Kan je vrij een handelsnaam kiezen?

Waar kan ik controleren of de naam die ik voor mijn bedrijf wil gebruiken, niet al in gebruik is?

In principe kan je een naam van een onderneming als merk laten deponeren, als het aan de voorwaarden voldoet (algemene namen zoals ‘de warme bakker’ kunnen niet als merk ingeschreven worden). Je kan de beschermde namen nakijken bij officiële merkenbureaus (meer informatie).

Maar ook wanneer een naam niet als merk gedeponeerd is, moet je nakijken of de naam niet bestaat. Je kan dat doen door de naam te zoeken via de KBO, of gewoon online. Het Wetboek Vennootschappen zegt immers dat het verboden is om een naam te gebruiken die al door een andere onderneming wordt gebruikt, wanneer dat tot verwarring kan leiden. En daarbij zal men in eerste instantie nakijken wie als eerste de naam gebruikte (in de meeste gevallen zal men nakijken wie de naam als eerste in de KBO heeft laten opnemen). Vervolgens zal men kijken of er verwarring mogelijk is tussen de twee namen, daarvoor gebruikt men de volgende criteria: 

  • de benaming zelf: deze hoeft niet identiek zijn: verwarring is mogelijk bij gelijkluidendheid of visuele gelijkenis;
  • de ligging van de ondernemingen: spreken zij hetzelfde cliënteel aan of niet? De beoordeling zal verschillen naargelang het om bedrijven met een lokaal, regionaal of nationaal klantenbereik gaat;
  • de aard van de uitgeoefende activiteit: verwarring is mogelijk bij een gelijke of gelijkaardige activiteit;
  • de gemiddelde aandacht van het publiek.

Zo zal een kapper in West-Vlaanderen met de naam 'de zilveren schaar' waarschijnlijk weinig kunnen beginnen tegen een bloemenzaak in Tongeren met dezelfde naam (tenzij één van de twee enorm bekend zou worden). Maar of er sprake kan zijn van verwarring moet dus steeds geval per geval bekeken worden. 

Indien je toch een naam gebruikt die al bestaat, en er verwarring kan ontstaan, dan kan degene die als eerste de naam gebruikte, aan de rechter vragen dat jij die naam niet langer mag gebruiken, en eventueel ook schadevergoeding eisen als je door die verwarring schade hebt berokkend. 

Meer weten over de handelsnaam

Die vind je op de website van de FOD Economie

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 10/10/2024

Wat moet ik doen als ik de naam of het doel van mijn BV wil wijzigen?

Tenzij de statuten iets anders bepalen, is de algemene vergadering bevoegd voor een wijziging van de naam of het doel van je BV.

Concreet moet een buitengewone algemene vergadering over de wijziging beslissen. Je kan echter perfect de jaarlijkse algemene vergadering én de buitengewone algemene vergadering op hetzelfde moment houden. In de oproepingsbrief en de agenda moet je dit wel duidelijk vermelden.

In de BV geldt een bijzondere meerderheidsvereiste én een aanwezigheidsquorum voor een statutenwijziging. Voor de meeste wijzigingen is vereist dat:

  • De aanwezigen samen ten minste de helft van het kapitaal/de uitgegeven aandelen vertegenwoordigen. Is deze voorwaarde niet vervuld, dan is een tweede bijeenroeping nodig. Die nieuwe vergadering kan dan geldig beslissen, ook al is het quorum opnieuw niet voldaan.
  • De wijziging drie vierde van de uitgebrachte stemmen krijgt.

Nadat de wijziging gestemd is, moet de notaris deze opnemen in een authentieke akte. Deze wordt neergelegd op de griffie van de ondernemingsrechtbank en daarna in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 31/07/2024

Wat moet je doen als je met jouw vennootschap activiteiten wil uitoefenen die niet vallen onder het vermelde doel?

Wanneer een vennootschap een activiteit wil uitoefenen die niet valt onder de doelbeschrijving uit de statuten, dan zal er een statutenwijziging moeten gebeuren. Dit moet gebeuren op een buitengewone algemene vergadering. Je zal dus een buitengewone algemene vergadering moeten houden en op deze vergadering de activiteit die je wil gaan uitoefenen aan het doel van de vennootschap toevoegen.

