Wanneer en hoe kan de consument het herroepingsrecht inroepen bij e-commerce?

Het herroepingsrecht geeft consumenten 14 dagen de tijd om zonder opgaaf van reden af te zien van een aankoop op afstand.

Het herroepingsrecht speelt als volgende twee voorwaarden zijn voldaan:

  • B2C overeenkomst, het herroepingsrecht bestaat enkel in consumentenovereenkomsten. Er is geen verplicht herroepingsrecht in geval van B2B verkoop.
  • Overeenkomst gesloten op afstand of buiten de verkoopruimte gesloten overeenkomst. Een overeenkomst op afstand wordt gedefinieerd als elke overeenkomst gesloten tussen handelaar en consument zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid en waarbij tot en met het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand. Met andere woorden alle verkopen via internet, telefoon, catalogus met orderbrief, …

Wat is de termijn waarop een klant een online bestelling kan herroepen?

Bij aankoop via een webshop heeft de consument in principe ten minste 14 kalenderdagen om zijn bestelling te herroepen, zonder enige reden en zonder enige vergoeding.

De termijn van 14 dagen begint te lopen:

  • bij de verkoop van diensten: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;
  • bij de verkoop van goederen (of bij overeenkomsten die zowel goederen als diensten betreffen): op de dag waarop de consument (of een door hem aangewezen persoon) de goederen fysiek in bezit neemt of:
    1. bij één bestelling van meerdere goederen die afzonderlijk worden geleverd: de dag waarop de consument het laatste goed fysiek geleverd krijgt
    2. bij een product dat bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen, de dag waarop de consument de laatste zending of het laatste onderdeel fysiek geleverd krijgt;
    3. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van goederen over een bepaalde periode, de dag waarop de consument het eerste goed fysiek in geleverd krijgt.

Welke informatieverplichtingen heeft de ondernemer?

Als ondernemer bent u wettelijk verplicht om consumenten te informeren over hun herroepingsrecht. Deze informatie moet helder en begrijpelijk zijn en de volgende aspecten omvatten:

  • bedenktijd: De consument heeft minimaal 14 dagen om van de aankoop af te zien. Je mag echter zelf kiezen om een langere termijn aan te bieden.
  • voorwaarden en procedure: De manier waarop en wanneer de consument zijn herroepingsrecht kan uitoefenen.
  • kosten van retourzending: In principe draagt de consument de kosten van de retour, maar je kan ook kiezen om een gratis retour te voorzien. Retourkosten mogen aangerekend worden als deze op voorhand gecommuniceerd zijn aan de consument. De kosten voor het retourneren mogen niet hoger zijn dan de effectieve kost voor het terugsturen van het goed.
  • uitzonderingen: Situaties waarin het herroepingsrecht vervalt.

Je moet een standaard herroepingsformulier meesturen, dat de consument eenvoudig kan gebruiken. Dit formulier moet op papier of per e-mail worden verstrekt. Je kan gebruikmaken van het modelformulier dat je onderaan de pagina kan downloaden.

Het is van groot belang dat je als ondernemer de consument informeert over zijn herroepingsrecht alvorens de overeenkomst aanvang neemt. Doe je dit niet, dan wordt de termijn waarbinnen de consument de overeenkomst kan herroepen verlengd met 12 maanden! 


Wat als de consument het goed heeft gebruikt? 

Als de consument zijn herroepingsrecht wil uitoefenen, mag hij het product niet gebruiken. Wel mag hij het product testen en inspecteren, voor zover dat nodig is om de aard, kenmerken en werking ervan vast te stellen. Dit moet gebeuren op dezelfde manier als in een fysieke winkel. Het is bijvoorbeeld toegestaan om kleding te passen zonder het prijskaartje of andere labels te verwijderen.

Als het testen verder gaat dan nodig is om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen, verliest de consument zijn herroepingsrecht niet, maar moet hij de handelaar vergoeden voor de waardevermindering die daardoor is ontstaan. Het is aan jou, als ondernemer, om het bewijs van deze waardevermindering te leveren.

Gratis Webinar "Garantietermijnen en retour (binnen en buiten EU)"

Wil je graag meer weten over Garantietermijnen en retour (binnen en buiten EU), volg dan ons gratis webinar!

Webinar Garantietermijnen en retour (binnen en buiten EU)

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024

In welke gevallen heeft de consument geen herroepingsrecht?

Vervolledig je lidmaatschap om het volledig potentieel van jouw UNIZO account te ontgrendelen!

Bekijk jouw lopend ledenvoordeel, je UNIZO producten, persoonlijke contacten, handige tools en aan welke organisaties je gelinkt bent.

Ik wil lid worden

Meld je aan

De consument kan het herroepingsrecht niet uitoefe ... De rest van de inhoud op deze pagina is afgeschermd voor leden of ingelogde gebruikers. Als UNIZO-lid heb je unieke voordelen op onze website, waardoor je een exclusieve toegang hebt tot waardevolle informatie en middelen die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften.

Neem de tijd om je lopende ledenvoordelen grondig te bekijken en ontdek de privileges die je geniet als UNIZO-lid. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming en helpt je om het maximale uit je lidmaatschap te halen. Verken ook de diverse UNIZO producten die voor jou beschikbaar zijn en begrijp hoe deze jouw zakelijke doelen kunnen ondersteunen.

Je persoonlijke contacten binnen het UNIZO-netwerk zijn waardevol; bekijk welke connecties je hebt opgebouwd en overweeg hoe je deze relaties verder kunt versterken. Het delen van ervaringen en inzichten met andere ondernemers kan leiden tot waardevolle kansen en synergieën. Maak daarnaast gebruik van de handige tools die UNIZO aanbiedt om je onderneming efficiënter te beheren en beter in te spelen op uitdagingen.

