Herroepingsrecht
Wanneer moet je een bedenktermijn ('herroepingsrecht') geven aan klanten die op jouw webshop kopen? En waar moet je rekening mee houden?
Informatie
Wanneer en hoe kan de consument het herroepingsrecht inroepen bij e-commerce?
Het herroepingsrecht geeft consumenten 14 dagen de tijd om zonder opgaaf van reden af te zien van een aankoop op afstand.
Het herroepingsrecht speelt als volgende twee voorwaarden zijn voldaan:
- B2C overeenkomst, het herroepingsrecht bestaat enkel in consumentenovereenkomsten. Er is geen verplicht herroepingsrecht in geval van B2B verkoop.
- Overeenkomst gesloten op afstand of buiten de verkoopruimte gesloten overeenkomst. Een overeenkomst op afstand wordt gedefinieerd als elke overeenkomst gesloten tussen handelaar en consument zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid en waarbij tot en met het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand. Met andere woorden alle verkopen via internet, telefoon, catalogus met orderbrief, …
Wat is de termijn waarop een klant een online bestelling kan herroepen?
Bij aankoop via een webshop heeft de consument in principe ten minste 14 kalenderdagen om zijn bestelling te herroepen, zonder enige reden en zonder enige vergoeding.
De termijn van 14 dagen begint te lopen:
- bij de verkoop van diensten: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;
- bij de verkoop van goederen (of bij overeenkomsten die zowel goederen als diensten betreffen): op de dag waarop de consument (of een door hem aangewezen persoon) de goederen fysiek in bezit neemt of:
- bij één bestelling van meerdere goederen die afzonderlijk worden geleverd: de dag waarop de consument het laatste goed fysiek geleverd krijgt
- bij een product dat bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen, de dag waarop de consument de laatste zending of het laatste onderdeel fysiek geleverd krijgt;
- bij overeenkomsten voor regelmatige levering van goederen over een bepaalde periode, de dag waarop de consument het eerste goed fysiek in geleverd krijgt.
- bij één bestelling van meerdere goederen die afzonderlijk worden geleverd: de dag waarop de consument het laatste goed fysiek geleverd krijgt
Welke informatieverplichtingen heeft de ondernemer?
Als ondernemer bent u wettelijk verplicht om consumenten te informeren over hun herroepingsrecht. Deze informatie moet helder en begrijpelijk zijn en de volgende aspecten omvatten:
- bedenktijd: De consument heeft minimaal 14 dagen om van de aankoop af te zien. Je mag echter zelf kiezen om een langere termijn aan te bieden.
- voorwaarden en procedure: De manier waarop en wanneer de consument zijn herroepingsrecht kan uitoefenen.
- kosten van retourzending: In principe draagt de consument de kosten van de retour, maar je kan ook kiezen om een gratis retour te voorzien. Retourkosten mogen aangerekend worden als deze op voorhand gecommuniceerd zijn aan de consument. De kosten voor het retourneren mogen niet hoger zijn dan de effectieve kost voor het terugsturen van het goed.
- uitzonderingen: Situaties waarin het herroepingsrecht vervalt.
Je moet een standaard herroepingsformulier meesturen, dat de consument eenvoudig kan gebruiken. Dit formulier moet op papier of per e-mail worden verstrekt. Je kan gebruikmaken van het modelformulier dat je onderaan de pagina kan downloaden.
Het is van groot belang dat je als ondernemer de consument informeert over zijn herroepingsrecht alvorens de overeenkomst aanvang neemt. Doe je dit niet, dan wordt de termijn waarbinnen de consument de overeenkomst kan herroepen verlengd met 12 maanden!
Wat als de consument het goed heeft gebruikt?
Als de consument zijn herroepingsrecht wil uitoefenen, mag hij het product niet gebruiken. Wel mag hij het product testen en inspecteren, voor zover dat nodig is om de aard, kenmerken en werking ervan vast te stellen. Dit moet gebeuren op dezelfde manier als in een fysieke winkel. Het is bijvoorbeeld toegestaan om kleding te passen zonder het prijskaartje of andere labels te verwijderen.
