Hoe kies je een sterke domeinnaam?

Als je bedrijfsnaam nog beschikbaar is, kan je die als domeinnaam registreren. Wanneer dat niet zo is, of als je nog geen bedrijfsnaam hebt, kan je je creativiteit de vrije loop laten.

1. Haal twee aspecten uit wat je met je bedrijf beoogt en ga daarmee aan de slag. Het online bestelplatform ‘halalhero.be’ vertelt met zijn naam meteen de essentie van zijn zaak: halal eten bestellen en als een ware held culturen en voedsel met elkaar verbinden.

2. Schrijven en highlighten. Schrijf snel en zonder te stoppen minstens 150 woorden over de positionering van je onderneming en welke rol de naam daarbij speelt. Markeer daarna de belangrijkste woorden en ga ermee aan de slag om namen te creëren: wissel en combineer talen, lettergrepen…

3. Random woorden knutselen. Neem er Scrabble-letters bij en selecteer een beginletter. Pak lukraak nog wat letters uit de doos en begin te combineren. Let er wel op dat je domeinnaam goed klink en geen moeilijke tekens bevat.

4. Start vanuit je eigen naam. Doe iets met je voornaam en familienaam. Maak combinaties met je initialen. Het is een klassieke methode, maar ze werkt prima.

5. Zoek het niet te ver. Gebruik de straat, de stad waarin je gevestigd bent. Of een rivier in de buurt. Zo verwijst Canary Hill, wielerkleding voor dames, naar de Kanarieberg, een bekende beklimming bij wielerliefhebbers. Alles wat nabij is en geliefd kun je in je naam verwerken. Het kan bovendien je lokale verankering bevestigen.

6. Denk aan de juiste extensie. In België is een .be-domeinnaam een logische en goede keuze die vertrouwdheid en degelijkheid uitstraalt. Als je je lokale identiteit in de verf wilt zetten kan je natuurlijk ook gaan voor een .vlaanderen, .brussels … Of je kan creatief zijn met je domeinnaam en de extensie door te kiezen voor .ninja, .xyz, .ngo, .green, .immo…

Meer tips voor een sterke domeinnaam vind je op https://claimjeidee.be

M.m.v. www.dnsbelgium.be

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 23/02/2023

Hoe kan je een domeinnaam (laten) registreren?

In vergelijking met merken en octrooien, is de registratie van een domeinnaam zeer eenvoudig. Bij domeinnamen geldt namelijk het ‘first come, first served’-principe: wie eerst registreert, wordt als enige eigenaar van de domeinnaam en dit voor de gehele wereld. Er zijn geen specifieke beschermingsvoorwaarden. Wel moeten de domeinnamen voldoen aan een aantal technische vereisten (bijvoorbeeld aantal karakters, gebruik van bepaalde tekens etc.).

  • Voor meer informatie in verband met de registratie van een ‘.com’ domein kan je terecht op de website van ICANN (de ‘International Corporation for Assigned Names and Numbers’): www.icann.org.          
     
  • Voor een ‘.be’ of een '.vlaanderen'-registratie dient men te surfen naar de website van DNS (‘Domain Name System’): www.dns.be. Op deze website kunt onder meer nagaan of de benaming die u wenst te registreren, nog beschikbaar is. Nadat je een domeinnaam hebt gekozen, zal je een door DNS erkende ‘registrar’ (domeinnaam-agent) moeten contacteren teneinde de registratie te voltooien.         
     
  • Voor informatie over de registratie van een ‘eu.’-domeinnaam kan je ten slotte terecht bij EURid: www.eurid.eu.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024

Wat kost een registratie van een domeinnaam?

De prijs voor de registratie van een domeinnaam kan serieus verschillen en zal afhankelijk zijn van onder meer de extensie en de instanties die ze beheren.  De ene registrar zal aanvullende diensten aanrekenen, de andere zal jaarlijks zijn prijzen aanpassen. Het komt er dus op aan de prijzen met elkaar te vergelijken en de goedkoopste tarieven te vinden!

