Danny's gedacht: Winstlust of margedrang?
Elke week serveert Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO zijn kijk op diverse actuele thema's die voor jou als ondernemer impact hebben.
Winstlust of margedrang?
Ik heb vandaag een nieuw woord geleerd. Zo eentje waar het ABVV ongetwijfeld helemaal wild van wordt. Greedflation. Ik heb wat gezocht naar een goede vertaling. Dat zou dan winstlust, of margedrang of zo moeten zijn. Ik verlos je uit jouw lijden. Waarover gaat het? De Europese Centrale Bank beweert dat de inflatie van het afgelopen jaar mee aangevuurd zou worden door het feit dat bedrijven hun marges niet willen aanpassen. De stijgende kosten worden in dat geval vlotjes doorgerekend aan de klant en die betaalt de meerkost. De marge van het bedrijf blijft ongeschonden. Greedflation dus (of winstlust). Sta mij toe een diepe zucht te slaken. Want daar gaan we weer. In België worden we al twee jaar door het ABVV om de oren geslagen met de zogenaamd zeer hoge marges in ons land. Het kostte ons al veel moeite uit te leggen dat marges iets anders zijn dan winst (dus toch maar margedrang in plaats van winstlust dan).
Van marges moeten nog belastingen en kosten betaald worden; van winsten niet. Maar nog veel belangrijker was het inzicht waar de Nationale Bank vorig jaar mee afkwam. Dat de gemiddelde marges in ons land sterk omhoog getrokken worden door de 1% grootste bedrijven. De marges van de kleine bedrijven evolueerden helemaal niet zo gunstig. Dat weten we ook. Want een gemiddeld bedrijf in België kon maar zo’n 60% van de snel stijgende kosten (energie, lonen, …) doorrekenen aan zijn klanten. Maar een kmo kon dat maar voor zo’n 40%. De idee dat de inflatie in ons land zou aangewakkerd worden door stabiele marges is dus gewoonweg klinkklare nonsens. En dat verklaart ook dat de kmo’s in 2023 niet optimaal gestart zijn. Greedflation is dus een nieuw woord om snel te vergeten. Het is – alvast in ons land – een fabeltje. En ik had er net zo’n goede vertaling voor gevonden.
Danny