MAASMECHELSE ONDERNEMERS BETREUREN GEPLANDE BELASTINGVERHOGING EN GEBREK AAN MOGELIJKHEDEN VOOR EEN ERNSTIG OVERLEG  
Belastingdruk op ondernemers in Maasmechelen stijgt met meer dan 30%  
Vage belofte van gemeentebestuur om meeropbrengst belasting terug te geven aan Maasmechelse ondernemers is enige lichtpuntje 

  

  

Op vrijdagnamiddag 29 oktober werden we geconfronteerd met de plannen van het gemeentebestuur in Maasmechelen om een “Algemene gemeentebelasting op bedrijven” in te voeren.  Deze nieuwe belasting wordt gebaseerd op de bebouwde en onbebouwde oppervlakte en loopt op tot 15.000 euro per jaar voor bedrijven met een bebouwde oppervlakte van meer dan 15.000 m2.   

 

Deze plannen van de coalitie CD&V en Open VLD verplichten de Maasmechelse ondernemers om in de resterende looptijd van deze legislatuur meer dan 500.000 euro extra aan de gemeentekas af te dragen.  We ontvingen dan ook vele negatieve reacties van ondernemers die plotseling geconfronteerd oerden met een extra belasting die tot in de duizenden euro’s zal oplopen. Zij voelen dit aan als een echte kaakslag die extra hard aankomt in deze corona crisis en met diverse andere kosten die maar blijven toenemen.   

 

UNIZO-Maasmechelen en UNIZO-Limburg verwijten het Maasmechels gemeentebestuur ook een gebrek aan respect voor de Maasmechelse ondernemers.  Reeds meerdere jaren is men intern bezig met deze belastinghervorming.  Maar slechts enkele weken voor de beslissing in de gemeenteraad gepland is werden wij een allereerste keer uitgenodigd voor een presentatie van de plannen.  4 dagen voor de gemeenteraad kon dan pas een tweede bespreking plaats vinden.  Hier kregen we dan te horen dat het reglement aan de gemeenteraad zal voorgelegd worden.  Ook legden burgemeester en schepenen onze inhoudelijke bemerkingen vakkundig naast zich neer.  Behoudens enkele aanpassingen rond schoonheidsfoutjes en vage belofes om enkele aspecten in de toekomst te bekijken.  Deze houding en werkwijze van het Maasmechels gemeentebestuur getuigt dan ook van een totaal gebrek aan respect tegenover de Maasmechelse ondernemers die zorgen voor de tewerkstelling van vele Maasmechelaars.  

 

Met het afschaffen van 4 belastingen vallen voor de gemeente Maasmechelen afgerond 532.000 euro per jaar aan belastinginkomsten weg.  De opbrengst van de nieuwe belasting wordt geraamd op afgerond 697.000 euro.

 

Tot de afgeschafte belastingen behoort de belasting op drijfkracht, die reeds meerdere jaren een doorn in het oog is van de lokale ondernemersorganisatie Unizo-Maasmechelen.  Maar het afschaffen van die belasting (waarbij vaak grotere bedrijven een forse vermindering van de belastingen realiseren) mag geen aanleiding geven tot het innen van meer belastingen, noch ertoe leiden dat vele ondernemingen die terecht geen drijfkrachtbelasting betaalden plotseling duizenden euro’s belastingen moeten gaan betalen.  Het gemeentebestuur schaft wel een pestbelasting af, maar maakt vele andere slachtoffers die niets met de drijfkrachtbelasting te maken hebben.

 

UNIZO-Maasmechelen vindt het wel opmerkelijk dat tijdens de tweede bespreking op vrijdagavond 19 november het gemeentebestuur voorstelde om de meeropbrengst van de belasting (geraamd op 165.000 euro per jaar) na inning terug ter beschikking te stellen van de Maasmechelse ondernemers, bijvoorbeeld in de vorm van een subsidie bij extra aanwervingen.  Hiervoor waren er oospronkelijk geen plannen.  Burgemeester en schepenen hebben een toegift gedaan omdat ze eindelijk ingezien hebben dat bedrijven extra belasten geen goed idee is.  Hierbij heeft UNIZO-Maasmechelen twee bezwaren :

a.     De gemeente had deze teruggave mee moeten ingetreren in het belastingreglement, als een korting voor bedrijven die extra tewerkstelling realiseren, zoals bijvoorbeeld in het reglement in Genk voorzien is. Maar door ons veel te laat te betrekken in de besprekingen is dit helemaal niet uitgewerkt.  Wij kunnen onze leden dan ook niet verzekeren dat er een teruggave komt en wanneer.  Bovendien is dit de wereld op zijn kop.  Eerst belastingen innen en dan via een subsdiereglement ervoor zorgen dat een deel van die belastingen bij de bedrijven terugkomt lijkt ons te veel op kafkaiaanse toestanden