Opgelet voor ‘cybersquatters’

Het eenvoudige registratiesysteem (‘first come, first served’) heeft geleid tot een nieuwe en populaire vorm van misbruik, nl. ‘cybersquatting’ of ‘domain name grabbing’. Dit is het fenomeen waarbij iemand een domeinnaam laat registeren die overeenstemt met of lijkt op de merk- of handelsnaam van een andere persoon of bedrijf, veelal met als doel deze later te verkopen voor een zeer hoog bedrag aan de merkhouder, rechthebbende of aan een derde. Voor meer info hierover lees hier verder.

Een interessante variant van ‘cybersquatting’ is ‘typosquatting’. Hier worden domeinnamen geregistreerd die heel weinig verschillen van de domeinnamen van merkhouders of andere rechthebbenden, met de bedoeling om internetgebruikers die de betreffende typfouten maken, door te sluizen naar de website van de typosquatter.

TIP: Typ eens www.googl.be (zonder de –e) in, in plaats van www.google.be

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024

Wat als uw domeinnaam onterecht, maar bewust wordt ingenomen door iemand anders?

Voor praktijken zoals ‘cybersquatting’ is in België een speciale wet voorhanden (‘wet betreffende het wederrechtelijk registreren van domeinnamen’) op basis waarvan men de rechtbank kan vragen de overdracht of intrekking van de domeinnaam te bevelen. Meer bepaald is dat het geval als de volgende voorwaarden voldaan zijn:

  • De domeinnaam wordt geregistreerd door iemand die daar geen recht of legitiem belang kan voor inroepen
  • De domeinnaam is identiek of verwarrend met een bestaand merk, geografische aanduiding, benaming van oorsprong, handelsnaam, een origineel werk, een naam van een vennootschap of van een vereniging, een geslachtsnaam of de naam van een geografische entiteit, die aan iemand anders toebehoort
  • Het doel van de registratie is een derde te schaden of een ongerechtvaardigd voordeel uithalen
    • Voorbeeld: een andere onderneming daardoor verhinderen een domeinnaam te registreren met zijn handelsnaam of de domeinnaam verkopen voor grof geld.

Tip

Men kan echter ook buiten de rechtbank om beroep doen op arbitrage.  Voor ‘generic’ TLD’s kan men terecht bij het arbitragecentrum van WIPO (‘World Intellectual Property Organisation’ (www.wipo.int) en voor ‘.be’-domeinnamen bij CEPANI (Belgisch centrum voor arbitrage en mediatie) (www.cepani.be)). Ook voor de ‘eu’-domeinnamen kan men terecht bij een arbitragecommissie. Deze alternatieve procedures zijn veelal kostenefficiënter en verlopen sneller dan een gewone gerechtelijke procedure. Bovendien kan men achteraf nog steeds naar de rechtbank stappen. Men doet er goed aan zich hier over te laten adviseren door een gespecialiseerd raadsman.

Ten slotte kan men, in bepaald omstandigheden, als merkhouder tevens een vordering instellen voor de rechtbank op basis van de merkenwetgeving (Benelux-Verdrag voor de Intellectuele Eigendom) indien bijvoorbeeld iemand uw merknaam op ongeoorloofde wijze als domeinnaam laat registeren (zie hierboven).

Voorbeeld

Stel dat een onderneming NV IMMOWIMMO (fictief voorbeeld), actief in de vastgoedsector, nog geen domeinnaam www.immowimmo.be, maar wel reeds een Benelux woordmerk “IMMOWIMMO” heeft. Een nieuwe onderneming, eveneens actief in de vastgoedsector laat www.immowimmo.be registreren.  De NV IMMOWIMMO zal desgevallend kunnen optreden tegen laatstgenoemde op grond van het Benelux-Verdrag wegens het gebruik van haar merk in een domeinnaam.

 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024

Welke vermeldingen moeten verplicht op je website of Facebookpagina staan?

