Online verkopen aan buitenlandse klanten
Waar moet je rekening mee houden als je via jouw webshop verkoopt aan klanten die niet in België wonen?
Informatie
Welke regels toepassen als je via jouw webshop aan buitenlandse klanten verkoopt?
Eigenlijk hangt dat af van de vraag of je zich actief op die buitenlandse markt heeft gericht. Met andere woorden: heb je zelf actief actie ondernomen om te kunnen verkopen aan buitenlandse consumenten ( door hen bijvoorbeeld aan te schrijven met reclame), of heb je dat niet gedaan en is de consument uit eigen beweging bij jou komen kopen.
In het laatste geval bepaal je zelf welk recht van toepassing is. Je hebt je dan immers niet actief op de buitenlandse markt gericht en moet daarom in principe ook geen rekening houden met het recht dat in dat land van toepassing is als een buitenlandse klant toevallig bij jou komt kopen.
Heb je je daarentegen wel actief gericht op buitenlandse markten, dan moet je wel rekening houden met het recht dat in die landen van toepassing is. En als die landen binnen de EU liggen, dan gelden er nog striktere regels:
Is jouw klant een consument en is er in de overeenkomst niets bepaald over welk recht van toepassing is, dan geldt het recht van het land waar de consument woont.
Je mag echter steeds in de overeenkomst of in jouw algemene voorwaarden een clausule inlassen die bepaalt welk recht op de overeenkomst van toepassing is. In zo'n geval primeert die clausule, maar ten aanzien van consumenten die in de EU wonen, kan zelfs zo'n clausule nooit afbreuk doen aan de dwingende bepalingen van consumentenbescherming uit het land waar de consument woont. Verkoop je bijvoorbeeld goederen aan een Franse consument, dan mag je gerust bepalen dat het Belgische recht op die verkoop van toepassing is, maar zelfs met zo'n beding kan de Franse klant zich toch nog altijd beroepen op de regels die hem in Frankrijk een hogere mate van consumentenbescherming bieden.
Zoals gezegd gelden deze laatste regels enkel wanneer je je actief op een buitenlandse markt richt. De vraag is dan natuurlijk: wanneer richt je je actief op een buitenlandse markt? In elk geval kan het 'zich richten op de buitenlandse markt' op gelijk welke manier gebeuren ( Radio, TV, Post, Internet, ..) In de rechtspraak zijn er verschillende voorbeelden te vinden, vooral binnen het kader van e-commerce:
- het loutere bezit van een website, ook als die door buitenlandse consumenten geconsulteerd kan worden, is eerst en vooral niet voldoende. Een consument kan dus niet zeggen dat je je tot het buitenland heeft gericht, louter en alleen omdat je een website heeft die hij kon consulteren.
- Er moet een duidelijke wil zijn van de verkoper om handel te drijven met buitenlandse consumenten. De rechtspraak aanvaarde de uiting van die wil in de volgende gevallen:
- advertenties of clausules op een website die gericht zijn naar buitenlander
- het aanbieden van een telefoonnummer met internationaal kengetal op een website
- een routebeschrijving vanuit andere lidstaten
- getuigenissen van buitenlandse klanten
- het gebruik van neutrale toplevel - domeinnamen ( .eu of .com)
- de gebruikte taal of munteenheid op de website kan ook een aanduiding geven.
Beluister de podcast |
---|
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/12/2024
Geoblocking: wat is dat precies? Wat mag er wel en niet?
Wat is geoblocking?
Geografische blokkering of "geoblocking" is een praktijk waarbij men de toegang tot een product of dienst van online klanten beperkt of weigert op basis van nationaliteit of verblijfplaats, om te verhinderen dat deze producten of diensten vanuit een andere lidstaat gekocht worden onder dezelfde voorwaarden. Bijvoorbeeld: u wil iets aankopen op een buitenlandse website van een internationaal merk, maar wordt automatisch doorverwezen naar de Belgische website ervan, waar prijzen hoger liggen.
De Europese Unie wil de grensoverschrijdende online handel stimuleren en consumenten en bedrijven in de Europese Unie meer mogelijkheden bieden. Het verbod op geoblocking voorkomt dat consumenten en bedrijven bij de aankoop van producten en diensten in een ander EU-land gediscrimineerd worden wat betreft toegang tot prijzen en verkoops- of betalingsvoorwaarden.
Het verbod werd opgenomen in een Europese verordening, die in februari is goedgekeurd en op 3 december in werking trad.
Toepassing
Het verbod op geoblocking is van toepassing zowel op de algemene voorwaarden, betaalmiddelen, als op de prijzen voor:
- goederen en diensten die online worden verkocht en geleverd in een EU-lidstaat (vb. kledij, elektronica, hotelovernachtingen, autoverhuur, festivaltickets,…); en
- digitale diensten die niet door het auteursrecht worden beschermd (vb. clouddiensten of hosting van websites).
