“Ondernemen is moedig,
maar hulp vragen is dat ook”

Ondernemen is bouwen, moedig zijn, je passie volgen. Ondernemen is dromen. Al kunnen rode cijfers voor slapeloze nachten zorgen, iets wat steeds meer ondernemers kunnen beamen. Vorig jaar gingen 11.500 bedrijven over kop, het op twee na hoogste aantal ooit. En dat cijfer lijkt enkel te gaan stijgen. Voor die ondernemers, wiens droom doorprikt dreigt te worden, is er DYZO. Een ondersteunende hand voor struikelende ondernemers. Want ondernemen is moedig, maar hulp vragen is dat ook.
Al sinds 2015 helpt DYZO Vlaamse ondernemers in moeilijkheden. Niet met holle clichés of complexe duiding, maar met duidelijke, gratis ondersteuning op maat. Al meer dan 28.000 ondernemers klopten er aan. Kaatje Goyens is één van hen: “Toen het slecht ging met mijn zaak, stond ik op ontploffen. Zelfs slapen ging niet meer. Maar op het moment dat ik buiten stapte bij DYZO, voelde ik terug mentale rust. Er was nog niets opgelost, maar ze gaven me weer overzicht. Ik wist wat ik moest doen. En voor het eerst in maanden zou ik weer een nacht doorslapen.”
Tekst: Joran Ceulebroeck – Foto’s: DYZO
DYZO (Dynamiseren van Zelfstandig Ondernemers ) is geen loket, anoniem nummer of standaard antwoord. Het is een Belgische organisatie die ondernemers in moeilijkheden gratis en vertrouwelijk ondersteunt. Ze werken samen met de Vlaamse overheid en ze zijn trotse partner van UNIZO. Concreet biedt DYZO een tweede kans, begeleiden ze naar een faillissement of helpen ze ondernemers bij een nieuwe start. Dat doen ze op deze acht manieren:
- Bedrijfseconomisch advies: Boekhoudkundige analyses en advies om de financiële en operationele gezondheid van een bedrijf te verbeteren.
- Psychologische ondersteuning: Mensen die de stress van het ondernemerschap kennen, bieden een luisterend oor aan. Ook psychologische hulp is mogelijk.
- Juridisch advies: Een team van juristen, ex-advocaten en ex-curatoren gidsen ondernemers in nood door het moeras dat ondernemingsrecht kan zijn.
- Mentoring: DYZO ondersteunt bij het nemen van belangrijke beslissingen, het bereiken van specifieke doelen en het versterken van vaardigheden.
- Schuldhulpverlening voor ondernemers met schulden: Het team van DYZO help bij het onderhandelen van een afbetalingsplan met allerhande schuldeisers.
- Ondersteuning bij een Gerechtelijke Reorganisatie Procedure: Het begeleiden en adviseren van ondernemers die via de rechtbank bescherming tegen schuldeisers aanvragen.
- Doorstartbegeleiding: Ze bieden ondersteuning bij het plannen en uitvoeren van een doorstart.
- Faillissementsbegeleiding: DYZO zorgt voor praktisch/ juridisch advies en emotionele steun voor ondernemers die te maken krijgen met een (dreigend) faillissement.
DYZO doet dat alles 100% onafhankelijk en gratis, mogelijk gemaakt door steun van VLAIO en samenwerkingen met 243 Vlaamse steden en gemeenten.
Om dat alles bol te werken doet DYZO beroep op zijn vaste werknemers, maar ook op 30 vrijwilligers. De man met het meeste kilometers en tonnen ervaring op zijn teller is vrijwilliger Louis Meert: “Ik was één van de starters bij DYZO. Ooit had ik zelf een florerende zaak die spijtig genoeg failliet ging. Alle kennis die ik toen opdeed, gebruik ik sinds 2009 om ondernemers in moeilijkheden te helpen. En dat lukt aardig, ik heb intussen al zeker enkele honderden mensen ondersteund”

Naam: Louis Meert
Functie: Vrijwilliger bij DYZO
Leeftijd: 81
Regio: Brussel
Naam: Kaatje Goyens
Functie: ex zaakvoerder, momenteel op zoek naar een nieuwe uitdaging
Leeftijd: 39
Naam van laatste bedrijf: KROK
Regio: Genk
Dag Louis, kan je even vertellen hoe je bij DYZO terecht kwam?