b.     Een bemerking van meer fundamentele aard is uiteraard dat de teveel geïnde belastingen niet één op één terugkomen bij alle ondernemers.  Een ondernemer die pakweg 10.000 euro aan jaarlijkse oppervlaktebelasting betaalt en géén extra tewerkstelling realiseert ziet geen enkele euro terug van de betaalde belasting.  Door dit systeem worden ondernemers verplicht belasting te betalen en nadien nog eens verplicht om voor bijkomende tewerkstelling te zorgen om een deel van hun eigen centen terug te zien. 

 

Wij kunnen dan ook niet akkoord gaan met deze nieuwe belasting waardoor alle bedrijven in Maasmechelen samen 30 % meer belastingen zullen gaan betalen. Wij zijn hierin gesterkt door de vele reacties die wij van Maasmechelse ondernemers die wij mochten ontvangen en waarvan we er hier slechts enkele weergeven :  

 

“Ik ben eigenlijk verontwaardigd op de manier hoe onze gemeente de mensen die in een bedrijf investeren en voor de werkgelegenheid zorgen, in deze moeilijke tijden toch nog eens EXTRA te willen belasten.  

Afschaffing van 4 belastingen is mooi voor de mensen die deze betalen, maar helaas niet voor mij.”  

************  

Dat Maasmechelen een enorm te kort heeft is al jaren geweten maar dat ze het geld altijd bij de ondernemers moeten gaan halen is ongehoord. Via andere kanalen wordt het aan de ramen uit gesmeten.”  

************  

“Ik hoopte dat onze gemeente net een incentive voor ons zou hebben, dan extra belastingen te heffen.  

Wij zijn een kleine onderneming die heel hard hun best doen om iets op te bouwen. Wij hebben momenteel 3 mensen aan het werk, maar hopen mits hard werken uit te kunnen breiden.  

Ik vind voor jonge ondernemers dat ze eerder mogen aanmoedigen dan ontmoedigen.  

Een heffing, als deze er al moet komen, gebeurt dus beter op basis van andere criteria. Een vrijstelling voor jonge ondernemingen of een graduele belasting zou een oplossing zijn.   

Ik hoop dat u onze belangen kan verdedigen.”  

**************  

Beide bedrijven hebben grote gebouwen nodig om de productie in onder te brengen.  

En beide bedrijven hebben redelijk grote stukken grond nodig om de voorraden aan te leggen om operationeel een goede basis te hebben. (We zitten nu al 2 hectare te klein)  

 Als we de oefening doen zoals in jullie mail en we trekken daar de oude belastingen vanaf dan komen wij op een verhoging van rond de 275 % (je leest dat goed).   Dit voor de beide bedrijven !  

Rekening houdend dat wij redelijk wat ongeschoold volk vanuit Maasmechelen aan het werk houden is dit geen Cadeau .  

Voor ons zit er niets anders op dan dit bij de reeds absurd hoge prijsverhogingen bij te voegen .  

Grondstoffen zijn tussen de 10 en 22 procent opgeslagen , dan ook maar deze belasting erbij tellen zeker …  

Gaan wij met dit gegeven zeker eens kijken op andere locaties buiten Maasmechelen (waarbij waarschijnlijk het ongeschoold personeel in Maasmechelen zal achter blijven).  

Wij merken dat dit Politiek een ver van mijn bed show is , en zeker niet goed doordacht.  

***************  

Als bewijs van absurditeit meld ik nog de redenering , rechtvaardiging die ik las in de krant. 

De heer Terwingen Raf,  burgemeester, geeft aan “voor mijn advocatenkantoor geeft dit een meer belasting van ca. 75€ per jaar”. 

Wel voor een productiebedrijf zoals het onze met nu ca. 15 medewerkers en al 50 jaar gevestigd in Maasmechelen gaat de belastingverhoging mogelijk 15.000€ per jaar of meer bedragen , bij de reeds ca 20.000 € die we nu al jaren betalen aan specifieke gemeentebelasting en taksen. 

Via dit voorbeeld wordt een totaal verkeerde en onrealistische indruk van de belastingverhoging gegeven.. 

  

 

Wij zullen dan ook het reglement dat door de gemeenteraad goedgekeurd wordt grondig screenen en ons beraden over verdere acties, samen met de ondernemers in Maasmechelen.  

Nuttig voor jou

Je bent op de omgeving van Antwerpen