De aanwezigheid op internet is voor ondernemingen onontbeerlijk. Steeds meer ondernemers maken dan ook een digitale etalage in de vorm van een website. Sommigen verkopen ook hun producten via een webshop (e-commerce). Er zijn echter een aantal vermeldingen die verplicht op je website moeten voorkomen, zelfs als je geen producten via je website verkoopt. Hetzelfde geldt als je een Facebookpagina hebt.

Het gaat dan om gegevens zoals jouw contactgegevens, BTW-nummer, algemene voorwaarden, ... maar ook een hele hoop andere informatie. 

 

TIP

Voor E-commerce / webshop gelden nog bijkomende verplichtingen. Om zeker te zijn dat je alle verplichte vermeldingen juist heeft opgenomen, kan je terecht op www.unizo.be/ecommercelabel

Je vindt het volledige overzicht in onze Snelwijzer!

Op de website van de FOD Economie vind je ook een samenvattende checklist

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/12/2024

U wil veranderen van webdesigner, maar u krijgt uw webgegevens niet. Wat nu?

U wil veranderen van webdesigner want de huidige ontwikkelaar doet zijn werk niet goed. Hij weigert echter de nodige gegevens door te spelen aan uw nieuwe webdesigner. Mag dat wel? Op die manier gijzelt hij toch uw website? U bent toch zelf eigenaar van deze gegevens?

Deze vraag vergt een genuanceerd antwoord. In principe is het zo dat het auteursrecht bij de auteur van een werk blijft, ook wanneer het werk werd uitgevoerd voor een opdrachtgever. Dat betekent dat de webdesigner het recht heeft om te bepalen om zijn gegevens niet aan een derde vrij te geven.

Maar daarbij horen twee nuances:

  • In een overeenkomst kan hier van worden afgeweken. Veel is dus afhankelijk van wat exact werd overeengekomen tussen de opdrachtgever en de webontwikkelaar. Het is perfect mogelijk dat de auteursrechten werden overgedragen aan de opdrachtgever en dat die nu de rechten heeft van de website in plaats van de webdesigner.
  • Een belangrijke uitzondering doet zich voor als het gaat om software. Wanneer software wordt ontwikkeld door een werknemer of door een ambtenaar, dan gaan de rechten op de software  automatisch over op de werkgever of overheidsinstelling, tenzij dat dat uitdrukkelijk anders werd overeengekomen in de arbeidsovereenkomst. Bij software die in opdracht door een zelfstandige wordt ontwikkeld, gaan de auteursrechten dan weer niet automatisch over naar de klant. 

 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 23/02/2023

Is jouw webshop toegankelijk?

Vanaf 28 juni 2025 is het voor aanbieders van e-handelsdiensten verplicht om hun websites toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Dit is een belangrijke stap richting een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijkwaardig kan deelnemen. Toegankelijkheid betekent dat jouw webshop begrijpelijk en bruikbaar is voor iedereen, ongeacht visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen. Dit is niet alleen essentieel voor een positieve gebruikerservaring, maar ook om te voorkomen dat klanten jouw webshop mijden of negatieve beoordelingen achterlaten.

1/ Wie moet voldoen aan de verplichtingen?

E-handelsdiensten: De nieuwe toegankelijkheidsvereisten gelden voor alle diensten die op afstand worden verleend via websites en mobiele apparaten, waarbij een consument een overeenkomst kan sluiten. Dit betekent dat elke webshop aan deze regels moet voldoen.

Micro-ondernemingen: Heb je minder dan 10 werknemers en een jaarlijkse omzet van minder dan 2 miljoen euro? Dan krijg je een langere implementatietermijn en ben je vrijgesteld van de verplichtingen tot 28 juni 2030.

2/ Wat houdt toegankelijkheid in?

De Europese wetgeving stelt als doel dat iedereen, ongeacht een beperking, jouw webshop net zo gemakkelijk kan gebruiken als iemand zonder beperking. Dit betekent dat gebruikers de inhoud van je website moeten kunnen zien, begrijpen en gebruiken, ook met behulp van hulpmiddelen zoals schermlezers of spraakbesturing.