Als het testen verder gaat dan nodig is om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen, verliest de consument zijn herroepingsrecht niet, maar moet hij de handelaar vergoeden voor de waardevermindering die daardoor is ontstaan. Het is aan jou, als ondernemer, om het bewijs van deze waardevermindering te leveren.
Wil je graag meer weten over Garantietermijnen en retour (binnen en buiten EU), volg dan ons gratis webinar!
Beluister de podcast |
---|
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024
In welke gevallen heeft de consument geen herroepingsrecht?
De consument kan het herroepingsrecht niet uitoefenen voor:
- Een volledig uitgevoerde dienst (indien uitdrukkelijke instemming consument en erkenning verlies herroepingsrecht): dienstenovereenkomsten die al volledig zijn uitgevoerd, met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument, die ook heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra u de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
- Volgens specificaties vervaardigde of gepersonaliseerde goederen: volgens specificaties van de consument gemaakte producten, of duidelijk bestemd voor een specifieke persoon (bv. een pak gemaakt op maat van de klant);
- Goederen die snel bederven of beperkt houdbaar zijn (vb. eetwaren, bloemen, e.d.)
- Verzegelde goederen en hygiënische of gezondheidsredenen (twee voorwaarden): de levering van verzegelde goederen die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden omwille van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken (vb. cosmeticaproducten die aan deze voorwaarden voldoen);
- Vermengde goederen: die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
- Alcoholische dranken met een prijs overeengekomen bij de sluiting van de verkoop, maar die pas na 30 dagen kunnen geleverd worden, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van marktschommelingen waarop u geen invloed heeft (vb. vins primeurs, beaujolais nouveau);
- Dringende onderhouds- of herstellingswerken + uitdrukkelijk verzoek van de consument:
Stel dat je bij een klant op zijn verzoek dringende herstellingen of onderhoud gaat doen, maar je verleent bij die gelegenheid aanvullende diensten waar hij niet expliciet om heeft gevraagd, of andere goederen die niet noodzakelijk zijn voor onderhoud of de herstellingen, dan is het herroepingsrecht op die aanvullende diensten of goederen van toepassing; - De levering van verzegelde audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
- Kranten, tijdschriften of magazines, uitgezonderd abonnementen;
- Overeenkomsten die zijn gesloten tijdens een openbare veiling;
- Terbeschikkingstelling van logement anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien (vb. online boeking van een hotel of auto voor een bepaalde datum);
- Digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, bijvoorbeeld downloaden van muziek of film, e-books, software… als dit reeds gebeurd is met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en mits deze heeft erkend dat hij zijn herroepingsrecht daarmee verliest;
- Overeenkomsten voor diensten voor weddenschappen en loterijen.
- Goederen of diensten onderworpen aan marktschommelingen op de financiële markt, waarop je zelf geen invloed hebt en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024
Kan jouw klant aankopen via jouw webshop herroepen als het gaat om producten op maat?
Klanten (consumenten) die aankopen doen via een webshop hebben een termijn van 14 dagen om hun aankopen te herroepen. De wetgeving voorziet wel een aantal gevallen waarin de klant geen recht heeft om zijn aankoop te annuleren.
Een vaak voorkomend geval daarbij zijn gepersonaliseerde goederen of goederen die specificaties bevatten die gekozen zijn door de klant. Dat laatste wordt dan volgens de wetgeving omschreven als "goederen die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument". Aangezien het gaat om een uitzonderingsregel, moet dit altijd in strikte zin geïnterpreteerd worden. De volgende voorbeelden worden in de toelichting bij de wetgeving gegeven:
- op maat gemaakte gordijnen.
- goederen waarvoor de consument specificaties heeft verstrekt, zoals afmetingen voor meubelen of de afmetingen van een stof;
- goederen waarvoor de consument specifieke, voor eigen gebruik bestemde eigenschappen heeft gevraagd, zoals een bijzonder, op bestelling gemaakt ontwerp voor een wagen, of een specifiek onderdeel voor een computer, dat individueel moet worden aangekocht voor die specifieke bestelling en dat niet behoorde tot het algemene aanbod van de handelaar aan het publiek;
- adreslabels met de contactgegevens van de consument of T-shirts met een gepersonaliseerde opdruk.
