Moet je als handelaar waardebonnen altijd aanvaarden?

Je bent uiteraard alleen verplicht om waardebonnen te aanvaarden die je zelf hebt uitgegeven, of die je op basis van overeenkomsten met andere partijen (leveranciers, producenten, gemeente, ...) verplicht bent om te aanvaarden.

Grote merkhouders verspreiden vaak soms waardebonnen die niet uitgegeven zijn door de winkelier. Je moet die dus aanvaarden voor zover de nodige afspraken zijn gemaakt tussen de merkhouder en de winkelier. Dat kan bijvoorbeeld ook het geval zijn in het kader van franchisingcontracten, waarbij de franchisegever waardebonnen verspreid die geldig zijn binnen de ganse keten en dus ook door franchisenemers moet aanvaard worden.

De uitgever is verplicht om de waardebonnen binnen de contractueel afgesproken termijn terug te betalen aan de verkoper die de waardebonnen ontvangen heeft. Is er in de overeenkomst geen termijn afgesproken, dan moet de terugbetaling binnen een redelijke termijn gebeuren. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024

Als klanten goederen uit uw webshop terugsturen, mag u hen dan met waardebonnen terugbetalen?

Vervolledig je lidmaatschap om het volledig potentieel van jouw UNIZO account te ontgrendelen!

Bekijk jouw lopend ledenvoordeel, je UNIZO producten, persoonlijke contacten, handige tools en aan welke organisaties je gelinkt bent.

Ik wil lid worden

Meld je aan

Op zich is het niet verboden jouw klanten terug te ... De rest van de inhoud op deze pagina is afgeschermd voor leden of ingelogde gebruikers. Als UNIZO-lid heb je unieke voordelen op onze website, waardoor je een exclusieve toegang hebt tot waardevolle informatie en middelen die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften.

Neem de tijd om je lopende ledenvoordelen grondig te bekijken en ontdek de privileges die je geniet als UNIZO-lid. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming en helpt je om het maximale uit je lidmaatschap te halen. Verken ook de diverse UNIZO producten die voor jou beschikbaar zijn en begrijp hoe deze jouw zakelijke doelen kunnen ondersteunen.

Je persoonlijke contacten binnen het UNIZO-netwerk zijn waardevol; bekijk welke connecties je hebt opgebouwd en overweeg hoe je deze relaties verder kunt versterken. Het delen van ervaringen en inzichten met andere ondernemers kan leiden tot waardevolle kansen en synergieën. Maak daarnaast gebruik van de handige tools die UNIZO aanbiedt om je onderneming efficiënter te beheren en beter in te spelen op uitdagingen.

Het is ook essentieel om bewust te zijn van de organisaties waarmee je gelinkt bent. Begrijp de samenwerkingsverbanden en partnerschappen die UNIZO heeft, en overweeg hoe deze connecties kunnen bijdragen aan jouw zakelijke groei. Door betrokken te zijn bij de bredere zakelijke gemeenschap, haal je het meeste uit je UNIZO lidmaatschap.

 

Wat moet er verplicht op een cadeaubon staan?

Tijdens de eindejaarsperiode vragen veel van jouw klanten of ze een cadeaubon kunnen kopen. Je wil daar dus mee starten, maar moet je hiervoor aan bepaalde verplichtingen voldoen?

De kerstperiode staat voor de deur en klanten weten vaak niet wat ze moeten kopen voor hun naasten. Ze kiezen daarom vaak voor de cadeaubon. Zo’n cadeaubon vertegenwoordigt een bedrag waarmee jouw klant iets bij jou kan kopen.

Zo’n bon is een contractueel document. Wanneer een klant de bon koopt, aanvaardt hij of zij dus de voorwaarden die eraan vasthangen en die jij als verkoper bepaalt. Op voorwaarde dat je die voorwaarden voldoende duidelijk aan de klant hebt meegegeven vóór de aankoop, en dat de klant die ook heeft aanvaard. In België bestaat er geen specifieke wetgeving voor cadeaubonnen, je hoeft dus niet aan speciale voorwaarden te voldoen om ze uit te geven. Maar het is aangewezen om als handelaar zelf duidelijk geformuleerde voorwaarden op te stellen.

Hierin kan je bijvoorbeeld aangeven op een klant de bon kan inruilen voor geld, of deze verlengbaar is, of er een geldigheidsduur is, of je deze kan doorgeven, én of je de bon kan gebruiken tijdens de soldenperiode.

Is een vervaldatum verplicht?