Het verbod op geoblocking is niet van toepassing op diensten die toegang verschaffen tot auteursrechtelijk beschermde inhoud en werken (vb. onlinemuziek, elektronische boeken, software en onlinegames,...), financiële, audiovisuele, vervoers-, gezondheids- en maatschappelijke diensten.
Het verbod geldt enkel binnen de EU.
Concreet
Wat mag niet?
- Webshops mogen niet discrimineren op basis van nationaliteit of verblijfplaats van de klant op vlak van algemene voorwaarden, betaalmiddelen en prijzen.
Vb. Wanneer u bijvoorbeeld een hotelkamer verhuurt in België mag u geen andere prijzen hanteren voor gebruikers uit een andere lidstaat. De dienst die u verschaft in een bepaald gebied mag dus niet anders zijn voor mensen uit een andere lidstaat of met een andere nationaliteit.
- De toegang voor buitenlandse klanten tot webshops mag niet geblokkeerd of beperkt worden. Wanneer webshops dit toch willen doen, of wanneer zij klanten naar een andere versie van de webshop omleiden, zullen zij daarbij een duidelijke toelichting moeten geven.
Wat mag wel?
- In tegenstelling tot prijsdiscriminatie is prijsdifferentiatie niet verboden. Het blijft handelaars derhalve vrij staan verschillende algemene voorwaarden, inclusief prijzen, te hanteren en hun activiteiten op bepaalde groepen klanten in specifieke gebieden te richten. Als handelaar mag je dus wel andere tarieven of algemene voorwaarden hanteren op basis van welomschreven groepen personen. Je mag bijvoorbeeld wel nog studentenkortingen of vroegboek kortingen verschaffen. Handelaars mogen ook nog steeds producten en diensten aanbieden tegen verschillende verkoopprijzen in verschillende lidstaten, alleen moet het mogelijk zijn voor de klanten uit een andere lidstaat om hier ook aanspraak op te maken.Handelaars worden niet verplicht goederen of diensten te leveren aan klanten buiten de lidstaat waar zij nu levering aanbieden. Je kan er dus voor kiezen om bijvoorbeeld enkel in België of de Benelux te leveren. De consument moet in dat geval zelf instaan voor de levering of het product zelf komen ophalen.
- Handelaars mogen zelf bepalen welke betaalmiddelen ze aanvaarden. Ze zijn dus niet verplicht om alle nationale debetkaarten van andere lidstaten te aanvaarden.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024
Dropshipping: wat moet je weten?
De laatste jaren duikt een nieuwe trend op bij online ondernemers: dropshipping. Dit komt niet zomaar, want het lijkt online ondernemen een stuk eenvoudiger te maken. Naast de voordelen moet je ook weten dat hier enkele verplichtingen aan verbonden zijn.
Bij dropshipping plaatst de klant een bestelling op jouw webshop, maar als eigenaar van de webshop hoef je geen eigen voorraad of opslagplaats te hebben. Je stuurt gewoon de bestelling door naar een buitenlandse leverancier of buitenlandse webshop die het pakketje rechtstreeks naar jouw klant verstuurt. Op die manier bespaar je als verkoper op enkele dure investeringen en verzorgt de buitenlandse leverancier het logistieke aspect van de verkoop.
Als verkoper ben je wel verantwoordelijk om een correcte klantenservice te voorzien en om problemen rond levering aan een klant op te lossen, ook al verzorg je zelf de levering van het product niet. Je kan dus zelf niet checken of een product nog voldoende op voorraad is, in goede staat verkeert of naar de juiste klant wordt verzonden. Het is dus enorm belangrijk om op voorhand goede afspraken te maken met jouw leverancier rond levertijden, retourzendingen en garantie.
Indien je samenwerkt met een leverancier die buiten de EU gevestigd is, is het belangrijk om te weten dat de producten die je aanbiedt binnen de Europese Unie moeten voldoen aan de CE-markering en andere Europese producteisen. Een klant kan jou namelijk aansprakelijk stellen wanneer er schade is door een gebrekkig product. Indien je producten aanbiedt buiten de EU moet je ook voldoen aan de producteisen van het bestemmingsland. Verdiep je dus zeker in de lokale wetgeving vooraleer je in een land buiten de EU je producten verkoopt.
Daarnaast ben je bij de invoer van producten buiten de EU mogelijks verplicht invoerrechten en invoer-btw te betalen. Check dus zeker de website Access2Markets van de Europese Commissie om te weten welke tarieven en invoermaatregelen van toepassing zijn op jouw producten.
