Aanmaningsregels Aanmaningsregels JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit formulier te kunnen gebruiken. Huidige Wizard Ondernemerslijn Voltooid Is de klant een onderneming/overheid of een consument? (duiding: er is sprake van een verkoop aan een consument wanneer de klant de goederen of diensten hoofdzakelijk voor privé-doeleinden aankoopt, en dus niet-beroepsmatig. Koopt de klant de goederen of diensten op naam van een onderneming met vermelding van het ondernemingsnummer, dan mag je er als verkoper van uitgaan dat de klant de goederen of diensten beroepsmatig aankoopt. Er is dan niet langer sprake van een verkoop aan een consument). Ondernemings of overheid Particulier Heb je de klant al officieel aangemaand om te betalen? Duiding: wanneer de klant niet binnen de afgesproken termijn betaalt, stuur je best eerst een herinnering naar jouw klant. Dat kan een vrijblijvende herinnering zijn, of een zogenaamde ‘ingebrekestelling’. Dat laatste is een formele aanmaning om het openstaande bedrag te betalen binnen de termijn die je aangeeft. In die brief geef je ook aan dat wanneer de klant niet binnen die termijn betaalt, je verwijlintresten en/of een schadevergoeding zal aanrekenen. Ja Nee Stuur eerst een ingebrekestelling. Je kan er ook voor kiezen om eerst een gewone herinnering te sturen, die niet als formele ingebrekestelling geldt. Dat komt wat klantvriendelijker over, maar hou in het achterhoofd dat je pas verdere stappen in de invordering kan zetten (incasso, rechtbank, …) als je eerst zo’n formele ingebrekestelling hebt gestuurd. Wacht daar dus niet te lang mee. Tip 1: maak hiervoor gebruik van de volgende modelbrieven B2B - Modelbrief ingebrekestelling (Ned) .docx 15.6 kB Leden Stuur je liever eerst een minder dwingende herinnering? Bekijk dan ook onze andere modelbrieven (excl. voor leden) Tip 2: Liever geen risico’s? Dan kan je als UNIZO – lid gratis gebruik maken van de aanmaningsservice van Intrum Heb je een geldig schadebeding voorzien in jouw overeenkomst of algemene voorwaarden? Uitleg: een schadebeding is een clausule in de overeenkomst of algemene voorwaarden, die aangeeft welke interest en/of schadevergoeding je zal aanrekenen als de consument niet binnen de afgesproken termijn betaalt. Zo’n clausule is enkel geldig als ze aan twee voorwaarden voldoet: De consument moet de clausule gelezen en goedgekeurd hebben. De hoogte van de intrest en/of schadevergoeding die je voorziet, moet binnen de wettelijke grenzen blijven: Intrest: maximaal de intrest tussen ondernemingen (momenteel 12,5%) Schadevergoeding mag niet hoger zijn dan: 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is 30 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is 65 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,01 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is Ja Nee Je kan maximaal de wettelijke intrest aanrekenen aan de consument. Die bedraagt 5,75% op jaarbasis voor 2024. Wil je in de toekomst een hoger bedrag aan intrest en/of schadevergoeding kunnen aanrekenen, voorzie dan een schadebeding in jouw overeenkomst of in jouw algemene voorwaarden dat aan de wettelijke vereisten voldoet. Hieronder vind je een model voor zo’n schadebeding dat je in jouw overeenkomsten kan gebruiken: Model B2C - Clausule Betalingsachterstand .docx 20.67 kB Leden Voor jouw huidige vordering zal je dus enkel de wettelijke intrest kunnen aanrekenen. En dat doe je best met een gespecialiseerde aanpak. UNIZO en het incassokantoor Intrum werkten hiervoor een bijzonder gunstige regeling uit exclusief voor UNIZO-leden. Ga naar het ledenvoordeel Heb je de consument al een eerste gratis herinnering gestuurd? Uitleg: Vooraleer je intrest en/of schadevergoeding kan vragen van de consument, moet je eerst een gratis herinnering sturen waarin je de consument een extra betaaltermijn geeft van 14 dagen. De herinnering moet een aantal wettelijk verplichte vermeldingen bevatten: het verschuldigde saldo en het bedrag van het schadebeding dat wordt geëist bij niet-betaling de naam of benaming, het ondernemingsnummer van de onderneming die schuldeiser is een beschrijving van het product dat de schuld heeft doen ontstaan, alsook de datum van opeisbaarheid van deze schuld de termijn waarbinnen de schuldvordering moet terugbetaald worden vooraleer enige kost, interesten of vergoedingen mogen worden gevorderd (die termijn moet dus minstens 14 kalenderdagen bedragen) Ja Nee Stuur de consument eerst deze gratis herinnering. Als UNIZO – lid kan je gebruik maken van onze modelbrief, zodat je zeker niets vergeet! B2C - gratis eerste herinnering .docx 19.28 kB Leden Als herinneringen en aanmaningen niets meer uithalen, dan is het tijd voor een gespecialiseerde aanpak. UNIZO en het incassokantoor Intrum werkten hiervoor een bijzonder gunstige regeling uit exclusief voor UNIZO-leden. Ga naar het ledenvoordeel Laat dit veld leeg