Winkelhier. Koop Bewust. Bij ondernemers van hier.

Noem het gerust winkelhieren als je volgende keer aankopen gaat doen in de winkelstraat of online. Want wie winkelhiert kiest er bewust voor om geld uit te geven in een zaak van bij ons. De lokale gemeenschap krijgt het immers terug. Wist je dat je met jouw aankoop de lucht properder kan maken, je buurman een job bezorgen, deskundig advies krijgt of zorgt voor ondersteuning voor de voetbalploeg?

Met de slogan ‘Lokaal kopen heeft meer impact dan je denkt’ zoomt de ondernemersorganisatie in op alle soorten impact van lokaal kopen! Van winkelhieren wordt het héle land beterIn eerste plaats jij!!!

UNIZO lanceert nieuwe Winkelhiercampagne

Consument heeft nood aan gezelligheid in laatste rechte lijn naar Kerst en Nieuwjaar

In moeilijke economische tijden ziet UNIZO via haar handelaars dat de consument meer dan ooit nood heeft aan gezellig samen zijn. Dit uit zich in het feit dat er in deze laatste dagen voor Kerstmis en Nieuwjaar volop cadeautjes en feestartikelen geshopt worden.

 

De ondernemersorganisatie merkt, via haar aangesloten netwerk van sectoren, dat duurzame, kwalitatieve en energiezuinige producten het goed doen. Deze trend versterkt UNIZO met een nieuwe Winkelhier-campagne.

Met de slogan ‘Lokaal kopen heeft meer impact dan je denkt’ zoomt de ondernemersorganisatie in op alle soorten impact van lokaal kopen: zo is er niet enkel het financieren van gezellige winkelstraten en creëren van lokale tewerkstelling, maar ook het ondersteunen van het lokale verenigingsleven en financiering van onze maatschappij in de brede zin. En in de zoektocht naar leuke cadeaus misschien nog het belangrijkste: het in stand houden van ons (uniek) breed vertakt winkellandschap waardoor we vermijden dat de consument in elke stad of gemeente dezelfde eenheidsworst voorgeschoteld krijgen.

 

Lees hier het volledige persbericht van de campagne

Bekijk hier onze campagne op facebook

 

 

Een warm onthaal achter gesloten deuren

"WIJ ZIJN OPEN, We sparen al onze energie voor een warm onthaal". Met een sticker waarop deze boodschap staat willen handelaars consumenten blijven verleiden om binnen te komen, terwijl ze hun winkeldeur dicht houden. De campagne is een initiatief van UNIZO.

"Onze winkeliers worden momenteel geconfronteerd met waanzinnig hoge energiefacturen. Dat maakt het quasi onbetaalbaar en, ook vanuit ecologisch standpunt, niet meer verantwoord om tijdens de openingsuren de winkeldeuren nog - letterlijk - open te laten staan", verduidelijkt Chiel Sterckx van UNIZO Retail het waarom van deze Winkelhier-campagne. "We willen onze handelaars daarom sensibiliseren en tegelijk helpen om met gesloten deuren toch nog zoveel mogelijk klanten over de drempel te krijgen."

Met de slogan "We sparen al onze energie voor een warm onthaal" wordt er ingespeeld op de kernwaarden van winkelhieren. Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO: “Persoonlijke service is nog steeds een van de onevenaarbare sterktes van lokale handelaars. Met deze ecologische maatregel kan de klant dus genieten van de herkenbare service en beleving, terwijl de winkelier zijn stilaan onbetaalbare energiefactuur kan temperen.” UNIZO benadrukt in haar campagne dat een fysiek gesloten winkeldeur zowel kostenbesparend als ecologisch de juiste instelling is.

UNIZO-leden uit de retail vinden de campagnesticker (foto) bij UNIZOmagazine van 20 oktober 2022. Daarnaast is er ook een online afbeelding beschikbaar om zelf te downloaden en te printen.

Info: Je kan hier extra stickers bestellen of de afbeelding downloaden...

Lees hier het persbericht dat we verstuurden bij de lancering van de campagne...

winkelhier. koop bewust. bij ondernemers van hier.

 

De impact van winkelhieren? Ontdek in dit filmpje de voordelen van lokaal kopen! 

Waarom moet je nu lokaal kopen bij ondernemers van hier? Welke impact heeft lokaal winkelen op onze economie? Of wat zijn de gevolgen voor onze gemeenschap, onze winkelbeving en ons milieu als we niet kopen bij lokale handelaars en massaal aankopen blijven doen in het buitenland? 

 

Lees het volledige Winkelhier-manifest

Winkelhieren loont

Het geld dat je lokaal uitgeeft, geeft de gemeenschap terug: in een job voor je buurvrouw, in truitjes voor de voetbalploeg, in minder files op de baan.

Ontdek de cijfers

Winkelhier-tips

Bewust lokaal kopen bij ondernemers van hier, hoe doe je dat? Hoe weet je dat het om lokale handelaars gaat? We geven je enkele handige tips.

Lees onze tips

Zij zijn Winkelhier

Winkelhiers zijn overal te vinden, zowel offline als online, en komen uit alle sectoren. Benieuwd om enkele beter te leren kennen?

Winkelhiers in de kijker

 

UNIZO lanceert het Winkelhierlied

Om alle klanten te bedanken die de voorbije periode de weg (terug)vonden naar de winkelhier en lokaal hun aankopen deden, brengt UNIZO samen met Ronny Mosuse het Winkelhierlied uit. Maar ook om de winkelhiers zelf te bedanken, om altijd klaar te staan voor hun klanten. 

Ontdek het lied

Ben jij een winkelhier?
Download hier het campagnemateriaal

Ben jij een trotse Winkelhier?

Campagnemateriaal

Doe jij ook mee? Maak je kenbaar en download hier het campagnemateriaal op maat van jouw zaak of vraag onze etalagesticker aan.

Downloaden maar

Winkelhier Webinars

Tips nodig om je fysieke winkel met online verkoop te combineren? Of hoe je op een coronaveilige manier kunt inzetten op beleving?

Herbekijk de sessies

Beleidsaanbevelingen

UNIZO roept beleidsmakers op een ‘Winkelhier-reflex’ te ontwikkelen en presenteert haar voorstellen voor een gezond winkelklimaat.

Lees ze hier

Onze Winkelhier-acties!

UNIZO organiseert regelmatig acties om de Winkelhier-boodschap te versterken en lokaal kopen te stimuleren, fysiek of online.

Ontdek ze hier

Zij winkelhieren ook!

Dieter Coppens

Frances Lefebure

Seppe Smits

Wim Opbrouck

Siska Schoeters