"Ik kan jobhoppen zonder effectief te jobhoppen"
“Ik wil niet kiezen tussen mijn activiteiten. De combinatie creëert mijn liefde voor de job. Ik geloof niet in één bepaalde specialiteit. Je moet op meerdere paarden durven wedden. Mijn drive is nu eenmaal groot. Aan het begin van mijn freelance-carrière werd ik zelfs ‘Starter van het Jaar’ voor UNIZO Antwerpen. Ik wilde uit de ratrace die altijd maar better, harder en faster gaat. De dingen doen op mijn manier, daar streef ik naar. En die wens wordt vervuld binnen het statuut freelancer.
Efficiëntie zit in mijn bloed. Mijn liefde voor het ondernemen schemert door in al mijn activiteiten.
Mijn podcast ‘A-typisch’ is van freelancers voor freelancers. Als ondernemerscoach maak ik de ondernemersdroom van een ander mee waar. En als partner van Teamleader zorg ik mee voor eenvoudige en duidelijke processen. Mijn focus ligt op diverse gebieden. Mijn podcast zegt het meteen: ik ben atypisch. Daar ben ik trots op.
Je mag gerust assertief zijn tijdens je onderhandelingen. Maar zorg dat je niet pusht. Open en duidelijke communicatie vermijdt discussies. Behandel samen de verwachtingen en doelstellingen. En natuurlijk de prijzen. Als freelancer zorg je er namelijk voor dat je de opdrachtgever meer opbrengt dan de kosten die ze in jou steken. Alleen zie ik dat freelancers soms te braaf zijn in hun prijzen. Ik indexeer de mijne jaarlijks. Want ook voor freelancers wordt het leven duurder. Wij hebben dus ook recht op indexatie zoals werknemers op de payroll.
Als freelancer moet je proactief netwerken. LinkedIn is daarvoor het meest geschikte platform. Ik vraag steeds aan mijn opdrachtgevers om een aanbeveling toe te voegen aan mijn profiel. Het is interessanter als iemand anders je kwaliteiten benoemd, in plaats van jezelf te verkopen. Dat zorgt ook voor voldoende mond-tot-mondreclame. Bij eerdere klanten heb je jezelf al bewezen. Zij gelden als de beste referenties. Als een klant lastminute wegvalt, kan je het lege plekje meteen opvullen. De klassieke platformen bestaan ook nog, maar daar staat de prijs meestal boven het profiel en de kwaliteiten.
Weet wat je wil. Jouw pitch en businessmodel moeten goed zitten. Dat komt krachtig over bij de opdrachtgever. Elk jaar moet je die zaken herbekijken en bijsturen indien nodig. Ik voelde bijvoorbeeld dat ik mijn verleden in de sales miste. Salesagent van hangmatten en hangstoelen werd dus een extra toevoeging aan mijn freelance-activiteiten. Ik zou geen ander statuut willen. Desondanks enkele pijnpunten zoals ziekte-uitkeringen en pensioenen. Maar je goed verzekeren en sparen binnen alle mogelijke pensioenpijlers kan al soelaas bieden.”
Leer de do's en don'ts van social selling van Erendiz Ates op de Freelancer Summit op 17 oktober. Erendiz is medeoprichter van AZ-Solutions, een bedrijf dat zich richt op het helpen van bedrijven en professionals bij het groeien door middel van effectieve LinkedIn-strategieën, social selling, en recruiting.