Opleiding in de kijker: zet jouw klantendata in om meer te verkopen
Ken jij jouw klanten en online leads? Weet je wat hun noden zijn en waarom ze tot bij jou komen? Een beter inzicht in je klantendata zorgt voor een betere verkoop. Klinkt dat interessant? Dan is deze opleiding van UNIZO vast iets voor jou! In vijf workshops en met individuele begeleiding van Imec kom je te weten hoe je jouw marketing en sales kan boosten. Expert Jorik Van den Bosch (Imec) en deelnemer Lieven Tilley (Plant Design) lichten toe wat jij er als ondernemer uit kan halen.
Herbekijk hier de online infosessie
Imec is het wereldvermaarde onderzoeksinstituut voor digitale technologie. Vooral bekend door hun onderzoek naar microchips: die Leuvense technologie zit in quasi alle gsm’s ter wereld. Jorik en zijn collega’s gebruiken hun expertise echter ook om Vlaamse ondernemers te helpen bij hun digitale uitdagingen.
“Tijdens corona gebeurde veel business noodgedwongen via het internet”, zegt Jorik. “Grote online spelers zoals Amazon, Coolblue en Bol.com werden daardoor alleen maar groter. Tegelijk zijn er veel van onze kmo’s die de digitale trein gemist hebben. In opdracht van de Vlaamse overheid bieden we samen met UNIZO een opleiding aan om die ondernemers op het juiste spoor te krijgen. Uitgangspunt: de klantendata van het bedrijf. We leren ondernemers nuttige info over hun klanten te verzamelen en die data optimaal in te zetten.”
Ondersteuning
Zo’n 140 ondernemers volgden de opleiding al. “Vooral bij kleine en middelgrote ondernemingen is er nood aan ondersteuning”, weet Jorik. “Bij hen ontbreekt vaak de kennis om hun bedrijf online uit te bouwen. Dat zijn zowel startende ondernemers als bedrijven die al lang bestaan, maar hun business door de digitalisering ingrijpend zagen veranderen. Zij hebben het gevoel niet meer mee te zijn en zoeken tools om hen te helpen.”
Lieven Tilley van Plant Design nam deel aan het traject
Eén van die bedrijven is Plant Design. Na een recente overname zit deze specialist in groendaken in een transitie. De ondersteuning door Imec was dus meer dan welkom. Zaakvoerder Lieven Tilley: “De groep Vice Verda nam recent Plant Design over. Daardoor spelen we beter in op de huidige trend van vergroening van leefruimtes. We zijn al sterk in de B2B-markt en goed gekend bij aannemers en projectontwikkelaars. Maar naar particulieren kunnen we nog groeien. Er is wel interesse, maar ze vinden de weg nog onvoldoende.”
Communiceren naar particulieren vergt een andere benadering, ondervond Lieven al snel. “We hebben wel sales-mensen, maar zijn zelf niet actief met marketing en communicatie bezig. Daarvoor werken we samen met een externe partner. In de toekomst willen we meer de vinger aan de pols houden. Nu hebben we te weinig zicht op de resultaten. Maar hoe begin je daar aan? We zijn goed in wat we doen, maar hebben geen kaas gegeten van IT, websites en social media. Toen ik de opleiding van UNIZO zag passeren, ben ik er direct opgesprongen.”
“We zien inderdaad dat ondernemers vaak samenwerken met externen voor hun online communicatie en advertenties”, beaamt Jorik. “Dat kost soms veel geld en de resultaten zijn niet altijd duidelijk. Tijdens de opleiding geven we concrete tips en handvaten mee: waar moet je op letten, waar moet je wel en niet op inzetten. Als je een fietsenzaak hebt bijvoorbeeld, ben je al snel duizenden euro’s kwijt als je via Google Ads adverteert op een algemene term als ‘fiets’. Het is veel slimmer om te kiezen voor zogenaamde 'long tail keywords' zoals 'Welke elektrische fiets past bij mij'.”
Individuele coaching
Met een persoonlijke aanpak, slaagt Imec er zo in om voor elke ondernemer maximaal resultaat te halen. “Elke opleiding start met een individuele intake”, zegt Jorik. Zo zien we waar de grootste nood van de ondernemer zit. Bij Plant Design bijvoorbeeld waren dat de Google Ads en de SEO van de website. Later in de opleiding zijn er nog twee individuele coaching gesprekken: één halfweg en één op het einde. Zo krijgen ondernemers een beter inzicht in wat ze goed doen en wat niet.”
“Uit de doorlichting van onze online communicatie kwamen inderdaad heel wat tips en aanbevelingen”, vult Lieven aan. “Het traject heeft onze ogen geopend, onze hand vast gepakt en zeer concreet en bruikbaar advies gegeven. Daar gaan we nu mee aan de slag. Concreet? Ons product is heel visueel en dus ideaal om te tonen op sociale media. En dus starten we binnenkort met Instagram en Pinterest. Dat is spannend, maar noodzakelijk om ons product bekender te maken naar de particuliere markt.”
“Ook de inhoud van de vijf groepssessies stemmen we zo veel mogelijk af op de noden van de ondernemers”, vervolgt Jorik. “Geen grote strategische oefeningen en theorie, maar praktische handvaten. De insteek is klantendata, maar ook social media, webshops, B2B sales, SEO en SEA komen aan bod. Bedoeling is dat we de deelnemende bedrijven vooruit helpen. Via praktijkvoorbeelden leren ze van elkaar en zien ze wat wel of niet werkt.”
“Zo vertel ik vaak de case van een Australische zwembadbouwer. Door klantendata op een slimme manier in te zetten, kon die zijn verkoop significant verhogen. Wat bleek uit de data: mensen bestelden merkelijk meer zwembaden op dagen dat de temperatuur stijgt. Daar heeft dat bedrijf de hele online marketing op afgestemd. In plaats van het hele jaar door te adverteren, deden ze dat voortaan enkel nog op die specifieke dagen. Met veel méér effect.”
Persoonlijk en praktijkgericht
“Die persoonlijke en praktijkgerichte aanpak werkt”, bevestigt Lieven. “De uitwisseling tussen de deelnemers is verrijkend. Ook al zitten ze soms in heel andere sectoren dan die van jou. En de mensen van Imec zijn fantastisch. Ze luisteren goed naar wat je nodig hebt en hebben ons tijdens de sessies veel bijgebracht. Het is géén nattevingerwerk. Ik kan het traject dan zeker ook aan andere ondernemers aanbevelen. Als je jouw product via online kanalen beter bij de klanten wil brengen, dan kan je met deze opleiding concrete stappen vooruit zetten. Ons doel voor 2023 is alvast duidelijk: ons merk dichter naar de particuliere klant brengen via onze website en sociale media.”
“Elke ondernemer is uiteindelijk op zoek naar meer klanten”, besluit Jorik. “Wij leren ondernemers om vanuit de klantbehoefte te communiceren en niet vanuit de oplossing. Om een gekende marketingvergelijking te gebruiken: die klant heeft geen boormachine nodig, maar gaten in zijn muur. Het heeft geen zin om alle voordelen van jouw oplossing – de boormachine – in de verf te zetten. Want die boor is voor de klant niet het doel, maar slechts een middel om tot de gaten in de muur te komen. Communiceer dus niet vanuit de oplossing, maar vanuit de noden van de klant.”