Regels rond verkoop
De verkoop van goederen is onderworpen aan regels en wetgeving. Hier vind je info rond algemene en specifieke aspecten van de verkoop.
Informatie
Binnen welke termijn moet je bestelde goederen leveren aan jouw klant?
Tenzij anders overeengekomen moet je de goederen die de consument heeft besteld, leveren binnen de 30 dagen na ontvangst van de bestelling. Doe je dat niet, dan moet de consument jou daarvan op de hoogte brengen en jou vragen om de levering uit te voeren binnen een passende termijn. Doe je dat wederom niet, dan mag de consument de overeenkomst beëindigen.
Uitzondering: de consument heeft het recht de overeenkomst onmiddellijk te beëindigen voor overeenkomsten:
- waarbij de levering binnen de overeengekomen leveringstermijn essentieel is
- wanneer de consument op voorhand duidelijk heeft gemaakt dat de levering voor een bepaalde datum voor hem essentieel is
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/08/2024
Hoe bindend zijn mondelinge afspraken met consumenten?
In principe is jouw klant verplicht de contractueel afgesproken prijs te betalen. Ook een mondelinge afspraak is immers een contract en is even bindend als een geschreven overeenkomst.
Er zijn echter twee problemen:
-
De klant is slechts gebonden door de prijs voor zover deze duidelijk genoeg was vermeld. Als je enkel telefonisch een raming van de prijs had besproken dan heeft de klant de mogelijkheid om deze prijs nog (in beperkte mate) te betwisten. Was daarentegen de exacte prijs bepaald, dan heeft de klant geen reden meer om die te betwisten.
-
De grootste moeilijkheid ligt er echter in dat je moeilijk zal kunnen bewijzen welke prijs juist was afgesproken, aangezien de prijs niet op papier staat. Bovendien zegt de wet in principe dat overeenkomsten die de waarde van 3500 euro te boven gaan, enkel bewezen kunnen worden aan de hand van een geschrift. Ook digitale bewijsmiddelen (e-mails, sms'en,...) worden als bewijs aanvaard.
Aangezien de klant een product en/of dienst geleverd heeft gekregen, zal hij in elk geval moeten betalen. Maar discussie over de exacte te betalen prijs behoort wel tot de mogelijkheden.
Wij adviseren om je factuur te versturen met daarin de prijs die was afgesproken. Vermeld in het begeleidend schrijven ook uitdrukkelijk dat de op de factuur vermelde prijs telefonisch was afgesproken, en vermeld tevens de datum (en indien mogelijk) ook het uur van het telefoongesprek.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024
Kan u een "no show fee" eisen voor een klant die zijn kat stuurt naar vastgelegde afspraak?
In principe is een klant inderdaad juridisch aansprakelijk wanneer hij een aantoonbare fout maakt (afspraak negeren…) en u hierdoor schade lijdt. Op basis hiervan zou je dus een schadevergoeding kunnen eisen. In de praktijk is dit echter niet zo eenvoudig. Om te beginnen moet je geleden schade onomstotelijk kunnen aantonen, inclusief het oorzakelijk verband met de door jouw klant gemaakte fout.
Als je dat al kan, moet je bovendien rekening houden met de commerciële impact van uw schadeclaim. Wanneer je een klant vervolgt, verspreidt dat nieuws zich als een lopend vuurtje, met alle mogelijke imagoschade van dien.
Heb je enkele klanten die hardnekkig hun gemaakte afspraken negeren, dan is het wellicht beter hiervoor een minnelijke regeling uit te werken.
Bijvoorbeeld: geen schadevergoeding eisen maar wel overeenkomen dat deze (en enkel deze) klanten bij elke volgende afspraak een voorschot betalen, als een soort ‘waarborg’ voor hun komst. Je kan ook op het probleem wijzen en met hen afspreken dat ze nog wel welkom zijn op de vrije consultaties of openingsuren, maar niet meer op afspraak.
