Een indoor, verticale stadsboerderij in hartje Molenbeek. Dat is het innovatieve project waarmee Dario Vunckx vijf jaar geleden op de proppen kwam. MicroFlavours is een bedrijf in constante verandering dat zoekt naar innovatieve manieren om relevant te blijven. 

“We zijn een klein bedrijf en we groeien heel snel. Maar groeien kost vaak veel geld”, start Dario zijn betoog. “We proberen dus constant innovaties te zoeken waardoor we efficiënter worden. We kunnen dan hetzelfde of meer doen met minder input of minder energie. Vorig jaar bijvoorbeeld is onze logistieke tak met zo’n 400% gegroeid. Als we toen niet hadden nagedacht over hoe het beter kon, dan zouden we al onze middelen hebben opgeblazen.” 

Dag van de Ondernemer

Dario en MicroFlavours zijn de Brusselse ambassadeurs voor Dag van de Ondernemer 2023. Wil jij meer weten over Dag van de Ondernemer of wil je de andere ambassadeurs leren kennen?

Dag van de Ondernemer

Innoveren jullie in één bepaalde richting of tak van het bedrijf, of kiezen jullie eerder voor allround innovatie? 

“Net omdat we zo’n klein bedrijf zijn, hebben we nog een vrij klein HR- en financieel departement. De verantwoordelijken binnen het bedrijf nemen ook vaak meerdere departementen op zich. We focussen ons dus momenteel vooral op innovatie in onze twee belangrijkste takken: productie en logistiek. Daar gaat het gros van de uitgaven naartoe, maar komen ook de meeste inkomsten uit. Daar kijken we dus vooral hoe we het efficiënter kunnen aanpakken.”  

Krijgen werknemers bij MicroFlavours dan ook de kans om innovatieve input te leveren? 

“Een groot deel van onze mensen gaat de baan op voor de koerierdienst of werkt in onze productie. We luisteren dus naar hen als ze input leveren om hun werk efficiënter te laten verlopen. Dat gaat vaak over kleine aanpassingen, over specifieke handelingen, die de job gemakkelijker maken.  

Het bureauteam, daarentegen, is maar klein. Daar denken we op een veel ruimere manier na over innovatie. We onderzoeken er ideeën die gaan over alle facetten van onze onderneming. Deze worden natuurlijk altijd afgetoetst met de medewerkers die daar de expertise in hebben. We gaan in zo’n innovaties best wel ver en we testen de meeste ideeën ook effectief uit. We doen dat dan met het hele team. Als we zo’n test maar één-op-één zouden uitvoeren, geeft dat misschien een vertekend resultaat. Onlangs hebben we een nieuwe logistieke applicatie getest voor onze koeriers. Maar als we dit enkel zouden testen in onze kleinste stad, Mechelen, waar we twee werknemers hebben, dan hadden we nooit representatieve resultaten uit die test gehaald. 

Voor we dus investeren in nieuwe technologieën, testen we de innovatie door bijvoorbeeld materiaal te huren of het op proef te bestellen. We willen eerst een meetbaar resultaat voor we een volledige investering doen.” 

MicroFlavours

Dario Vunckx van MicroFlavours

Slaagden jullie erin om zo’n innovaties uit te rollen? 

“Ik denk wel dat we innovatief zijn, al is dat soms met vallen en opstaan. Sommige innovaties hebben ons veel geld gekost, terwijl andere ons verrassend veel marge hebben opgeleverd. We slagen er wel in, maar bij elke innovatie moeten we opnieuw onderzoeken, testen, evalueren. Dat proces kan een week tot zelf een half jaar duren. Niet alles wat we testen is een succes. Wanneer dat wél het geval is, implementeren we het ook meteen op grote schaal. Al moeten we dus soms ook durven zeggen dat het idee niet werkt.” 

Volgt MicroFlavours een bepaalde innovatiestrategie? 

“MicroFlavours heeft een innovatiestrategie, maar we proberen die elke drie maanden te herzien. We zijn een startup in een actieve, veranderende markt, waardoor we constant moeten bijsturen. Welke machines gebruiken we? Welke software hebben we nodig? Welke strategie passen we toe bij verkoop of productie? Al deze processen zijn constant in beweging en moeten herbekeken worden.  

Voor ons is het niet het belangrijkste om het modernste, innovatiefste of meest sciencefiction idee te hebben, maar wel dat onze innovaties altijd klantgericht zijn. Voor een klant maakt het immers niet uit welke kleur licht wij gebruiken om planten te laten groeien, zij willen alleen dat de opbrengt goed is. Gaat het gewas sneller groeien? Zal het product vaker beschikbaar zijn? Wordt de scheut mooier? Als wij een beslissing maken in onze innovatiestrategie, dan houden we altijd de meerwaarde voor onze klant in het achterhoofd. Als we geen merkbare meerwaarde kunnen bieden aan onze klanten, dan is het eigenlijk een onnodig special effect.”  

Beluister Innovatiefnemers met Dario

Het verleden, het heden en de toekomst ontmoeten elkaar bij innoveren. Hoe was iets (niet)? Wat doe je om het te verhelpen of verbeteren? Welke impact heeft dit op de toekomst? Dat vertelt Dario je in de eerste aflevering van Innovatiefnemers.

Nuttig voor jou