Het vermelden van een vervaldatum op cadeaucheques is evenmin verplicht. Besef wel dat een geschenkcheque zonder vervaldatum in principe altijd geldig blijft. Dus wil je die geldigheidsperiode inperken, dan zet je er toch maar beter een (voldoende ruime) vervaldatum op. Je vermeldt ook best uitdrukkelijk dat er niet wordt teruggegeven op de geschenkcheque, om te vermijden dat klanten hun geschenkcheques komen inwisselen voor cash geld. Je bent tenslotte geen bank.

Deze geschenkcheques mogen niet worden verward met de kortingsbonnen die bijvoorbeeld per aankoopschijf aan klanten worden meegegeven en die dus gekoppeld worden aan een aankoopverplichting. Hierop moeten verplicht de volgende vermeldingen staan: de gegevens van de uitgever, het bedrag dat wordt terugbetaald, de eventuele uiterste geldigheidsduur ervan, de voorwaarden en de te ondernemen stappen voor de terugbetaling, en de termijn waarbinnen zal worden terugbetaald.

Ten slotte zijn er nog de gratis waardebonnen die los van enige aankoopverplichting verspreid worden (bijvoorbeeld in advertentiebladen). Hierop moeten verplicht volgende vermeldingen staan: de geldwaarde die ze vertegenwoordigen, de producten of diensten waarop de korting van toepassing is, de verkooppunten waar ze worden aanvaard, de geldigheidsduur en de gegevens van de uitgever.

Let er ook op dat je altijd jouw bedrijfsgegevens op de bon plaatst (naam, adres en ondernemingsnummer)

Opgelet tijdens de sperperiode

Het verspreiden van waarde- of kortingsbonnen die recht geven op een prijsvermindering in welke vorm ook, is verboden tijdens de sperperiode (voor zover het producten betreft die onder toepassing vallen van de sperperiode). Waardebonnen met een lange geldigheidsduur (voor en na de sperperiode) zijn toegelaten, op voorwaarde dat de korting tijdens de sperperiode zelf niet kan worden verkregen en de waardebon hiervan uitdrukkelijk melding maakt.

Geschenkcheques zijn wel toegelaten tijdens de sperperiode.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024

Welke handelaars mogen de koopkrachtpremie aanvaarden?

In het kader van het loonakkoord van 2023 heeft de overheid de 'koopkrachtpremie' uitgewerkt. Maar onder welke voorwaarden mag jij klanten in jouw winkel laten betalen met die koopkrachtpremie?

We zetten de voorwaarden even op een rijtje.

Welke handelaars mogen de cheque aanvaarden?

De koopkrachtpremie kan enkel besteed worden aan de producten die vandaag met maaltijdcheques of ecocheques kunnen worden betaald. 

Onder welke voorwaarden mag de cheque aanvaard worden?

De eerste voorwaarde is uiteraard dat je voldoet aan de voorwaarden die hierboven opgesomd zijn.

Maar daarnaast moet je ook een overeenkomst sluiten met de uitgever(s) van deze cheques: Pluxee, Monizze en/of Edenred. Zonder zo’n overeenkomst zal je de ontvangen cheques immers niet uitbetaald krijgen. Als je vandaag al maaltijd - of ecocheques aanvaardt, kan je eenvoudig via de uitgever jouw overeenkomst(en) laten aanpassen. Aanvaard je nog geen maaltijd - of ecocheques, dan zal je een nieuwe overeenkomst met de uitgever(s) moeten afsluiten?

Ten slotte zal je ook een vergoeding betalen aan de uitgevers. De vergoedingen zijn dezelfde als de vergoedingen die je vandaag betaalt voor het aanvaarden van de maaltijdcheque of ecocheque. 

Ledenvoordeel

Als UNIZO - lid krijg je korting op de transactiekosten voor maaltijd - en ecocheques. Als je dus al maaltijd - of ecocheques aanvaardt met de UNIZO-korting, zal die korting dus ook gelden op de aanvaarding van de koopkrachtpremie. Je hoeft daar niets extra voor te doen. Maak je nog geen gebruik van de korting op de transactiekosten voor maaltijd - en ecocheques, vraag die dan nu aan!

Vraag hier jouw korting aan

Geldigheidsduur en aanvaarding

De koopkrachtpremie zal toegekend kunnen worden door werkgevers aan hun werknemers tot en met 31 december 2023. De premie zal door de werknemer uitgegeven kunnen worden tot en met 31 december 2024. 

Meer informatie over de koopkrachtpremie

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 21/08/2024

Nuttig voor jou