Welke regels toepassen als u via uw webshop aan buitenlandse klanten verkoopt?

Eigenlijk hangt dat af van de vraag of u zich actief op die buitenlandse markt heeft gericht. Met andere woorden: heeft u zelf actief actie ondernomen om te kunnen verkopen aan buitenlandse consumenten ( door hen bijvoorbeeld aan te schrijven met reclame), of heeft u dat niet gedaan en is de consument uit eigen beweging bij u komen kopen.

In het laatste geval bepaalt u zelf welk recht van toepassing is. U heeft zich dan immers niet actief op de buitenlandse markt gericht en moet daarom in principe ook geen rekening houden met het recht dat in dat land van toepassing is als een buitenlandse klant toevallig bij u komt kopen.

Heeft u zich daarentegen wel actief gericht op buitenlandse markten, dan moet u wel rekening houden met het recht dat in die landen van toepassing is. En als die landen binnen de EU liggen, dan gelden er nog striktere regels:

Is uw klant een consument en is er in de overeenkomst niets bepaald over welk recht van toepassing is, dan geldt het recht van het land waar de consument woont.

U mag echter steeds in de overeenkomst of in uw algemene voorwaarden een clausule inlassen die bepaalt welk recht op de overeenkomst van toepassing is. In zo'n geval primeert die clausule, maar ten aanzien van consumenten die in de EU wonen, kan zelfs zo'n clausule nooit afbreuk doen aan de dwingende bepalingen van consumentenbescherming uit het land waar de consument woont. Verkoopt u bijvoorbeeld goederen aan een Franse consument, dan mag u gerust bepalen dat het Belgische recht op die verkoop van toepassing is, maar zelfs met zo'n beding kan de Franse klant zich toch nog altijd beroepen op de regels die hem in Frankrijk een hogere mate van consumentenbescherming bieden.

Zoals gezegd gelden deze laatste regels enkel wanneer u zich actief op een buitenlandse markt richt. De vraag is dan natuurlijk: wanneer richt u zich actief op een buitenlandse markt? In elk geval kan het 'zich richten op de buitenlandse markt' op gelijk welke manier gebeuren ( Radio, TV, Post, Internet, ..) In de rechtspraak zijn er verschillende voorbeelden te vinden, vooral binnen het kader van e-commerce:

  • het loutere bezit van een website, ook als die door buitenlandse consumenten geconsulteerd kan worden, is eerst en vooral niet voldoende. Een consument kan dus niet zeggen dat u zich tot het buitenland heeft gericht, louter en alleen omdat u een website heeft die hij kon consulteren.
  • Er moet een duidelijke wil zijn van de verkoper om handel te drijven met buitenlandse consumenten. De rechtspraak aanvaarde de uiting van die wil in de volgende gevallen:
    • advertenties of clausules op een website die gericht zijn naar buitenlander
    • het aanbieden van een telefoonnummer met internationaal kengetal op een websit
    • een routebeschrijving vanuit andere lidstate
    • getuigenissen van buitenlandse klante
    • het gebruik van neutrale toplevel - domeinnamen ( .eu of .com)
    • de gebruikte taal of munteenheid op de website kan ook een aanduiding geven.
Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024

Geoblocking: wat is dat precies? Wat mag er wel en niet?

Vervolledig je lidmaatschap om het volledig potentieel van jouw UNIZO account te ontgrendelen!

Bekijk jouw lopend ledenvoordeel, je UNIZO producten, persoonlijke contacten, handige tools en aan welke organisaties je gelinkt bent.

Ik wil lid worden

Meld je aan

Wat is geoblocking? Geografische blokkering of ... De rest van de inhoud op deze pagina is afgeschermd voor leden of ingelogde gebruikers. Als UNIZO-lid heb je unieke voordelen op onze website, waardoor je een exclusieve toegang hebt tot waardevolle informatie en middelen die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften.

Neem de tijd om je lopende ledenvoordelen grondig te bekijken en ontdek de privileges die je geniet als UNIZO-lid. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming en helpt je om het maximale uit je lidmaatschap te halen. Verken ook de diverse UNIZO producten die voor jou beschikbaar zijn en begrijp hoe deze jouw zakelijke doelen kunnen ondersteunen.

Je persoonlijke contacten binnen het UNIZO-netwerk zijn waardevol; bekijk welke connecties je hebt opgebouwd en overweeg hoe je deze relaties verder kunt versterken. Het delen van ervaringen en inzichten met andere ondernemers kan leiden tot waardevolle kansen en synergieën. Maak daarnaast gebruik van de handige tools die UNIZO aanbiedt om je onderneming efficiënter te beheren en beter in te spelen op uitdagingen.

