Prijsaanduiding
Hoe moet je de prijzen van jouw producten of diensten aanduiden? In dit overzicht vind je de meest gestelde vragen over het correct aanduiden van jouw prijzen.
Informatie
Hoe moet je de prijzen van jouw producten aanduiden?
De prijs van producten die je verkoopt, moet op het product zelf of op de verpakking worden aangeduid. Je mag de prijs ook (vlak) naast het product aanduiden, bijvoorbeeld in de etalage, als dat niet tot onduidelijkheid leidt.
De prijs die je aanbrengt moet steeds de totale prijs zijn, dus inclusief btw en alle andere taksen of diensten die de klant verplicht extra moet betalen.
Naast de verkoopprijs moet je ook de prijs per meeteenheid (prijs per kilo, per liter, ...) aanduiden (ook bij reclame!). Er gelden wel een hele reeks uitzonderingen op deze verplichting. Deze uitzonderingen vind je hier:
Specifiek voor horeca en voor bloemenverkopers, gelden afzonderlijke Guidelines van de FOD Economie.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024
Prijsaanduiding diensten
Ook voor diensten geldt de regel dat je de totale prijs ten aanzien van consumenten op een leesbare, zichtbare en ondubbelzinnige manier moet aanduiden.
De totale prijs is de prijs inclusief btw en alle andere taksen of diensten die de consument verplicht extra moet betalen.
Er geldt wel een verschil tussen:
- Homogene diensten
Dit zijn diensten waarvan de prijs eigenlijk op voorhand vastligt. Denk aan schoorsteenvegen, reiniging van een kostuum, .... De prijs van homogene diensten moet aangeduid worden door middel van een tarief aangebracht op een goed zichtbare manier en op een van buiten van de inrichting, het lokaal, het kraam of het voertuig waar de diensten te koop worden aangeboden, goed zichtbare plaats.
- Niet - homogene diensten
Dit zijn diensten waarvan de uiteindelijke prijs niet op voorhand vastligt. Denk aan de herstelling van een schadevoertuig, de plaatsing van een dak, de plaatsing van een veranda, enz. Voor dit soort diensten bepaalt de wet eigenlijk geen echte specifieke regels. behalve voor niet - homogene diensten van hoofdzakelijk niet-intellectuele aard. Voor zo'n diensten moet de onderneming een bestek geven als de consument daarom vraagt. Dat bestek moet dan de volgende elementen bevatten:
- de naam en/of de maatschappelijke benaming, het adres en in voorkomend geval het inschrijvingsnummer van de verkoper in het handelsregister of in het ambachtsregister;
- de beschrijving en de aard van de te verlenen diensten en eventuele leveringen;
- de forfaitair berekende prijs of de prijs bepaalbaar door verwijzing naar criteria die een direct verband houden met de aard van de dienst;
- de datum en de geldigheidsduur van het bestek;
- de schatting van de duur van de uitvoering.
Voor kapsalons gelden specifieke Guidelines van de FOD Economie i.v.m. de prijsaanduiding.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024
Hoe moet je een prijsvermindering correct aanduiden?
Wanneer je een korting geeft, moet je steeds de “vorige prijs/referentieprijs” aanduiden. Bijvoorbeeld: “nu 50 EUR, was 100 EUR” of “50 EUR/100 EUR”.
Hoe bereken je de referentieprijs?
Dat is de laagste prijs in de 30 dagen voor de prijsvermindering. De referentieprijs moet per verkoopkanaal of verkooppunt bepaald worden. Het kan dus zijn dat jouw referentieprijs in de fysieke winkel anders is dan de referentieprijs op jouw webshop.
Geef je tijdens een braderij bijvoorbeeld een korting op een individueel stuk, dan wordt de braderijprijs de nieuwe referentieprijs tijdens de solden – en niét de originele prijs van het stuk. Een voorbeeld: Tijdens de braderij van 3-4 juni bied je je klanten 20% korting aan op een product van 100 euro, dus 80 euro verkoopprijs. Als je dan tijdens de solden (1 juli = binnen de 30 dagen) 30% korting wil geven op datzelfde product, ben je verplicht om 80 euro als referentieprijs te nemen. Dit maakt dus dat je in dit voorbeeld de geafficheerde 30% korting op 80 euro moet geven.
Wil je tijdens de solden toch nog korting geven zoals je dit vroeger deed? Dan kan dit als je tijdens de braderij koppelverkoop toepast. Koppelverkoop valt immers niet onder de nieuwe regel, deze telt niet mee voor de 30-dagen-op voorhand-referentieprijs. Ook algemene communicaties (“beste prijs”, “promo”, “ronde prijzen”), voorwaardelijke aanbiedingen (2de aan de helft van de prijs), vouchers, getrouwheidsprogramma’s,… vallen niet onder de nieuwe regel.