Louis: “Omdat ik weet hoe zwaar het ondernemerschap is. Zeker wanneer het bootje dreigt te gaan kantelen. Ik had zelf een confectiebedrijf in de mode-industrie. Alles ging initieel geweldig. Twee werknemers werden er na een tijdje 70 en ik leverde onder meer aan C&A Duitsland. Er vlogen maandelijks duizenden stuks de deur uit. Maar de zakenwereld is hard: na enkele verkeerde beslissingen, een crisis en tegenvallende verkopen kwam alles onder druk te staan. Mijn bedrijf ging failliet en ik stond er alleen voor."
“Jaren later ontmoette ik iemand van UNIZO die me vertelde over de werking van DYZO. Ik wist meteen dat ik iets kon betekenen."
Kaatje, jij maakte een gelijkaardig verhaal mee?
Kaatje: “Ik baatte een horecaconcept uit dat ook heel beloftevol startte. Mijn ontbijt- en dagzaak begon klein met een twintigtal zitplaatsen. Maar na overweldigend succes verhuisden we naar een groter pand en schoven we er nog eens 100 stoelen bij. Er kwam een groot terras en een investeerder. Kortom, mijn eenmanszaak werd een vennootschap en business was booming.”
“Wanneer de sneltrein na een jaartje even vertraagde, dook ik in de cijfers. Die kleurden minder groen dan gedacht, mijn investeerder bleek het spel niet helemaal volgens onze afspraken te spelen. Het concept bleef wel werken en de omzetten hielden stand. Maar de financiële injectie van de investeerder die wegviel, woog te zwaar. Onze reserves droogden met mondjesmaat op en verdampten helemaal door de lockdown. Ik heb alles gegeven om de boot drijvende te houden, maar het schip bleek uiteindelijk niet meer te redden.”
“En dan kom je plots in de donkere wereld van deurwaarderbrieven, aanmaningen, reddingsacties en lange besprekingen met boekhouders. Alles was zo onduidelijk, tot een vriendin me vertelde over DYZO. Ik maakte meteen een afspraak.”
Hoe ziet een afspraak bij DYZO eruit?
Louis: “De eerste stap is absoluut luisteren. Mensen krijgen alle ruimte om hun verhaal te doen. Eens het hart gelucht, beginnen we eraan. We overlopen dan samen alle schulden: van sociale bijdragen tot de leveranciers. Nadien wordt het dossier toegewezen aan een begeleider. Aan wie hangt af van het type probleem, maar zeker ook van de regio.”
Kaatje: “Dat regionale vond ik heel waardevol. Toen ik DYZO belde, kon ik heel snel afspreken met iemand in mijn buurt. Zo kon ik meteen mijn verhaal doen.”
Louis: “Mensen die bij DYZO aankloppen, bevinden zich vaak in een uitzichtloze situatie. Ze weten niet waar ze terecht kunnen, hun schulden stapelen zich op, ze hebben geen overzicht meer. Dan is het belangrijk om kort op de bal te spelen.”
Ik was aan het verdrinken in een wereld van cijfers en schulden, mede door de hulp van DYZO ben ik naar de oever kunnen zwemmen.
Hoe helpt DYZO je dan concreet?
Kaatje: “Die zaak was als mijn kind, ik wou er 200% voor blijven vechten. Maar de financiële realiteit was wat ze was. Ik ben blijven doorgaan tot we ons huis misschien konden verliezen en ik letterlijk instortte op de werkvloer. Was ik maar vroeger met DYZO gaan praten, denk ik nu. De puzzelstukken vielen tijdens dat gesprek echt op hun plaats. Voor het eerst kreeg ik het gevoel dat ik de juiste keuze kon maken. Ze hielpen me met een gerust gemoed stoppen.”
“De boekhouder, de advocaat, het internet. Iedereen en alles leek tegenstrijdige info te geven. Bij DYZO kreeg ik voor het eerst een helder stappenplan voorgeschoteld: wat moet je eerst regelen, wat kan later. Dat was een enorme verademing.”
Louis: “We gaan zeker niet altijd over tot een faillissement. Indien er mogelijkheden zijn, helpen we bij het opstellen van een doorstartplan. Dat is mijn taak. Het opstellen van een marketing-, business- & salesplan, financieringsstrategie, enzovoort. We begeleiden die mensen echt om opnieuw een rendabel ondernemer te worden. Dat doen we met harde cijfers maar zeker ook mentaal. Onderschat de dreun die ondernemers in moeilijkheden krijgen niet. Vaak moeten we hun zelfvertrouwen van de grond terug opbouwen.”