Specificatie/personalisering betekent hier dat de goederen in beginsel uniek zijn en zijn geproduceerd op basis van de individuele wensen en eisen die de klant kenbaar heeft gemaakt en die bij de bestelling via jouw webshop werden vastgelegd. In deze gevallen heeft jouw klant dus geen recht om zijn aankoop te herroepen.
Wanneer een consument daarentegen de goederen gewoon samenstelt door te kiezen uit standaardopties die op jouw webshop worden aangeboden en vooraf zijn bepaald, dan wordt dit niet beschouwd als "specificatie" of "personalisering" in het kader van deze wetgeving. De klant heeft in dat geval wel nog altijd het recht om zijn aankoop te annuleren binnen de 14 dagen.
Voorbeelden: de kleur of de aanvullende uitrusting voor een wagen, of een meubelstuk samengesteld op basis van standaardelementen
Om te vermijden dat het herroepingsrecht van toepassing is, raden wij aan om jouw standaardaanbod op deze basis aan te passen/in te perken, en een vermelding op jouw webshop te maken dat andere/speciale kleuren of maten op specifieke vraag van de consument aangeboden kunnen worden. Hierbij moet je dan uiteraard wel duidelijk ook het verval van het herroepingsrecht vermelden.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024
Wie draagt de kosten voor terugzending als de consument gebruik maakt van het herroepingsrecht?
In principe draagt de consument de kosten voor het terugzenden van de goederen, wanneer hij zich beroept op het herroepingsrecht. Voorwaarde is dan wel dat u aan de consument, vooraleer hij zich tot de overeenkomst verbindt, heeft laten weten dat hij de kosten voor terugzending draagt, en indien de goederen niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, de kostprijs van die terugzending. Licht u de consument niet op voorhand in, dan draagt hij de kosten voor terugzending niet.
Let op: als de consument gebruik maakt van het herroepingsrecht, moet u alle bedragen die u van hem heeft gekregen, terugbetalen. Dat betekent dat u dus ook de eventuele leveringskosten die de consument u betaald heeft, moet terugbetalen. Enkel wanneer de consument uitdrukkelijk voor een andere wijze van levering dan de door u aangeboden goedkoopste standaardlevering heeft gekozen, bent u niet verplicht de bijkomende kosten van die andere leveringsmethode terug te betalen.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024
Als klanten goederen uit jouw webshop terugsturen, mag je hen dan met waardebonnen terugbetalen?
Op zich is het niet verboden jouw klanten terug te betalen met waardebonnen, waarmee ze vervolgens nieuwe online bestellingen in uw webshop kunnen plaatsen. Voorwaarde is wel dat het om een vrijwillig systeem gaat waar je klanten mee akkoord gaan. Klanten kunnen jouw waardebonnen met andere woorden te allen tijde weigeren en alsnog eisen dat ze met dezelfde middelen worden terugbetaald als waarmee ze zelf hun initiële aankoop aan jou betaalden. In de praktijk zal je dus nog heel vaak met echt geld over de brug moeten komen. Geld waarmee jouw klanten niet noodzakelijk opnieuw online bestellingen bij jou zullen plaatsen.
Een handige manier om de vrijwillige aanvaarding van jouw waardebonnen te stimuleren, is een extra korting in je webshop voor wie met de bons betaalt. Of omgekeerd, je kan waardebonnen geven voor een iets hogere waarde dan het initiële aankoopbedrag. Die ‘incentive’ is vaak snel terugverdiend als je daardoor meer klanten aan je bindt, extra omzet genereert en minder ‘echt’ geld moet terugstorten.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024
Modelinstructies voor herroeping
Bij verkoop op afstand, zoals bijvoorbeeld e-commerce via webshops, kan u bepaalde informatie aan uw klant geven door modelinstructies.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024