Aangezien een BV altijd wordt opgericht per notariële akte, zal ook de statutenwijziging van een BV voor de notaris moeten gebeuren. Je kan dan meteen aan jouw notaris alle informatie over de praktische regeling (oproeping algemene vergadering, aanwezigheidsvereiste, meerderheid nodig om statuten geldig te wijzigen, enz…) van de buitengewone algemene vergadering vragen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 19/08/2024

Welke vermeldingen zijn verplicht op jouw bedrijfsdocumenten?

Zowel eenmanszaken als vennootschappen zijn verplicht om hun ondernemingsnummer, hun adres én hun bankrekening te vermelden op alle akten, facturen, brieven, mails,  bestelbonnen, offertes, kastickets, ... en website. 

Heb je een vennootschap, dan moeten die stukken daarnaast ook nog de volgende zaken vermelden: 

  • De naam van de vennootschap;
  • De rechtsvorm ( ‘BV’, 'NV', ...));
  • Het woord “rechtspersonenregister” of de afkorting “RPR”, gevolgd door de vermelding van de zetel van de rechtbank van het rechtsgebied waarbinnen jouw vennootschap haar zetel heeft. Let op, de indeling van de gerechtelijke arrondissementen is al enige tijd hervormd; er zijn naast de (hoofd)rechtbanken ook afdelingen die, indien toepasselijk, moeten vermeld worden (vb. i.p.v. RPR Mechelen vermeld je nu RPR Antwerpen, Afdeling Mechelen).
Verplichte vermeldingen op website

Wil je weten welke vermeldingen verplicht op jouw website moeten staan? Lees het na in onze Snelwijzer:

Welke sancties bij overtreding?

Is het ondernemingsnummer of bankrekeningnummer niet terug te vinden op de bovenvermelde documenten, dan riskeer je een boete van €156 tot €30.000.

Wie een stuk (dus bv ook een brief of mail) verstuurt zonder deze verplichte vermeldingen, kan persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de verbintenissen die in het stuk voorkomen. Als je dit goed leest betekent dat dus ook dat wanneer bijvoorbeeld één van jouw medewerkers akkoord geeft op een bestelling, via een mail waar al die verplichte vermeldingen niet in staan, persoonlijk kan worden aangesproken voor die bestelling. Zo'n vaart zal het in de praktijk niet lopen, maar je doet er dus best aan die gegevens  in al die stukken te vermelden. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 23/07/2024

Jouw bedrijfsgegevens aanpassen: hoe doe je dat?

Zijn er belangrijke wijzigingen binnen jouw onderneming (zoals de adreswijziging van je vestigingseenheid, de wijziging van je activiteiten...), dan moet je die wijziging binnen de maand laten registreren in de KBO, de Kruispuntbank voor Ondernemingen. Dit kan via een erkend ondernemingsloket, zoals Liantis ondernemingsloket. Zij zorgen dan voor de correcte registratie van alle noodzakelijke wijzigingen en geven jou advies en begeleiding over de mogelijke andere gevolgen van de wijziging (op vlak van vergunningen, sociaal statuut, BTW, wijziging van je statuten,...).

Het is belangrijk dat jouw gegevens als ondernemer up to date zijn. Voor een aantal digitale steunmaatregelen, zoals bijvoorbeeld de kmo-portefeuille en de hinderpremie, maakt de overheid immers gebruik van de gegevens in de KBO). Om recht te hebben op bepaalde subsidies is het dus belangrijk dat deze gegevens 100% correct en altijd up-to-date zijn. 

Zelf doen?

Je kan als ondernemer zelf ook een aantal belangrijke gegevens gratis aanpassen in de KBO. Dit is mogelijk met de snelle, eenvoudige tool ‘My Enterprise’.

Daar moet je je aanmelden met je elektronische identiteitskaart, token of mobiele app, om zelf enkele gegevens snel aan te passen (adres, contact, benaming, bankrekening, enzovoort). Zo ben je zeker dat jouw ondernemingsgegevens altijd juist zijn geregistreerd, en ook publiek zo gekend zijn.