Hoe dan ook is het juridisch vervolgen van jouw klanten de laatste optie en enkel aangewezen bij ernstig en herhaaldelijk verzuim, waardoor je aanzienlijke schade leed. Met een gerechtelijke procedure zijn bovendien ook kosten gemoeid, die je niet altijd integraal zal kunnen terugvorderen. Lichtzinnig procederen valt dan ook ten stelligste af te raden!
Forfaitair schadebeding
Om het probleem van bewijs van de werkelijke schade te omzeilen, kan je een forfaitair schadebeding opnemen in uw algemene voorwaarden. Als je werkt met algemene voorwaarden, is het belangrijk dat je die voorwaarden ook kan afdwingen. En dat zal je alleen maar kunnen als jouw klant de algemene voorwaarden heeft kunnen lezen, en goedgekeurd heeft, vooraleer de overeenkomst tot stand komt. Concreet betekent dat dus vooraleer de klant de afspraak maakt.
Het bedrag dat wordt opgenomen moet evenredig zijn met de werkelijk geleden schade. Het kan dus sowieso niet hoger zijn dan de prijs van een normale afspraak.
Het is vereist dat dergelijke bedingen in twee richtingen moeten werken om geldig te zijn, je zal dus ook de schadevergoeding moeten betalen als de afspraak door uw toedoen niet kan doorgaan.
Je voorziet best een termijn tot wanneer ze gratis kunnen annuleren. Bijvoorbeeld dat afspraken tot 72 uur voordien kunnen worden afgezegd. Gebeurt dit niet dan breng je het afgesproken bedrag in rekening.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/08/2024
Moet je verplicht een barcode vermelden voor de producten die je produceert / verkoopt?
Voor de meeste producten is barcode op zich niet verplicht (uitgezonderd bvb voor geneesmiddelen). In het kader van de algemene productveiligheid bepaalt de Europese regelgeving wel dat de producent of importeur van een product moet traceerbaar zijn. In principe kan dat dus via een barcode gebeuren.
In de praktijk worden barcodes dan ook voor de meeste producten wel gebruikt, zeker voor producten die op grotere schaal worden geproduceerd en verspreid . Meer bepaald voor de scanning van de producten aan kassa’s, identificatie- en productiegegevens (en oorsprong van de goederen), voor de opvolging van het stockbeheer e.d. Dit wordt in de praktijk dan ook heel vaak vereist vanwege de distributeurs of eindverkopers die de producten afnemen om te verkopen in winkels. Als je dus producten wilt commercialiseren op grote schaal zal je dus de facto wel barcodes (moeten) aanvragen. Voor productie op kleine schaal (bijvoorbeeld enkel voor in de eigen winkel) zal dit minder het geval zijn.
Meer info op www.gs1belu.org/nl
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024
Regelgeving pop-ups
In principe wordt er naar regelgeving toe geen onderscheid gemaakt tussen pop-ups en gewone winkels. De wetgeving inzake marktpraktijken en consumentenbescherming moet op dus dezelfde manier nageleefd worden. Hetzelfde geldt voor de regels rond openingsuren en tewerkstelling.
De volgende punten verdienen aandacht in de context van zowel pop-up-, outlet- als fabriekswinkels:
- Naleving wetgeving op de openingsuren in de handel en tewerkstelling van personeel op zondag.
- Bij verkoop in pop-up-, outlet- of fabriekswinkels mag je niet spreken over “stockverkoop”. Het gebruik van de benaming "uitverkoop", “stockverkoop”, "liquidation" of enige andere gelijkwaardige benaming is slechts in negen welbepaalde gevallen toegelaten. Er mag dus geen verwijzing zijn naar “uitverkoop” wanneer je je niet in één van de wettelijke gevallen daarvan bevindt.
- Als je prijsverminderingen of kortingen wil aankondigen, moet je de regels op dat vlak naleven. Dit wil onder meer zeggen dat:
- de prijsvermindering reëel moet zijn ten opzichte van de vroeger toegepaste (referentie)prijs: de referentieprijs moet door de handelaar werkelijk toegepast zijn gedurende een redelijke referentieperiode.
