Crowdfunding wordt ook bij bedrijven steeds populairder. Ondernemers kiezen er vaker voor om een deel van de nodige middelen bij het grote publiek op te halen als aanvulling op de inbreng van professionele investeerders. Ook het Limburgse bedrijf Azteq bewandelde die piste. Zij gingen aankloppen bij Bolero Crowdfunding om hun groei te financieren. Ondertussen kijken ze tevreden terug op twee succesvolle crowdfundingcampagnes. Maar hoe gaat dat concreet in zijn werk?

Op zoek naar kapitaal

Azteq werd vijf jaar geleden opgericht en heeft de Thor-site in Genk als thuishaven. Het Limburgse bedrijf streeft naar een revolutie in groene warmtetechnologieën op industriële schaal. “We kozen bewust voor Vlaanderen als uitvalsbasis voor Azteq. Niet alleen omwille van de grote knowhow die hier aanwezig is, maar ook om te bewijzen dat onze technologie overal rendabel is”, vertelt Peter Vandeurzen, co-founder en business development director van Azteq. “Om onze internationale groei te financieren hebben we natuurlijk kapitaal nodig. Voor onze organische groei kijken we vooral naar kapitaalverhogingen. Maar we hebben ook financiering nodig voor onze projecten. Bedrijven hebben namelijk meestal geen zin om eigenaar te worden van de installatie, ze willen enkel afnemer zijn. Wij ontzorgen hen op dat vlak volledig waardoor ze zelf geen kapitaal moeten investeren, maar wel voor 20 à 25 jaar zeker zijn van de thermische energie die ze nodig hebben.”

Azteq

Peter Vandeurzen, co-founder van Azteq: "Onze focus ligt op de productie van thermische zonne-energie voor industriële processen."

Alternatieve financiering via Bolero Crowdfunding

Bolero Crowdfundinis het financiële crowdfundingplatform van KBC, waar Belgische investeerders en ondernemers elkaar vinden om samen in groei te investeren. Kristien De Smedt, business development manager bij het crowdfundingplatform, vertelt: “In het najaar van 2022 haalden we voor Azteq 1 miljoen euro op en nog eens hetzelfde bedrag in het voorjaar van 2023. Het doel van beide campagnes was de groei van Azteq te financieren. De respons was enorm. Het vooropgestelde bedrag was telkens op minder dan één uur gehaald. Telkens investeerden meer dan 400 beleggers mee, met bedragen van een paar honderd tot maximaal 25.000 euro. Daarin zit net de kracht van crowdfunding.”

“Belangrijk om te vermelden daarbij: Bolero Crowdfunding is er niet voor startende ondernemers”, verduidelijkt Thomas Scheire, digital marketeer bij Bolero Crowdfunding. “Je moet al een zeker track record hebben als bedrijf en een bepaalde omzet draaien vooraleer je in aanmerking komt. En uiteraard doen we ook een grondige screening en een strenge selectie van de ondernemingen waar we mee samenwerken. Daarbij moet je rekenen op een doorlooptijd van zo’n twee maanden vooraleer we een campagne lanceren. Ondernemers die zelf nog op zoek zijn naar kapitaal, mogen ons altijd contacteren. We zoeken constant nieuwe projecten waarvoor we een financieringscampagne kunnen doen.”

Rendement en risico

De campagnes van Bolero Crowdfunding zijn altijd gebaseerd op achtergestelde obligatieleningen. Dat betekent dat investeerders intekenen op een deelbewijs van een bepaalde uitgever. Kristien De Smedt verduidelijkt: “In dit geval gaat het om een obligatie van Azteq. In ruil daarvoor krijgen beleggers kapitaal en rente terugbetaald op basis van een vooraf afgesproken aflossingsplan. Er is een aantrekkelijk rendement, maar het risico is ook groter. Als de onderneming om één of andere reden de plannen niet kan waarmaken en dus niet kan terug betalen, heb je als obligatiehouder geen waarborgen. De vergoeding is dus navenant het risico. Je investeringen goed spreiden blijft dan ook belangrijk.” Hebben bedrijven die inzetten op de energietransitie een voordeel bij een crowdfundingcampagne? Thomas Scheire nuanceert: “Investeren in duurzame bedrijven slaat aan, maar Bolero Crowdfunding is er zeker niet exclusief voor dit type ondernemingen. We ondersteunen ook meer traditionele bedrijven met groeiplannen. Uit een bevraging bij onze investeerders weten we wel dat ze naast het rendement ook de maatschappelijke return en de impact heel belangrijk vinden.”

Een Europees wettelijk kader komt eraan

Vanaf 10 november 2023 wordt een eengemaakte Europese wetgeving rond crowdfunding van kracht. Kristien De Smedt ziet daarin een aantal kansen voor Bolero Crowdfunding. “Nog veel mensen weten niet goed wat financiële crowdfunding juist is. Zo’n Europees wettelijk kader maakt het voor ons makkelijker om goed te communiceren en succesvoller en populairder te worden. En dat zien we ook in het groeiend aantal investeerders op ons platform. Bolero Crowdfunding voor kmo’s en grotere ondernemingen bestaat sinds 2017 en in die tijd hebben we zo’n 90 ondernemingen gesteund voor een totaal bedrag van bijna 50 miljoen euro. Dat betekent concreet elk jaar een 15-tal campagnes die bijna allemaal succesvol zijn verlopen.”

Beleggers ondersteunen graag duurzame oplossingen

“Het is duidelijk dat investeren in duurzame technologie in de lift zit”, vult Thomas Scheire aan. “Uit een interne survey blijkt dat onze beleggers graag oplossingen ondersteunen waar de wereld beter van wordt. Daarbij vinden ze zowel het lokale als duurzame aspect van een project belangrijk. En via ons platform kunnen ze op een laagdrempelige manier in dergelijke bedrijven investeren. Wij zorgen ervoor dat het project zo goed mogelijk wordt voorgesteld op onze website. En we communiceren ook via persberichten, mailings en social media, uiteraard telkens binnen de regelgeving van financiële toezichthouder FSMA. Reclame maken kan niet, we mogen enkel informeren. En dat werkt: een succesvolle crowdfundingcampagne zorgt niet alleen voor de nodige middelen, maar ook voor een betere bekendheid van de onderneming.”

Lees het volledige verhaal van Azteq en Bolero Crowdfunding in het UNIZO Magazine van oktober 2023.

Maak kennis met Bolero Crowdfunding

Ontdek zelf hoe Bolero Crowdfunding een unieke kans biedt voor investeerders om mee te schrijven aan het succesverhaal van bedrijven met hoog groeipotentieel en hoe het voor jou als ondernemer een directe oplossing kan zijn om financiering te vinden.

Nuttig voor jou