Vul ook jouw e-mailadres in!

In de toekomst zal de overheid ook meer en meer via e-mail communiceren. Je registreert dus best ook je e-mailadres in de KBO zodat je bepaalde boodschappen of berichten voortaan ook (sneller) via e-mail ontvangt. 

Een goede stap in de verdere digitalisering...

My Enterprise - Administratieve vereenvoudigingstool voor ondernemers

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/09/2024

Wat is een btw-nummer?

Elk bedrijf dat btw-plichtig is, moet een btw-nummer hebben. Dit is gelijk aan je ondernemingsnummer, dat je aanvraagt via het ondernemingsloket.

TIP: Liantis regelt de aanvraag van jouw btw-nummer van A tot Z.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/07/2024

Nacebel-code

Een NACE-code is een nummer dat gebruikt wordt om de economische activiteiten van een onderneming te classificeren. Deze code is belangrijk omdat ze onder andere bepaalt wat de verplichtingen zijn voor de activiteit die je uitoefent. Daarnaast is de NACE-code ook relevant om te zien of je in aanmerking komt voor bepaalde steunmaatregelen.

De Nace-codes worden op Europees niveau bepaald, hoewel elke Lidstaat de codes wel verder kan verfijnen. 

Hoe worden Nace-codes toegekend? 

  • Als je werkgever bent, zal de RSZ een Nace-code aan jouw onderneming toekennen op basis van jouw activiteiten. Die nacecode verschijnt dan ook in de KBO. Je kan die zelf niet kiezen, en nadien zelf ook niet meer wijzigen. 
  • Ook bij de activatie van een BTW-nummer zal de BTW-administratie een specifieke nacecode toekennen voor die BTW-doeleinden. Ook hier geldt dat je die code niet zelf kan kiezen (en ook nadien niet zelf kan wijzigen): de code wordt ook hier bepaald door de overheid op basis van de informatie die je hen hebt gegeven bij de aanvraag van jouw BTW-nummer. 
  • Elke onderneming moet daarnaast minstens één vestigingseenheid inschrijven in de KBO. Voor die vestigingseenheden bepaal je wel zelf welke Nace-codes je aan die vestigingseenheid koppelt. Je doet dat via een erkend ondernemingsloket, zoals Liantis Ondernemingsloket.

Wat wijzigt er vanaf 1/1/2025? 

De lijst van mogelijke nacecodes wordt vanaf 1 januari aangepast. De volledige nieuwe lijst vind je hier (bron: NACEBEL 2025 | Statbel). Om te weten welke Nace-codes jouw huidige Nace-codes zullen vervangen, kan je beroep doen op deze omzettingstabel (bron: NACEBEL 2025 | Statbel). 

Wat moet ik doen om in orde te zijn met de nieuwe codes? 

Jij moet als onderneming zelf niets doen:

  • De Nace-codes die door de RSZ en BTW zijn toegekend, zullen automatisch geconverteerd worden naar de nieuwe codes. Dat zal gebeuren in de periode januari - maart 2025. 
  • de Nace-codes die je zelf via het ondernemingsloket aan jouw vestigingseenheid of -eenheden hebt laten toekennen, worden in maart 2025 automatisch geconverteerd aan de nieuwe codes. 

Als je dus in de loop van de periode januari - maart 2025 nog oude codes ziet staan in de KBO, is dat geen probleem. Het heeft ook geen gevolgen voor lopende subsidies, aanvragen, ... .

Alleen ondernemingen waarvan de huidige nace-codes meerdere varianten kennen in de nieuwe nace-codelijst, zullen in de loop van 2025 een uitnodiging krijgen om die codes (gratis) te laten aanpassen.

Hetzelfde geldt als je zou opstarten in de periode januari -maart 2025: ook als je dan nog een code uit 2008 ziet staan, heeft dat geen enkel gevolg. Die worden in in maart automatisch aangepast. 

 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 12/12/2024

Nuttig voor jou