- kortingen aankondigen is verboden tijdens de sperperiode in de sectoren van kleding, schoenen en lederwaren.
- Reclame: De wet verbiedt reclame die misleidend is voor de consument, onder meer wat de aard, de samenstelling, de oorsprong, de hoeveelheid, de beschikbaarheid, de wijze en datum van vervaardiging of de kenmerken van een product of een dienst betreft. De vermelding van twee prijzen (vb. outlet vs. retailprijs) kan beschouwd worden als (toegelaten) vergelijkende reclame, als je je houdt aan de voorwaarden op dat vlak.
- Het verbod op verkoop met verlies: verkopen aan lage of voordelige prijzen is mogelijk, op voorwaarde dat er niet met verlies verkocht wordt (behalve tijdens solden en uitverkoop).
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024
Hoe ga je om met klanten die herbruikbare verpakkingen meebrengen naar de winkel?
Jouw klant brengt soms zijn eigen (herbruikbare) verpakkingen mee om zijn levensmiddelen af te halen? Kan dat? Wat zegt de wetgeving?
De huidige voedselwetgeving verbiedt niet dat consumenten hun eigen verpakking meenemen naar de winkel om hun inkopen in te verpakken. Dat wil echter niet zeggen dat een handelaar alle situaties waarmee hij te maken krijgt, moet aanvaarden.
Moet jij als handelaar alle soorten verpakkingen aanvaarden?
Het FAVV laat (herbruikbare) verpakkingen van consumenten toe, maar onder bepaalde voorwaarden :
- De verpakking die de consument aanbiedt (doos, fles, zak,...), moet proper zijn. De verpakking die je hanteert, mag uiteraard geen bron van besmetting van jouw infrastructuur vormen.
- Deze verpakking moet geschikt zijn om voeding in te verpakken (een plastic zak die je kreeg bij aankoop van schoenen is niet geschikt, de plastic fles die een wasverzachter bevatte ook niet,...). Een verpakking die geschikt is om levensmiddelen te verpakken kan je bijna overal kopen! Die verpakking draagt het logo van een glas en een vork (of dit logo wordt aangegeven op het etiket van het aangekochte product), waaruit blijkt dat het materiaal geschikt is om met levensmiddelen in contact te komen. Eveneens te onthouden: zure voedingsmiddelen mogen niet worden meegenomen in een aluminium verpakking (risico op chemische reactie).
Bovendien, indien je van oordeel bent dat de door de consument meegebrachte verpakking niet aan bovenstaande criteria beantwoordt, dan mag je die weigeren. Denk eraan dat je achter de toonbank instaat voor de voedselveiligheid!
En hoe zit het met het principe van aansprakelijkheid in dit verhaal?
Je bent professioneel en dus verantwoordelijk voor de netheid en hygiëne van je toonbank, van je etalages en van je materiaal.
Zodra je daarentegen het levensmiddel in de aangeboden verpakkingen hebt afgeleverd, is het de consument die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de in zijn verpakkingen bewaarde producten.
Meer informatie?
Ga naar www.favv.be
Klik door naar Consumenten > Dagelijks leven > Aankoop > Boodschappen doen en je eigen doosjes meenemen: natuurlijk!
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 19/08/2024
Wat moet er verplicht op een cadeaubon staan?
Tijdens de eindejaarsperiode vragen veel van jouw klanten of ze een cadeaubon kunnen kopen. Je wil daar dus mee starten, maar moet je hiervoor aan bepaalde verplichtingen voldoen?
De kerstperiode staat voor de deur en klanten weten vaak niet wat ze moeten kopen voor hun naasten. Ze kiezen daarom vaak voor de cadeaubon. Zo’n cadeaubon vertegenwoordigt een bedrag waarmee jouw klant iets bij jou kan kopen.
