Het organiseren van give-aways is een populaire methode om snel je aanwezigheid op sociale media, zoals Facebook en Instagram, te versterken met nieuwe volgers. Veel winkeliers zetten een 'like and share'-actie op touw om hun zaak onder de aandacht te brengen, maar vaak zonder duidelijk inzicht in wat wel en niet is toegestaan.
Het is eigenlijk verboden om een loterij te organiseren waarbij de winnaar door het toeval gekozen wordt, zoals een give-away. Maar geen nood je kan nog steeds leuke winacties organiseren zonder de regels te overtreden.
Het is namelijk wel toegelaten om een wedstrijd te organiseren waarbij de inbreng van de winnaars, zoals intellectuele of fysieke prestaties, doorslaggevend zijn. De wedstrijd moet altijd gratis zijn en de winnaar mag niet louter door toeval gekozen worden. Het is dus raadzaam om bij de actie een bijhorende kennisvraag, schiftingsvraag of opdracht op te stellen. Dit is voldoende om een geldige actie te organiseren.
Verder is het aangeraden aan om de regels van je gekozen social-media-kanaal te onderzoeken.
Facebook
In de algemene voorwaarden van Facebook wordt bijvoorbeeld gesteld dat je “profielen” (waar ‘friends’ mogelijk zijn) niet mag gebruiken voor commerciële activiteiten. Voor bedrijven/commerciële activiteiten laat Facebook in principe enkel de aanmaak van “Facebook Pagina’s” toe (die kunnen worden ‘geliked’). Een commerciële actie of voordelen koppelen aan het “frienden” van een Facebook pagina kan dus in principe niet. Het “liken” is in principe wel toegelaten.
Het is toegestaan om als bedrijf een wedstrijd te organiseren via je Facebook Pagina. Let wel op dat hiervoor niet alle Facebook functies gebruikt mogen worden. Momenteel stellen de algemene voorwaarden dat de volgende functies niet gebruikt mogen worden:
- Share-functie: “Deel deze pagina en win!” of andere “Like, Share & Win” acties zijn niet toegestaan door Facebook. Het is namelijk verboden om persoonlijke tijdlijnen te gebruiken om promotie te maken!
- Deelnemers vragen om zichzelf te taggen in een foto (van vb. de te winnen prijs) waar ze zelf niet opstaan. Volgens de regels van Facebook moet een tag altijd bij een persoon geplaatst worden.
- Deelnemers vragen om deel te nemen door berichten of foto’s op hun persoonlijk profiel te posten.
Het is toegestaan om deelnemers te vragen jouw pagina te liken, te reageren op berichten, of iets te posten op jouw pagina.
Instagram
Ook bij Instagram dien je gebruik te maken van een bedrijfsaccount om wedstrijden te organiseren. Het is op dit platform niet toegestaan om gebruikers aan te sporen zichzelf onjuist te taggen in foto's.
Voorbeelden wat mag op sociale media: “De meest originele reactie wint”, “De foto met de meeste likes wint” (dit is een actie die uiteraard veel ‘reclame’/reacties kan opleveren), “Diegene die de wedstrijd- en/of schiftingsvraag het meest correct beantwoordde wint”, “De eerste 5 die het juiste antwoord geven winnen”, “verzin de leukste titel voor deze foto”, …