In 2013 lanceerde China het Belt and Road Initiative (BRI), ook wel bekend als de Nieuwe Zijderoute. Dit grootschalige ontwikkelingsplan beoogt Azië, Europa en Afrika met elkaar te verbinden door middel van infrastructuurprojecten, zoals wegen, spoorlijnen, havens en energienetwerken. Ondertussen heeft de Europese Unie haar eigen investeringsplan gelanceerd, de EU Global Gateway. Wat is de stand van zaken van de Nieuwe Zijderoute en wat is de EU van plan met de Global Gateway? 

In de afgelopen tien jaar heeft de Nieuwe Zijderoute een enorme impact gehad op de wereldeconomie. China heeft miljarden dollars geïnvesteerd in infrastructuurprojecten in meer dan 140 landen. Dit heeft geleid tot een toename van de handel en de investeringen tussen China en andere landen. Vooral op het Afrikaanse continent had de Belt and Road Initiative een grote impact. Na tien jaar groeit echter het ongenoegen en de afhankelijkheid van de Chinese technologie en infrastructuur. 

Ook voor Europese ondernemers biedt de Nieuwe Zijderoute een grote kans om nieuwe markten te openen en hun bedrijf te laten groeien. Door hun producten en diensten aan te bieden in landen langs de Nieuwe Zijderoute kunnen Europese bedrijven profiteren van de groeiende economieën in deze regio's. Verschillende Europese lidstaten waren de laatste tien jaar betrokken bij de Nieuwe Zijderoute, maar op het tienjarig feest in Peking in Oktober was enkel de Hongaarse premier Viktor Orbán aanwezig. 

Dat is dan ook geen toeval. China kent de laatste jaren steeds meer economische problemen en de geldbuidel die diende om te investeren in de Zijderoute zijn praktisch opgedroogd. Niettemin blijven de investeringen die de laatste tien jaar zijn gemaakt wel interessant om goederen via het spoor van China naar Europa te krijgen en omgekeerd. Dagelijks steken treinen de Chinese grens met Kazachstan over om uiteindelijk tot in Europa door te rijden. Zeker voor enkele nicheproducten kan dit zeer interessant zijn! Het goederenvervoer via spoor is namelijk sneller dan zeevracht én goedkoper dan luchtvracht.  

 

EU Global Gateway: een antwoord op China's Nieuwe Zijderoute 

In 2021 lanceerde de Europese Unie het Global Gateway-initiatief. Dit initiatief is bedoeld als een antwoord op de Nieuwe Zijderoute van China. De EU wil met Global Gateway investeren in duurzame infrastructuurprojecten in ontwikkelingslanden. Met een budget van 300 miljard voorziet de EU grote projecten te financieren in Afrika, Latijns-Amerika en Azië over een periode van zeven jaar. Op die manier wil Europa nauwer samenwerken met landen om duurzamere waardeketens te creëren en minder afhankelijk te zijn van andere landen voor essentiële grondstoffen en energie. 

De EU Global Gateway richt zich op drie belangrijke pijlers: 

  • Duurzaamheid: de EU wil investeren in infrastructuurprojecten die bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering en de verbetering van de milieukwaliteit. 

  • Kwaliteit: de EU wil investeren in infrastructuurprojecten die voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen en sociale normen. 

  • Openheid: de EU wil investeren in infrastructuurprojecten die gebaseerd zijn op open en transparante handelspraktijken. 

Nuttig voor jou