Zo’n bon is een contractueel document. Wanneer een klant de bon koopt, aanvaardt hij of zij dus de voorwaarden die eraan vasthangen en die jij als verkoper bepaalt. Op voorwaarde dat je die voorwaarden voldoende duidelijk aan de klant hebt meegegeven vóór de aankoop, en dat de klant die ook heeft aanvaard. In België bestaat er geen specifieke wetgeving voor cadeaubonnen, je hoeft dus niet aan speciale voorwaarden te voldoen om ze uit te geven. Maar het is aangewezen om als handelaar zelf duidelijk geformuleerde voorwaarden op te stellen.
Hierin kan je bijvoorbeeld aangeven op een klant de bon kan inruilen voor geld, of deze verlengbaar is, of er een geldigheidsduur is, of je deze kan doorgeven, én of je de bon kan gebruiken tijdens de soldenperiode.
Is een vervaldatum verplicht?
Het vermelden van een vervaldatum op cadeaucheques is evenmin verplicht. Besef wel dat een geschenkcheque zonder vervaldatum in principe altijd geldig blijft. Dus wil je die geldigheidsperiode inperken, dan zet je er toch maar beter een (voldoende ruime) vervaldatum op. Je vermeldt ook best uitdrukkelijk dat er niet wordt teruggegeven op de geschenkcheque, om te vermijden dat klanten hun geschenkcheques komen inwisselen voor cash geld. Je bent tenslotte geen bank.
Deze geschenkcheques mogen niet worden verward met de kortingsbonnen die bijvoorbeeld per aankoopschijf aan klanten worden meegegeven en die dus gekoppeld worden aan een aankoopverplichting. Hierop moeten verplicht de volgende vermeldingen staan: de gegevens van de uitgever, het bedrag dat wordt terugbetaald, de eventuele uiterste geldigheidsduur ervan, de voorwaarden en de te ondernemen stappen voor de terugbetaling, en de termijn waarbinnen zal worden terugbetaald.
Ten slotte zijn er nog de gratis waardebonnen die los van enige aankoopverplichting verspreid worden (bijvoorbeeld in advertentiebladen). Hierop moeten verplicht volgende vermeldingen staan: de geldwaarde die ze vertegenwoordigen, de producten of diensten waarop de korting van toepassing is, de verkooppunten waar ze worden aanvaard, de geldigheidsduur en de gegevens van de uitgever.
Let er ook op dat je altijd jouw bedrijfsgegevens op de bon plaatst (naam, adres en ondernemingsnummer)
Het verspreiden van waarde- of kortingsbonnen die recht geven op een prijsvermindering in welke vorm ook, is verboden tijdens de sperperiode (voor zover het producten betreft die onder toepassing vallen van de sperperiode). Waardebonnen met een lange geldigheidsduur (voor en na de sperperiode) zijn toegelaten, op voorwaarde dat de korting tijdens de sperperiode zelf niet kan worden verkregen en de waardebon hiervan uitdrukkelijk melding maakt.
Geschenkcheques zijn wel toegelaten tijdens de sperperiode.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024
Mag ik altijd een voorschot vragen wanneer ik iets verkoop?
Vervolledig je lidmaatschap om het volledig potentieel van jouw UNIZO account te ontgrendelen!
Bekijk jouw lopend ledenvoordeel, je UNIZO producten, persoonlijke contacten, handige tools en aan welke organisaties je gelinkt bent.
... De rest van de inhoud op deze pagina is afgeschermd voor leden of ingelogde gebruikers. Als UNIZO-lid heb je unieke voordelen op onze website, waardoor je een exclusieve toegang hebt tot waardevolle informatie en middelen die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften.
Neem de tijd om je lopende ledenvoordelen grondig te bekijken en ontdek de privileges die je geniet als UNIZO-lid. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming en helpt je om het maximale uit je lidmaatschap te halen. Verken ook de diverse UNIZO producten die voor jou beschikbaar zijn en begrijp hoe deze jouw zakelijke doelen kunnen ondersteunen.
Je persoonlijke contacten binnen het UNIZO-netwerk zijn waardevol; bekijk welke connecties je hebt opgebouwd en overweeg hoe je deze relaties verder kunt versterken. Het delen van ervaringen en inzichten met andere ondernemers kan leiden tot waardevolle kansen en synergieën. Maak daarnaast gebruik van de handige tools die UNIZO aanbiedt om je onderneming efficiënter te beheren en beter in te spelen op uitdagingen.
