Hoe stimuleer je nieuwsgierigheid binnen je onderneming?
Rik Vera is bedrijfsfilosoof, coach, futurist, en doceert aan de London Business School. In zijn nieuwste boek ‘The Net Curiosity score legt hij uit dat nieuwsgierigheid ondernemers in staat stelt om te anticiperen en te innoveren voordat veranderingen hen overrompelen. Klinkt logisch, maar hoe zet je dat om in de praktijk?
De Net Curiosity Score, de KPI (Key Performance Indicator) die Vera ontwikkelde, meet nieuwsgierigheid op drie niveaus: individueel, binnen het team, en binnen de organisatie als geheel. "Je moet meten hoe nieuwsgierig je mensen zijn, hoe ontvankelijk je organisatie is voor nieuwsgierigheid, en hoe die twee interactie hebben met elkaar," adviseert hij. “Dat is heel belangrijk want mensen verliezen hun nieuwsgierigheid in een niet-receptieve omgeving. Dit fenomeen zie je ook bij kinderen die hun nieuwsgierigheid verliezen als hun omgeving dit niet stimuleert.
3-dozen-methodologie
“Ik adviseer bedrijfsleiders om aan het begin van elke managementmeeting figuurlijk rond te kijken en te luisteren naar elkaar, in plaats van meteen in de operationele zaken te duiken. Zo moedig je managers aan om nieuwe observaties of lessen die ze hebben opgedaan te delen, ook als deze niet direct gerelateerd zijn aan de huidige bedrijfsactiviteiten. Dit zorgt voor een landingsveld waar nieuwsgierigheid kan bloeien en potentieel waardevolle ideeën naar voren kunnen komen.” Om nieuwsgierigheid binnen een organisatie te structureren en te stimuleren, introduceert Rik de drie-dozen-methodologie: een groene doos voor het observeren van trends, een oranje doos voor het experimenteren met nieuwe ideeën, en een rode doos voor gebieden die aandacht vereisen omdat de organisatie achterloopt. De rode doos moet je vermijden. Dat betekent dat je iets gemist hebt en dan moet inhalen. En inhalen noemen we in Vlaanderen nu, jammer genoeg, heel vaak innovatie.
Stel vragen en laat je medewerkers met de antwoorden komen.
Nieuwsgierige medewerkers
Rik doet in zijn boek ook verschillende aanbevelingen over hoe je nieuwsgierigheid bij je medewerkers kan stimuleren en verbeteren. Hij adviseert leidinggevenden om als rolmodel te fungeren, waarbij ze een veilige omgeving creëren waarin medewerkers vrij zijn om vragen te stellen en te experimenteren zonder de angst om te falen. “In plaats van te leiden en voortdurend de oplossing te aan te reiken, is het beter om vragen te stellen en je medewerkers zelf te laten aankomen met de antwoorden. Leid niet, maar ondersteun.”
Kom dan zeker naar zijn keynote luisteren op het UNIZO Topseminar. Op dinsdag 26 november deelt Rik, samen met 9 andere topsprekers, haar inzichten en bedrijfstips in de Antwerpse Elisabethzaal. Ook jij kan deel uitmaken van deze unieke formule.