TIP: Overweeg je een eigen webshop op te starten? Bekijk dan zeker onze toolbox “Start to e-commerce”
Meer info?
Wil je meer weten over dropshipping? Herbekijk dan onze webinar, of beluister onze podcast.
Beluister de podcast |
---|
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024
Wat zijn de btw-regels voor webshops?
Levering van goederen
Gewone verkoop via de winkel
Verkoop je goederen in je winkel in België, dan is er Belgische btw verschuldigd.
Bijvoorbeeld: Een Franse koper komt langs in jouw winkel in Brussel. De Franse klant koopt aan het Belgische btw-tarief.
Verkoop via webshop aan buitenlandse consumenten
Verkoop je goederen aan een niet-btw plichtige in een andere lidstaat en het vervoer gebeurt door of voor jouw rekening, dan wordt dit beschouwd als verkoop op afstand. Er is hier voor een speciale regeling uitgewerkt.
- Principe: de btw is verschuldigd in de lidstaat van aanvang van het vervoer. Je kan dus met je webshop Belgische btw aanrekenen aan buitenlandse klanten
- Maar... er is een drempel ingebouwd! Als je voor meer dan 10.000 EUR aan buitenlandse kopers verkoopt, dan moet er btw afgedragen worden in het land waar de consument gevestigd is
- Om te vermijden dat in elk land waar een koper gevestigd is een btw-registratie moet gebeuren en er btw moet worden afgedragen, werd het One Stop Shop-mechanisme (OSS) ingevoerd. Hierdoor volstaat het voor een e-commerce ondernemer om in één land geregistreerd te zijn en aangiften in te dienen, ook als de drempel is overschreden. Daardoor is geen buitenlandse registratie nodig en moeten geen buitenlandse aangiftes worden ingediend
Opgelet: als de klant de goederen zelf ophaalt en vervoert of zelf een vervoerder contacteert en betaalt om het goed bij hem af te zetten, dan gelden voorgaande regels niet.
Invoer van goederen
Voor de invoer van goederen van buiten de EU geldt I-OSS (invoer-OSS).
Goederen van buiten de EU van maximaal 150 EUR kan je hier aangeven. De in het land geldende btw is van toepassing op de verkoop aan de klant, maar niet op de invoer. De invoer is van btw vrijgesteld.
Als je I-OSS niet gebruikt, is de invoer aan btw onderworpen. De niet-EU verkoper moet dan een EU-vertegenwoordiger aanduiden.
Leveren van diensten
Alle telecommunicatie-, radio-, TV- en ‘langs elektronische weg verrichte diensten’ in opdracht van een niet-belastingplichtige, worden belast in de lidstaat waar de afnemer is gevestigd. Dat is dus ongeacht de plaats waar de belastingplichtige die deze diensten verricht is gevestigd.
Onder ‘langs elektronische weg’ verrichte diensten vallen onder meer de diensten bij het leveren en onderbrengen van websites, het onderhoud op afstand van programma’s en uitrusting, de levering van software en de bijwerking ervan en de levering van beelden, geschreven stukken en informatie en de terbeschikkingstelling van databanken.
UNIZO ledenvoordeel: 62% korting op nationale en internationale zendingen
FedEx Express levert jouw zending snel en op tijd op elke gewenste locatie, wereldwijd en van deur-tot-deur. Of het nu een zware pallet, een groot pakket of één document is, maak je keuze uit een groot aanbod aan Express diensten.
BTW en de One Stop Shop-regeling: herbekijk ons webinar!
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 22/08/2024
Hoofdelijke btw-aansprakelijkheid webshop
Faciliteer je de levering van goederen in België via een elektronische interface, bijvoorbeeld een webshop? In bepaalde gevallen ben je hoofdelijk aansprakelijk, samen met de leverancier, voor de betaling van de op die levering verschuldigde btw.
Die aansprakelijkheid geldt niet als je te goeder trouw handelde (je wist niet en kon niet redelijkerwijze vermoeden dat de btw niet werd betaald) en je geen fout of nalatigheid beging. Het is dus belangrijk dat je jaarlijks minstens de geldigheid van de btw-nummers van jouw leveranciers controleert.
Ontvang je van de fiscale administratie een kennisgeving met de melding dat er ernstige aanwijzingen zijn dat jouw leverancier zijn btw-verplichtingen schendt? In dat geval moet je binnen één maand die leverancier formeel aanmanen om zijn btw-verplichtingen na te komen. Als je dit niet doet, geldt er een vermoeden van kwade trouw. Je loopt dan het gevaar om, samen met de bewuste leverancier, hoofdelijk aansprakelijk te worden gesteld voor de betaling van de btw.
Beluister de podcast |
---|
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024