UNIZO pleit om de machtspositie van grote onlinehandelsplatformen ten opzichte van kleine retailers verder aan te pakken
Op een hoorzitting van de Commissie Economie in het federaal parlement duidde UNIZO haar bezorgdheden over de machtspositie van de grote onlineplatformen duiden. Naast UNIZO kwamen ook onder meer UCM, Amazon, Bol.com en de Mededingingsautoriteit aan bod.
E-commerce is populair maar niet altijd rendabel
Uit cijfers van het recente UNIZO e-commerce rapport blijkt dat meer dan de helft van de handelaars online verkoopt. Dat gebeurt het meest via een eigen webshop maar ook via de grote platformen. Opmerkelijk is dat e-commerce slechts bij 4 op 10 handelaars rendabel is.
Moeizame samenwerking met de grote spelers
3 op 4 ondernemers ervaren grote problemen met de samenwerking met giganten als Amazon en Bol.com. Van een werkelijk partnerschap is vrijwel nooit sprake. De meest voorkomende klachten zijn de voorkeursbehandeling van de producten die door de platformen zelf worden verkocht, de grote eisen en voorwaarden die worden geëist van de kmo’s maar het gebrek aan goede communicatie vanuit de platformen zelf, het eenzijdig schorsen van de accounts, de problemen met de plaatsing van de producten, de hoge commissies en het laattijdig uitbetalen van de verschuldigde bedragen.
Zorg voor een gelijk speelveld
Intussen zijn er federaal en op Europees niveau al stappen gezet om een aantal van deze punten aan te pakken, maar deze worden weinig of niet gehandhaafd. Op de hoorzitting pleitte juridisch adviseur bij UNIZO Frank Socquet zeer concreet gepleit voor:
- Een Europees verbod op gratis retourzendingen, met een zichtbare bijdrage voor retours bij e-commerce.
- De aanpak van andere vormen van oneerlijke concurrentie met buitenlandse webshops zoals milieuverplichtingen die niet gelden voor buitenlandse spelers en gelijke controles op binnenlandse en buitenlandse webshops.
- Een eerlijker fiscaal regime waardoor multinationals correct getaxeerd worden
- Concurrentiële tarieven voor lokale e-commerce spelers voor last mile pakketbedeling, en zeker geen voordeeltarieven bij Bpost voor de grote spelers.
- Correcte en transparante regels voor de samenwerking platform-kmo
- Voldoende handhaving(smiddelen) in de economische wetgeving