Het is ook essentieel om bewust te zijn van de organisaties waarmee je gelinkt bent. Begrijp de samenwerkingsverbanden en partnerschappen die UNIZO heeft, en overweeg hoe deze connecties kunnen bijdragen aan jouw zakelijke groei. Door betrokken te zijn bij de bredere zakelijke gemeenschap, haal je het meeste uit je UNIZO lidmaatschap.

 

Kan uw klant aankopen via uw webshop herroepen als het gaat om producten op maat?

Vervolledig je lidmaatschap om het volledig potentieel van jouw UNIZO account te ontgrendelen!

Bekijk jouw lopend ledenvoordeel, je UNIZO producten, persoonlijke contacten, handige tools en aan welke organisaties je gelinkt bent.

Ik wil lid worden

Meld je aan

... De rest van de inhoud op deze pagina is afgeschermd voor leden of ingelogde gebruikers. Als UNIZO-lid heb je unieke voordelen op onze website, waardoor je een exclusieve toegang hebt tot waardevolle informatie en middelen die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften.

Neem de tijd om je lopende ledenvoordelen grondig te bekijken en ontdek de privileges die je geniet als UNIZO-lid. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming en helpt je om het maximale uit je lidmaatschap te halen. Verken ook de diverse UNIZO producten die voor jou beschikbaar zijn en begrijp hoe deze jouw zakelijke doelen kunnen ondersteunen.

Je persoonlijke contacten binnen het UNIZO-netwerk zijn waardevol; bekijk welke connecties je hebt opgebouwd en overweeg hoe je deze relaties verder kunt versterken. Het delen van ervaringen en inzichten met andere ondernemers kan leiden tot waardevolle kansen en synergieën. Maak daarnaast gebruik van de handige tools die UNIZO aanbiedt om je onderneming efficiënter te beheren en beter in te spelen op uitdagingen.

Het is ook essentieel om bewust te zijn van de organisaties waarmee je gelinkt bent. Begrijp de samenwerkingsverbanden en partnerschappen die UNIZO heeft, en overweeg hoe deze connecties kunnen bijdragen aan jouw zakelijke groei. Door betrokken te zijn bij de bredere zakelijke gemeenschap, haal je het meeste uit je UNIZO lidmaatschap.

 

Wie draagt de kosten voor terugzending als de consument gebruik maakt van het herroepingsrecht?

In principe draagt de consument de kosten voor het terugzenden van de goederen, wanneer hij zich beroept op het herroepingsrecht. Voorwaarde is dan wel dat u aan de consument, vooraleer hij zich tot de overeenkomst verbindt, heeft laten weten dat hij de kosten voor terugzending draagt, en indien de goederen niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, de kostprijs van die terugzending. Licht u de consument niet op voorhand in, dan draagt hij de kosten voor terugzending niet.

Let op: als de consument gebruik maakt van het herroepingsrecht, moet u alle bedragen die u van hem heeft gekregen, terugbetalen. Dat betekent dat u dus ook de eventuele leveringskosten die de consument u betaald heeft, moet terugbetalen. Enkel wanneer de consument uitdrukkelijk voor een andere wijze van levering dan de door u aangeboden goedkoopste standaardlevering heeft gekozen, bent u niet verplicht de bijkomende kosten van die andere leveringsmethode terug te betalen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024

Als klanten goederen uit uw webshop terugsturen, mag u hen dan met waardebonnen terugbetalen?

Vervolledig je lidmaatschap om het volledig potentieel van jouw UNIZO account te ontgrendelen!

Bekijk jouw lopend ledenvoordeel, je UNIZO producten, persoonlijke contacten, handige tools en aan welke organisaties je gelinkt bent.

Ik wil lid worden

Meld je aan

Op zich is het niet verboden jouw klanten terug te ... De rest van de inhoud op deze pagina is afgeschermd voor leden of ingelogde gebruikers. Als UNIZO-lid heb je unieke voordelen op onze website, waardoor je een exclusieve toegang hebt tot waardevolle informatie en middelen die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften.

Neem de tijd om je lopende ledenvoordelen grondig te bekijken en ontdek de privileges die je geniet als UNIZO-lid. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming en helpt je om het maximale uit je lidmaatschap te halen. Verken ook de diverse UNIZO producten die voor jou beschikbaar zijn en begrijp hoe deze jouw zakelijke doelen kunnen ondersteunen.

Je persoonlijke contacten binnen het UNIZO-netwerk zijn waardevol; bekijk welke connecties je hebt opgebouwd en overweeg hoe je deze relaties verder kunt versterken. Het delen van ervaringen en inzichten met andere ondernemers kan leiden tot waardevolle kansen en synergieën. Maak daarnaast gebruik van de handige tools die UNIZO aanbiedt om je onderneming efficiënter te beheren en beter in te spelen op uitdagingen.

Het is ook essentieel om bewust te zijn van de organisaties waarmee je gelinkt bent. Begrijp de samenwerkingsverbanden en partnerschappen die UNIZO heeft, en overweeg hoe deze connecties kunnen bijdragen aan jouw zakelijke groei. Door betrokken te zijn bij de bredere zakelijke gemeenschap, haal je het meeste uit je UNIZO lidmaatschap.

 

Modelinstructies voor herroeping

Bij verkoop op afstand, zoals bijvoorbeeld e-commerce via webshops, kan u bepaalde informatie aan uw klant geven door modelinstructies.

PDF icon modelinstructies_voor_herroeping.pdf

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024

Nuttig voor jou