In de steeds veranderende digitale wereld is het belangrijk om je strategie continue te verbeteren en op punt te zetten. Voor jou als ondernemer brengt dit zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee. Freelance-ondernemerscoach Gilles Wuyts is growth hacker en marketingexpert. Hij overloopt alvast enkele tips die jouw business online een boost kunnen geven.

Bij Gilles kloppen twee types ondernemers aan: ondernemers waarvan het bedrijf een enorme groei heeft gekend waardoor ze hun balans verloren zijn, en ondernemers die plat geconcurreerd worden en op zoek zijn naar een nieuwe wind. “Bij de bedrijven in volle groei gaan we samen op zoek naar manieren om de ondernemer te ontzorgen. Zijn er bijvoorbeeld digitale toepassingen om de taken van de ondernemer te verlichten? Bij het tweede type ondernemers gaan we op zoek naar concrete acties om nieuwe richting te geven aan hun bedrijf. Er is vaak veel concurrentie, zowel online maar ook offline. We gaan dan dus op zoek naar dingen die zij anders kunnen doen, of die zij nog niet geprobeerd hebben en waarmee we het verschil kunnen maken.” Hij geeft aan dat het vaak geen rocket science is. Ook kleine ideetjes kunnen een groot verschil maken: “Hou vooral je ideeën goed bij en werk een duidelijke strategie uit. Het is nuttig om regelmatig nieuwe ideeën uit te testen, maar het heeft geen zin om zomaar van alles te doen als je niet weet waar je naartoe wil.”

Het is daarom volgens Gilles ook belangrijk dat ondernemers goed afwegen welke stappen in de online wereld nuttig zijn voor hen: “In België is het bijvoorbeeld heel moeilijk om met een beperkt aantal producten een rendabele webshop op poten te zetten. Vaak brengen de investeringen die Vlaamse ondernemers doen weinig op, want je steekt veel tijd en moeite in het creëren van een webshop waarmee je nauwelijks iets verkoopt.” Hij geeft als tip dat je op jouw website een catalogus kan publiceren of bepaalde producten die goed verkopen in de spotlight kan zetten.

Op de digitale trein
Gilles is van mening dat ondernemers zeker op de hoogte moeten blijven van de nieuwste digitale trends, en waar mogelijk ook op de kar moeten springen: “Ik denk dat tools zoals ChatGPT voor zo’n efficiëntiewinst zorgen bij de ondernemers die het gebruiken dat zij die het niet gebruiken enorm snel uit de markt geconcurreerd zullen worden. Je moet er dus echt voor zorgen dat je de boot niet mist als ondernemer.” Voor Vlaamse kmo’s en eenmanszaken, raadt Gilles bijvoorbeeld ook Canva aan. Met
deze grafische vormgevingstool kan elke ondernemer zijn designs naar een hoger niveau tillen zonder zich blauw te betalen. “Je kan Canva ook gebruiken om voor jouw merk of jouw onderneming de branding en tone of voice te optimaliseren. Klanten willen zich met jouw merk kunnen identificeren. Ze willen in een oogopslag kunnen zien dat content van jouw merk komt. Jouw communicatie moet dus cohesief zijn, en Canva kan daarbij helpen.”

Generatieve AI
Een positieve evolutie voor Vlaamse kmo’s is het ontstaan van AI en Generatieve AI. Volgens Gilles zouden tools zoals ChatGPT, Gemini een enorme efficiëntiewinst kunnen betekenen voor bedrijven: “Waar je vroeger uren moest spenderen aan het creëren van de perfecte post voor sociale media, kan je nu met enkele kernwoorden – of door een boodschap in te spreken op je telefoon – bruikbare output krijgen die je nagenoeg onmiddellijk kan inzetten. Je kan bijvoorbeeld ook foto’s van jouw producten uploaden en dan vragen aan AI om productbeschrijvingen voor jou te genereren. Of je kan bijvoorbeeld automatisch antwoorden op reviews of mails laten genereren die je dan enkel nog even moet nalezen voor je ze verstuurt.” Om dit alles te automatiseren kan je bijvoorbeeld een tool zoals Zapier gebruiken, geeft Gilles nog mee. Deze tool zorgt ervoor dat je data kan uitwisselen tussen verschillende andere applicaties. “Zo’n automatisatieproces is de volgende stap om jouw bedrijf efficiënter te maken.”