Vier basisprincipes voor toegankelijkheid:

  1. Waarneembaar: De informatie op je website moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mensen met gezichts- of gehoorverlies.
  2. Bedienbaar: Gebruikers moeten je website gemakkelijk kunnen bedienen, ook zonder een muis. Dit betekent dat alle functies ook via het toetsenbord te bereiken moeten zijn.
  3. Begrijpelijk: De informatie op je website moet duidelijk en logisch georganiseerd zijn. De taal moet eenvoudig te begrijpen zijn.
  4. Robuust: De website moet compatibel zijn met diverse technologieën, waaronder hulpmiddelen die vaak door mensen met een beperking worden gebruikt, zoals schermlezers.

Webshops moeten de focus leggen op de functies voor identificatie (inlog- en registratieformulier), beveiliging en betaling.

Toegankelijkheid van producten en diensten:

Naast je website moet je ook informatie verstrekken over de toegankelijkheid van de producten en diensten die je verkoopt, als je die informatie beschikbaar hebt.

3/ Praktische voorbeelden voor toegankelijke webshop

  • Leesbaarheid verbeteren: Zorg voor voldoende kleurencontrast, duidelijke lettertypen en de mogelijkheid om in te zoomen. Zorg dat de website zowel in landscape- als portraitmodus goed werkt.
  • Alt-teksten toevoegen: Beschrijf afbeeldingen met alt-teksten zodat mensen met een visuele beperking de context kunnen begrijpen.
  • Screenreader-compatibiliteit: Zorg ervoor dat je website goed werkt met screenreaders, zodat de inhoud kan worden voorgelezen.
  • Consistente en duidelijke structuur: Gebruik consequent dezelfde bewoordingen en geef informatie een duidelijke, logische structuur.
  • Ondertitels en audiobeschrijving: Voeg ondertitels en audiobeschrijvingen toe aan instructievideo’s.
  • Vermijd knipperende inhoud: Zorg dat er geen storende, knipperende inhoud op de site staat.
  • Toetsenbordnavigatie: Maak alle functies toegankelijk via het toetsenbord, zodat een muis niet nodig is.
  • Genoeg tijd voor taken: Geef gebruikers voldoende tijd om een taak uit te voeren en bied de mogelijkheid om een sessie te verlengen.
  • Geen automatisch afspelende audio: Geluid mag niet automatisch beginnen te spelen.
  • Stopknop voor beweging: Voorzie een pauzeknop voor bewegende elementen.
  • Beperk pop-ups en animaties: Zorg ervoor dat deze het gebruik van de site niet verstoren.
  • Toegankelijkheidsinformatie: Publiceer fiches over de toegankelijkheid van specifieke producten, vaak opgenomen in de technische specificaties van het product.

4/ Verplichte toegankelijkheidsverklaring en documentatie

Vanaf de inwerkingtreding van deze regelgeving is het verplicht om op je website een EU-conformiteitsverklaring op te nemen. In deze verklaring moet je aantonen dat jouw webshop voldoet aan de wettelijke toegankelijkheidseisen. Als je van mening bent dat een bepaalde vereiste een onevenredige last vormt, moet je dit specificeren en documenteren.

In de verklaring moeten de volgende zaken vermeld worden:

  • Hoe toegankelijk is jouw site of applicatie.
  • Welke delen van je site nog niet toegankelijk zijn en welke alternatieven je biedt.
  • Geplande verbeteringen op korte tot middellange termijn.
  • Hoe je de toegankelijkheid hebt getest.
  • Wie gebruikers kunnen contacteren bij problemen.

5/ Zelf een check uitvoeren op jouw webshop

Je kunt zelf de toegankelijkheid van je webshop controleren met de "BOSA Accessibility Check," een softwaretool ontworpen door de overheid.

Meer informatie

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/10/2024

Nuttig voor jou