Uitstel van de uitrol van de Brusselse kilometerheffing / SmartMove
Wat was de probleemsituatie en welke groep ondernemers had er last van?
De slimme kilometerheffing, die erop gericht is om files te verminderen en vervuiling terug te dringen door autobestuurders per gereden kilometer te laten betalen, kan voor ondernemers in Brussel en Vlaanderen een aanzienlijke belasting vormen. De grootste uitdaging ligt in de onevenredige impact op sectoren en ondernemers die sterk afhankelijk zijn van mobiliteit. Ondernemers willen een budget neutrale en slimme kilometerheffing, maar de SmartMove belasting die nu op tafel lag, was een taks-lift in plaats van een taxshift.
Wat heeft UNIZO er aan gedaan?
UNIZO ging in overleg met de Brusselse en Vlaamse regering om de kilometerheffing die voorlopig enkel voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voorzien werd, uit te stellen.
Wat is het uiteindelijke resultaat, op welke manier heeft die groep ondernemers daar baat bij gehad?
Dankzij gelijklopend lobbywerk in beide gewesten kon UNIZO voorkomen dat de kilometerheffing in het Brussels Gewest eenzijdig werd uitgerold. Naast het tegenhouden van de huidige kilometerheffing, voert UNIZO constructief overleg met de betrokken partijen om een oplossing te vinden voor het drukke autoverkeer en bijhorend fileverlies (geraamd op ca. 1,3 miljoen/dag).
Moeten er nog verdere stappen genomen worden?
In de volgende regeerperiode moet dit overleg verdergezet worden met de 3 gewesten.