De juiste expertise
Er zijn dus veel tools en producten die je kan gebruiken om jouw online aanwezigheid en jouw merk te versterken. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je de juiste kennis hebt om deze tools in te zetten. “Het is niet zo dat je enkel de abonnementskost moet betalen en de tools je dan zullen redden. Hoe kan je de tools beter inzetten voor jouw bedrijf? Dat is een uitdaging waar ik ondernemers vaak op weg mee help.” 

Nog een veelvoorkomende uitdaging die Gilles vaak ziet terugkomen bij ondernemers
is de website. “Ondernemers hebben veel vragen over hun website: hoe kunnen ze bijvoorbeeld meer verkeer op hun website krijgen? Moeten ze daarvoor samenwerkingen aangaan met marketeers of een communicatiebureau?” legt Gilles uit. “Daar zijn veel misverstanden rond. Ik zie veel ondernemers die in zee gaan met een externe partner, maar dan op voorhand eigenlijk niet hebben doorgepraat wat de
uitkomst van het traject of project moet zijn. De ondernemer heeft dus vaak hoge verwachtingen die niet worden ingelost. Gemakkelijk op te lossen door bij de start de neuzen in dezelfde richting te zetten.”

De 3 top-tips van Gilles

Tip 1: Het is niet omdat je het zelf beter kan, dat je het ook zelf moet doen
“Roger van Dobbit Magazine zegt altijd: ‘Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Maar in de meeste gevallen vind ik dat niet de juiste tip”, lacht Gilles. “Er zijn heel veel ondernemers die te veel zelf blijven doen. Het is belangrijk om als ondernemer een brede, generalistische kennis te hebben, te weten hoe dingen werken en wat er al dan niet kan. Maar het is minsten even belangrijk om iets uit te durven besteden aan experts die dat nóg beter kunnen. Want vaak staat de tijd en inspanning niet in verhouding met de winst van zo’n acties.”

Tip 2: Ga op tijd advies inwinnen
Gilles raadt alle ondernemers aan om op tijd aan de alarmbel te trekken: “Als je een probleem hebt, ga dan langs bij UNIZO, bij jouw boekhouder of bij jouw beroepsorganisatie, of probeer erover te spreken met andere ondernemers. Ik zie vaak ondernemers die te lang met hun problemen blijven zitten, waardoor het alleen maar moeilijker wordt om ermee om te gaan.”

Tip 3: Start vanuit het perspectief en de noden van jouw klant
“Ondernemers starten vaak vanuit hun eigen kennis, vanuit hun eigen product, in plaats van een verkoop te benaderen vanuit het probleem dat zij kunnen oplossen voor de klant”, vertelt Gilles. “Ik heb ooit een ondernemer begeleid die lampen verkocht en in zijn salespitch sprak over hoeveel lumen en watt bepaalde lampen hadden. Maar de klant heeft daar geen boodschap aan, want zij willen gewoon betere of meer verlichting in hun zaak."

Kan je nog meer tips gebruiken om jouw onderneming op punt te zetten?

UNIZO biedt je begeleidingstrajecten aan op maat van jouw noden. Samen met verschillende experts duik je zo dieper in de wereld digitale marketing, financieel inzicht, bedrijfsoptimalisatie en nog veel meer.

Bekijk de begeleidingen via www.unizo.be/begeleidingen of contacteer ons via de QR-code om een traject op maat op te stellen.

Nuttig voor jou