Het is ook essentieel om bewust te zijn van de organisaties waarmee je gelinkt bent. Begrijp de samenwerkingsverbanden en partnerschappen die UNIZO heeft, en overweeg hoe deze connecties kunnen bijdragen aan jouw zakelijke groei. Door betrokken te zijn bij de bredere zakelijke gemeenschap, haal je het meeste uit je UNIZO lidmaatschap.
Wat moet er op een etiket staan van voorverpakte levensmiddelen die je verkoopt aan consumenten?
Het etiket moet in principe de volgende verplichte vermeldingen bevatten:
- de benaming van het levensmiddel
- de ingrediëntenlijst
- de allergenen en stoffen die intoleranties kunnen veroorzaken, benadrukt zodat ze duidelijk te onderscheiden zijn van de rest van de ingrediëntenlijst
- de hoeveelheid van bepaalde ingrediënten of categorieën ingrediënten
- de nettohoeveelheid van het levensmiddel
- de datum van minimale houdbaarheid (THT) of de uiterste consumptiedatum (TGT) - THT: “ten minste houdbaar tot” - TGT: “te gebruiken tot”
- de bijzondere bewaarvoorschriften en/of gebruiksvoorwaarden
- de naam of handelsnaam en het adres van de voor de voedselinformatie verantwoordelijke exploitant
- het land van oorsprong of de plaats van herkomst van het levensmiddel
- een gebruiksaanwijzing, indien het levensmiddel moeilijk te gebruiken is zonder gebruiksaanwijzing
- voor dranken met een alcoholvolumegehalte van meer dan 1,2 %: het effectieve alcoholvolumegehalte
- een voedingswaardevermelding
Al die vermeldingen zijn echter niet altijd verplicht. Zo heb je bijvoorbeeld versoepelingen bij voorverpakte levensmiddelen met het oog op onmiddellijke verkoop.
De vermeldingen moeten minstens opgesteld zijn in het taalgebied waar het product wordt aangeboden op de markt. Meer info op de website van de FOD Volksgezondheid.
Ook voor textiel en schoenen gelden specifieke voorwaarden voor het etiket: https://europa.eu/youreurope/business/product-requirements/labels-markings/index_nl.htm
Hetzelfde geldt voor chemische producten: : https://echa.europa.eu/nl/regulations/clp/labelling
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024
Specifieke verbodsbepalingen bij verkoop
Alcohol verkopen via automaat
Sinds 1 juli 2024 is het verboden om alcohol te verkopen in automaten. Het gaat om een totaalverbod, dus ook automaten die uitgerust zijn met een E-ID - lezer mogen geen alcohol meer verkopen.
Tegelijk is een verbod in werking getreden om nog alcohol te verkopen in tankstations tussen 22u en 7u (behalve voor consumptie ter plaatse) en in ziekenhuizen (met uitzondering van niet gekoeld bier en niet-gekoelde wijn, en alcohol voor consumptie ter plaatse).
Op het verbod staan sancties van 208 euro tot 800.000 euro.
Vuurwerk wettig en veilig verkopen
Verkoop van losse glitters
De verkoop van 'microplastics' is verboden. Het gaat om alle synthetische polymeerdeeltjes met een diameter van minder dan 5 mm die organisch, onoplosbaar en bestand tegen afbraak zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om losse glitters, of bepaalde microplastics in cosmeticaproducten, speelgoed, detergentia, wasverzachters, ...
Microplastics die zijn vastgelijmd (zoals glitters op kerstballen) mogen wel nog verkocht worden, maar moeten gepaard gaan met instructies over de verwijdering van de kerstbal, om het loskomen van microplastics te voorkomen.
Voor cosmeticaproducten geldt een geleidelijke invoering van het verbod.
Verkoop plastic zakken
Ook de verkoop van wegwerpplastic (zoals plastieken zakjes, rietjes, borden, bestek, ...) is in principe verboden.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024