Steven Van Vooren volgde het traject 'Een performant personeelsbeleid voor je kmo'
"Ik ben al tien jaar hotelier, en vroeger had ik totaal geen idee van wat een hr-beleid was of inhield. Ik was namelijk enkel met het ‘hotelier-zijn’ bezig en bij de start had ik ook amper personeel en dus geen nood aan human resources." Steven Van Vooren (Carlton Hotel Gent, Hotel Chamade) volgde het hr-traject 'Een performant personeelsbeleid voor je kmo'.
Dankzij het traject heb ik een duidelijker beeld van woorden zoals bedrijfscultuur en onthaalbeleid. Vooral de sessies rond employer branding en rekruteren en selecteren waren voor mij eyeopeners.
Nu hebben we twee hotels, zestien vaste medewerkers en een klein leger aan studenten, flexijobbers en extra’s. Er werkt dus een hoop volk voor ons, wat betekent dat we sommige maanden aan 90 loonbrieven komen. Daarom ben ik al jaren bezig met me te verdiepen in alles wat hr omvat. Dat gaat in de eerste plaats over contracten, wetgeving rond feestdagen,vakantiedagen,ziekte,… Maar ook over bedrijfscultuur, vacatures uitschrijven en sollicitatiegesprekken voeren.
Ik heb al enkele dagopleidingen gevolgd, maar ik zocht en zoek vaak trajecten die in de diepte gaan. Dé opleiding die er voor mij uitstak was ‘Een performant personeelsbeleid voor je kmo’ van UNIZO Oost-Vlaanderen in samenwerking met experten van Erasmushogeschool en HOGent. De opleiding focuste niet zozeer op het wetmatige (loonbrieven/feestdagen/dimona’s/…) doch eerder op het onthaalbeleid, bedrijfscultuur, vacatures,… Initieel was ik daar niet naar op zoek, maar uit nieuwsgierigheid én leergierigheid heb ik mij ingeschreven. Ik heb er geen moment spijt van gehad.
De opleiding focuste niet zozeer op het wetmatige, maar eerder op het onthaalbeleid, de bedrijfscultuur, vacatures,…
Vooral de sessies rond ‘employer branding’ en ‘rekruteren en selecteren’ waren voor mij eyeopeners. Samen met de lectoren van deze sessies heb ik onze vacatures en sollicitatieprocedure op scherp gesteld. Ik durf te zeggen dat wij nu vooruitstrevende vacatures hebben en dat ons verbeterde sollicitatieproces beter aanvoelt.
Algemeen hebben wij door het traject een duidelijker beeld van woorden zoals ‘bedrijfscultuur’ en ‘onthaalbeleid’. Als ik de vergelijking maak met andere opleidingen binnen human resources die ik al eerder volgde, dan steekt deze van UNIZO er toch met kop en schouders bovenuit.
Niet onbelangrijk, ook de catering, pre- en post communicatie zaten goed."