Uitzonderingen op de referentieprijs
De verplichte vermelding van referentieprijs geldt voor aankondigingen van een specifiek meetbare korting (bv. 50%, 10 euro korting) en voor aankondiging die de indruk wekken van een korting (bv. promo’s, Valentijn-acties, …). De referentieprijs moet niet vermeld worden in geval van:
- algemene communicaties: bv. beste prijs in omstreken, ronde prijzen, fabrieksprijzen
- gezamenlijk aanbod: bv. 2 voor de prijs van 1
- voorwaardelijke aanbiedingen: bv. 2de aan helft van de prijs
- snel bederfbare en beperkt houdbare goederen: een transparante prijsvermindering voor die goederen is de regel waarbij naar de dagprijs of een kort voordien toegepaste prijs kan worden verwezen.
Er geldt ook een uitzondering voor progressieve kortingen. Als je binnen eenzelfde promotiecampagne steeds grotere kortingen aanbiedt, moet je de referentieprijs niet aanpassen. Je moet dan wel voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Je mag de kortingen maximaal 30 dagen laten oplopen, de laatste korting mag je nog verder aanhouden
- de oplopende kortingen moeten elkaar onmiddellijk opvolgen
- binnen dezelfde promotiecampagne blijven
Voor producten die pas in jouw assortiment zitten, geldt een verkorte referentieperiode.
De nieuwe wet bepaalt niet hoe lang je een korting mag aanhouden, dat mag je zelf kiezen. Let wel op dat de prijsverminderingsperiode niet “buitensporig” is in vergelijking met de periode waarin het goed tegen de “volle” prijs wordt verkocht. Dat kan consumentenmisleiding uitmaken.
Prijsvermindering met gekleurde bollen
Het is nog steeds toegelaten om kortingen aan te duiden met gekleurde gekleurde (groene, gele, rode) stippen of bollen. Je kan de sticker kleven naast de oorspronkelijke prijs die reeds aangeduid staat op het etiket (die dan als “vorige prijs” in aanmerking komt), tenzij die prijs niet de laagste prijs was in de 30 dagen voor de prijsvermindering. Dan moet je de prijs op het etiket alsnog aanpassen.
Het moet voor de consument die zich in de winkel bevindt, ook duidelijk zijn welke korting voor welk product geldt. Je moet de affiche met de gekleurde bollen en hun overeenstemmend kortingspercentage dus op goed zichtbare plaatsen in de winkel aanbrengen, en de bolletjes op de etiketten moeten voldoende groot en kleurvast zijn.
Voorbeeld op winkelaffiches:
- groene stip: - 20% op alle artikelen met een groene stip
- gele stip : - 30% op alle artikelen met een gele stip
- rode stip: - 50% op alle artikelen met een rode stip
Downloads
Wil je meer weten over het aankondigen van prijsverminderingen? Download dan onze Snelwijzer:
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 11/10/2024
Wat bij verkeerde prijsaanduiding?
De prijs die je aanrekent aan de kassa moet dezelfde zijn als deze die aan het rek of schap vermeld is. Indien de prijzen verschillend zijn, dan geldt enkel de laagste prijs in het voordeel van de consument. Bovendien riskeer je boetes in geval van controle door de economische inspectie.
Dit geldt ook voor prijzen die aangeduid zijn in folders of advertentiebladen.
Er is wel een uitzondering: als het gaat om duidelijke vergissingen waarvan de klant weet of had moeten weten dat de prijs niet klopt, dan kan je de eigenlijke prijs alsnog aanrekenen.
Het gaat bijvoorbeeld om prijzen waar een nul is weggevallen of de komma verkeerd staat. Bv.: een digitaal fototoestel van 750 € dat verkeerdelijk geprijsd staat als 7,50 € is een duidelijke vergissing, waarbij de klant de prijs van 7,50 € niet zal kunnen afdwingen. Het is uiteraard wel steeds aangeraden om bij verkeerde prijsaanduidingen de prijs zo snel mogelijk te corrigeren.
- Pas bij het doorvoeren van prijsverhogingen altijd eerst de prijzen op de producten zelf aan en dan pas de kassaprijs.
- Pas bij het doorvoeren van prijsverminderingen altijd eerst de prijzen in de kassa aan en dan pas de prijs op de producten zelf.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024