Lukt het om die klap samen te boven te komen ?
Louis: “Onlangs ondersteunde ik een vrouw die een autobedrijf erfde van haar man. Ze had helemaal geen kennis van ondernemen en stond er totaal alleen voor. We zijn samen aan het werk gegaan met het opmaken van een marketing-en communicatiestrategie, betere prijszetting en bedrijfsvoering. Na een jaar was haar omzet bijna verdubbeld. En vooral, ze veranderde van iemand zonder vertrouwen naar een straffe madam met een rendabel bedrijf.”
Kaatje: “Bij een faillissement blijft die ‘ik ben gefaald’-sticker stevig vasthangen. Zelfs nu voel ik de moed nog in mijn schoenen zakken wanneer ik aan een motivatiebrief begin. Psychologische bijstand is echt geen overbodige luxe wanneer het slecht gaat met je bedrijf. DYZO bood dat ook aan, maar ik ging zelf al even naar een psycholoog. Ze hebben me nadien ook nog gecontacteerd om te vragen hoe het met me ging en of ik verdere vragen had. Dat maakt het verwerkingsproces een stukje minder eenzaam.”
Een faillissement doet pijn, maar is niet het einde van de wereld. Als je het goed aanpakt, en daar kan DYZO bij helpen, kan tegenslag evengoed een mooie doorstart betekenen.
Ondernemers uit die eenzaamheid sleuren is duidelijk één van de belangrijkste missies van DYZO?
Louis: "Zeker, je begrijpt dat gevoel enkel wanneer je het zelf hebt meegemaakt. Niemand lijkt te kunnen helpen op zo een moment. De boekhouder kijkt naar je cijfers en geeft wel wat raad. Maar dat helpt je mentaal niet verder.
Kaatje: “Onze boekhouder stelde heel wat goedbedoelde zaken voor. Die man was fantastisch in zijn vak, maar het blijft een technische en theoretische wereld. Die onbekende termen en juridische constructies maakten me bang. Vaak kwam ik terug met een hoofd vol negativiteit en ogen vol tranen. Paniekaanvallen, slapeloze nachten, ik wist gewoon niet meer wat te doen.”
“De consulent van DYZO nam het anders aan. Ze begreep mij omdat ze al zoveel lotgenoten begeleidde. Ik was aan het verdrinken in een wereld van cijfers en schulden, mede door haar hulp ben ik naar de oever kunnen zwemmen.
Wat zijn jullie tips voor ondernemers die het water ook voelen stijgen?
Louis: “Mijn boodschap is simpel: doe beroep op ons! Een luisterend oor en concrete begeleiding kunnen wonderen doen. Hoe eerder je contact met ons opneemt, des te beter we kunnen helpen. Daarnaast moedig ik ondernemers ook aan om altijd kritisch naar hun kostenstructuur te blijven kijken en te zoeken naar nieuwe markten of producten. Snoei in wat niet werkt en focus op hetgeen potentieel toont.”
“Als de situatie echt niet meer te houden is, moet je knopen durven doorhakken. Betrek daarbij experts die weet van aanpak hebben. Een faillissement doet pijn, maar is niet het einde van de wereld. Als je het goed aanpakt, en daar kan DYZO bij helpen, kan tegenslag evengoed een mooie doorstart betekenen. “
Kaatje: “Bij het opstarten van een bedrijf, krijg je als ondernemer langs alle kanten ondersteuning en aanmoedigingen. Dat neemt al een stukje af eens je bezig bent. Maar wanneer alles fout dreigt te gaan lopen, lijkt er plots niets meer. Ik heb geleerd dat die hulp er weldegelijk is. Dus aan alle ondernemers die in moeilijkheden zitten, en ik weet uit ervaring dat er veel zijn, neem contact op met de mensen van DYZO.

Zet het verhaal van Kaatje je aan tot actie? Of wil je graag met een expert spreken over de opties en trajecten wanneer het fout loopt? Je kan DYZO bereiken op info@dyzo.be en 02 897 22 80 tussen 9 en 12 uur.

Ben je net als Louis iemand met ervaring in de ondernemerswereld, heb je voeling met de trubbels van zelfstandigen of beschik je over waardevolle expertise? Misschien is vrijwilliger worden bij DYZO dan wel iets voor jou? Neem daarvoor hier contact op.