TRU Cleanroom Cleaning:
Innovatie zit in ons DNA
Niet zomaar schoonmaken, maar mensenlevens redden, dat is hoe Vanessa Morini cleanroom cleaning beschrijft. Met haar bedrijf TRU verovert ze deze nichemarkt stormenderhand als dé specialist in het reinigen en desinfecteren van cleanrooms.
“Ik krijg vaak de vraag wat er nu zo speciaal is aan cleanroom cleaning en waarom TRU focust op die niche”, begint Vanessa. “We zijn het enige bedrijf in de Benelux dat zich enkel specialiseert in cleanroom cleanings. Ik kom zelf uit de life science sector als werknemer en weet dus hoe belangrijk het is om zo’n ruimtes op de juiste manier schoon te houden. TRU focust zich dus op deze niche omwille van de kennis die ik al had opgebouwd en de toegevoegde waarde die dit biedt. We zijn ook heel innovatief ten opzichte van onze concullega’s doordat we enkel opereren in de nichemarkt van cleanroom cleanings.”
Vanessa is één van de ambassadeurs van Dag van de Ondernemer 2023. Wil jij meer weten over Dag van de Ondernemer of wil je de andere ambassadeurs leren kennen?
Hebben jullie een innovatiestrategie om innovatief te blijven?
“Innovatie zit eigenlijk gewoon in mijn DNA. Ik ben iemand die altijd openstaat voor verandering. Voor mij is innovatie vooral verandering en verbetering. Ik ben daar wel constant mee bezig in mijn hoofd en zoek altijd naar dingen die we kunnen verbeteren. Ik leg mijn lat heel hoog en streef altijd naar meer, dus ik denk eerder dat innovatie bij ons in de bedrijfscultuur ingebakken zit. We hebben dus geen neergeschreven document of geen strategie op papier, maar het is een deel van onze job.”
Gaan jullie proactief op zoek naar nieuwe innovatie opportuniteiten?
“In alles wat wij doen zijn we proactief. Dat woord beschrijft TRU heel goed. We hechten als bedrijf veel waarde aan authenticiteit en proactiviteit: alles wat we zeggen, doen we ook effectief. We nemen geen afwachtende houding aan en informeren onze klant proactief door verbeteringen aan te geven of hen op de hoogte te stellen van veranderingen in de wetgeving die eraan komen.”
Vanessa Morini van Tru Cleanroom Cleaning
TRU bestaat nu vier jaar, ben je erin geslaagd om al innovaties uit te rollen in je onderneming?
“Absoluut. Vanaf dag één zijn wij innovaties beginnen uitrollen. Mijn eerste doelstelling was een digitale tool ontwikkelen waarmee we het documenteren van cleanroom cleaning konden stroomlijnen. Op dat moment gebruikte nog niemand zo’n tool en met TRU hebben we deze dus laten ontwikkelen. Deze tool is gevalideerd volgens de GMP regelgeving.
Deze innovatie zorgt ervoor dat we duurzamer en efficiënter kunnen werken. Het is een enorme tijdswinst zowel voor onze klant als voor onze medewerkers en zorgt voor een hoop minder papierverspilling. Ook zorgt de digitalisering van het proces ervoor dat wij data kunnen verzamelen die in de toekomst kan helpen om onze processen te optimaliseren.”
Innoveren jullie in één bepaalde richting of tak van het bedrijf, of kiezen jullie eerder voor allround innovatie?
“Onze eerste focus ligt op onze operationele werking. Daarnaast zijn we vooral bezig met het innoveren van onze business. We staan op het punt om van ons merk een franchise te maken, wat heel innovatief is in onze sector. Doorgaans groeien schoonmaakbedrijven door overnames, maar wij willen het op een andere manier aanpakken. Door andere ondernemers aan te trekken en via franchise aan onze business te binden, willen we TRU laten groeien. Op dit moment hebben we een subsidie lopen bij VLAIO voor internationalisering om op die manier ons franchise-model waar te maken. Ik ben heel dankbaar dat we zo’n subsidiemaatregelen hebben in België, want in onze buurlanden is dat niet altijd het geval.”
Trek samen met Vanessa jouw cleanroompak maar aan en kom eindelijk te weten waarom die wereld van steriele ruimtes er eentje van de toekomst is.
Ben jij benieuwd naar de andere innovatiefnemers?