De containercrisis, een stand van zaken
De wereldwijde scheepvaartindustrie wordt momenteel geconfronteerd met een ongekende crisis in de Rode Zee. De Houthi-rebellen hebben opnieuw een schip laten zinken, wat heeft geleid tot een stijging van de containerprijzen. In een jaar tijd zijn de prijzen van containertransport over zee verdrievoudigd.
In de afgelopen week hebben de Houthi-krachten een koopvaarder gedood, een commercieel schip tot zinken gebracht en een bemanning gedwongen om een ander schip in vlammen te verlaten. Deze aanvallen komen omdat de Houthi’s hun acht maanden durende campagne tegen het commerciële verkeer in de Rode Zee en de Golf van Aden blijven opvoeren. Deze aanvallen hebben geleid tot een daling van 79,6% van de droge bulkvervoerders die in juni 2024 door het Suezkanaal gaan, vergeleken met juni 2023.
Waarom doen de Houthi's dit? De Houthi’s, een door Iran gesteunde rebellengroep die Israël als vijand beschouwt, hebben verschillende redenen voor hun aanvallen op schepen in de Rode Zee. Ten eerste begonnen de Houthi’s met het afvuren van drones en raketten richting Israël als reactie op de oorlog in de Gazastrook. Ze hebben sindsdien tientallen raket- en drone-aanvallen gelanceerd op commerciële schepen. Ten tweede zeiden de Houthi’s aanvankelijk dat ze schepen aanvielen die verbonden waren met Israël, of die daarheen gingen of vandaan kwamen. Veel van de aangevallen schepen hadden echter geen connectie met Israël. Ten derde hebben de Houthi’s, als reactie op Amerikaanse en Britse luchtaanvallen op hun posities, recentelijk schepen aangevallen die verbonden zijn met eigenaren of exploitanten in het VK of de VS.
Bij internationaal zakendoen is het des te belangrijker om goede afspraken te maken met je buitenlandse leverancier of klant. Handelsgebruiken kunnen wereldwijd verschillen. Dit kan aanleiding geven tot misverstanden, geschillen en gerechtelijke processen. Om dit te vermijden gebruik je bij je transport de juiste Incoterms-regel.
Leer er alles over tijdens onze workshop Transport & Douane of in onze snelwijzer Incoterms.
Effecten op de Internationale Handel
Met 30% van de wereldwijde containerhandel die door het Suezkanaal gaat, verstoort de crisis in de Rode Zee de toeleveringsketens. Het verhoogt ook de verzendkosten, waardoor de prijzen van sommige routes - vooral van Azië naar Europa - bijna vijfvoudig stijgen1. Onderzoek toont aan dat wanneer de vrachttarieven verdubbelen, de inflatie met ongeveer 0,7 procentpunt stijgt. Deze effecten zijn vrij persistent, pieken na een jaar en duren tot 18 maanden. Dit betekent dat de stijging van de verzendkosten die in 2021 werd waargenomen, de inflatie in 2022 met ongeveer 1,5 procentpunt zou kunnen verhogen2.
Op onderstaande grafiek van de Drewry World Container Index is te zien dat de prijzen voor 40-voet containers in de afgelopen twee maanden de lucht in geschoten is en blijft stijgen als gevolg van recente aanvallen3.
Vooruitzichten
De huidige situatie suggereert dat de containercrisis nog niet voorbij is. De stijgende verzendkosten zullen waarschijnlijk aanhouden en de vertragingen in de importzendingen zullen hoog blijven. Bovendien zullen de risico’s van vertragingen en verstoringen in de containervaart in 2024 waarschijnlijk toenemen. Twee belangrijke “knelpunten” in de containervaart - het Panamakanaal en de Straat van Bab-el-Mandeb in de Rode Zee - worden tegelijkertijd bedreigd.
Het is duidelijk dat de wereldwijde scheepvaartindustrie voor grote uitdagingen staat. Het is van cruciaal belang dat er oplossingen worden gevonden om deze crisis het hoofd te bieden en de impact op de wereldwijde handel te minimaliseren.
Meer info:
-
De Drewry World Container Index (WCI) is een samengestelde index van de vrachttarieven voor 40-voet containers op 8 belangrijke routes van/naar de VS, Europa en Azië, zoals beoordeeld door Drewry Maritime Research1. Deze index wordt voornamelijk gebruikt als een benchmark voor de spotprijzen van 40-voet oceaancontainers over de verschillende handelsroutes die het vertegenwoordigt.