UNIZO Oost-Vlaanderen: "Vlaamse Regering moet N42 eindelijk aanpassen"
UNIZO Oost-Vlaanderen roept de Vlaamse Regering op om dringend werk te maken van de vernieuwde N42. Een aanpassing van de infrastructuur is belangrijk voor de economische ontsluiting van Zuid-Oost-Vlaanderen. De N42 is een cruciale gewestweg voor de regio, maar verkeert in een onveilige en inefficiënte toestand. De files en vertragingen hebben niet alleen een negatieve impact op ondernemers en werknemers, maar ook op de bredere leefbaarheid van de regio door sluipverkeer.
De gemeentebesturen van Oosterzele, Zottegem en Wetteren vragen in een gezamenlijke brief aan minister van Mobiliteit Annick De Ridder om de nodige investeringen te voorzien in het Geïntegreerd Investeringsplan (GIP). UNIZO Oost-Vlaanderen steunt dit initiatief ten volle en benadrukt dat de herinrichting van de N42 een prioriteit moet zijn voor de Vlaamse Regering.
N42 voldoet aan de criteria voor opname in het GIP
Het dossier sleept al meer dan 40 jaar aan. Juridische procedures zorgden voor vertraging. Ondertussen stapelen de verkeersproblemen zich op: files zorgen dagelijks voor economische schade, terwijl de veiligheid van automobilisten en fietsers onvoldoende gegarandeerd is. De bereikbaarheid van Zuid-Oost-Vlaanderen blijft een pijnpunt voor ondernemingen en hun medewerkers.
De Vlaamse Regering heeft duidelijke criteria vastgelegd voor opname in het Geïntegreerd Investeringsplan. De herinrichting van de N42 beantwoordt aan deze criteria op meerdere niveaus. Het project zal de economische meerwaarde van Zuid-Oost-Vlaanderen versterken door een vlottere verbinding met de E40 en omliggende gemeenten te garanderen, wat rechtstreeks bijdraagt aan de Vlaamse welvaart. Tegelijk draagt het bij aan verkeersveiligheid door een modernere en veiligere infrastructuur met aandacht voor fietsers en zwakke weggebruikers.
Daarnaast sluit het project naadloos aan bij de doelstellingen rond bereikbaarheid en de modal shift. De nieuwe N42 zal niet alleen zorgen voor een vlottere doorstroming van het autoverkeer, maar ook veilige fietsinfrastructuur en verbeterde combimobiliteit mogelijk maken. Bovendien is de N42 al decennia een prioriteit in regionale mobiliteitsplannen en is er een breed maatschappelijk draagvlak voor de herinrichting.
UNIZO: "Schop dringend in de grond"
Bij de recente gemeenteraadsverkiezingen stelde UNIZO voor de meeste gemeenten in Oost-Vlaanderen een memorandum op met prioritaire aanbevelingen. De realisatie van de N42 kwam daarin in verschillende gemeenten naar voren als essentieel voor de economische toekomst van de regio.
"De tijd van studies en vertragingen is voorbij, nu moet de schop dringend in de grond," stelt Jos Vermeiren, gedelegeerd bestuurder van UNIZO Oost-Vlaanderen. "De Vlaamse Regering mag dit dossier niet opnieuw op de lange baan schuiven. De N42 is niet zomaar een lokale weg, maar een strategische verkeersas voor Zuid-Oost-Vlaanderen. Zonder een vlotte ontsluiting komt de economische ontwikkeling van de regio in het gedrang. Het is nu aan de Vlaamse Regering om een doorbraak te forceren."
UNIZO Oost-Vlaanderen zal de komende maanden nauw opvolgen welke stappen de Vlaamse Regering zet en blijft druk uitoefenen om de herinrichting van de N42 bovenaan de politieke agenda te krijgen.