Het is ook essentieel om bewust te zijn van de organisaties waarmee je gelinkt bent. Begrijp de samenwerkingsverbanden en partnerschappen die UNIZO heeft, en overweeg hoe deze connecties kunnen bijdragen aan jouw zakelijke groei. Door betrokken te zijn bij de bredere zakelijke gemeenschap, haal je het meeste uit je UNIZO lidmaatschap.

 

Dropshipping: wat moet je weten?

De laatste jaren duikt een nieuwe trend op bij online ondernemers: dropshipping. Dit komt niet zomaar, want het lijkt online ondernemen een stuk eenvoudiger te maken. Naast de voordelen moet je ook weten dat hier enkele verplichtingen aan verbonden zijn.

Bij dropshipping plaatst de klant een bestelling op jouw webshop, maar als eigenaar van de webshop hoef je geen eigen voorraad of opslagplaats te hebben. Je stuurt gewoon de bestelling door naar een buitenlandse leverancier of buitenlandse webshop die het pakketje rechtstreeks naar jouw klant verstuurt. Op die manier bespaar je als verkoper op enkele dure investeringen en verzorgt de buitenlandse leverancier het logistieke aspect van de verkoop.

Als verkoper ben je wel verantwoordelijk om een correcte klantenservice te voorzien en om problemen rond levering aan een klant op te lossen, ook al verzorg je zelf de levering van het product niet. Je kan dus zelf niet checken of een product nog voldoende op voorraad is, in goede staat verkeert of naar de juiste klant wordt verzonden. Het is dus enorm belangrijk om op voorhand goede afspraken te maken met jouw leverancier rond levertijden, retourzendingen en garantie.

Indien je samenwerkt met een leverancier die buiten de EU gevestigd is, is het belangrijk om te weten dat de producten die je aanbiedt binnen de Europese Unie moeten voldoen aan de CE-markering en andere Europese producteisen. Een klant kan jou namelijk aansprakelijk stellen wanneer er schade is door een gebrekkig product. Indien je producten aanbiedt buiten de EU moet je ook voldoen aan de producteisen van het bestemmingsland. Verdiep je dus zeker in de lokale wetgeving vooraleer je in een land buiten de EU je producten verkoopt.

Daarnaast ben je bij de invoer van producten buiten de EU mogelijks verplicht invoerrechten en invoer-btw te betalen. Check dus zeker de website Access2Markets van de Europese Commissie om te weten welke tarieven en invoermaatregelen van toepassing zijn op jouw producten.

TIP: Overweeg je een eigen webshop op te starten? Bekijk dan zeker onze toolbox “Start to e-commerce

Meer info? 

Wil je meer weten over dropshipping? Herbekijk dan onze webinar, of beluister onze podcast.

Webinar dropshipping

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024

Wat zijn de btw-regels voor webshops?

Levering van goederen 

Gewone verkoop via de winkel

Verkoop je goederen in je winkel in België, dan is er Belgische btw verschuldigd.

Bijvoorbeeld: Een Franse koper komt langs in jouw winkel in Brussel. De Franse klant koopt aan het Belgische btw-tarief.

Verkoop via webshop aan buitenlandse consumenten

Verkoop je goederen aan een niet-btw plichtige in een andere lidstaat en het vervoer gebeurt door of voor jouw rekening, dan wordt dit beschouwd als verkoop op afstand. Er is hier voor een speciale regeling uitgewerkt.

  • Principe: de btw is verschuldigd in de lidstaat van aanvang van het vervoer. Je kan dus met je webshop Belgische btw aanrekenen aan buitenlandse klanten
  • Maar... er is een drempel ingebouwd! Als je voor meer dan 10.000 EUR aan buitenlandse kopers verkoopt, dan moet er btw afgedragen worden in het land waar de consument gevestigd is
  • Om te vermijden dat in elk land waar een koper gevestigd is een btw-registratie moet gebeuren en er btw moet worden afgedragen, werd het One Stop Shop-mechanisme (OSS) ingevoerd. Hierdoor volstaat het voor een e-commerce ondernemer om in één land geregistreerd te zijn en aangiften in te dienen, ook als de drempel is overschreden. Daardoor is geen buitenlandse registratie nodig en moeten geen buitenlandse aangiftes worden ingediend

Opgelet: als de klant de goederen zelf ophaalt en vervoert of zelf een vervoerder contacteert en betaalt om het goed bij hem af te zetten, dan gelden voorgaande regels niet.

Invoer van goederen

Voor de invoer van goederen van buiten de EU geldt I-OSS (invoer-OSS). 

Goederen van buiten de EU van maximaal 150 EUR kan je hier aangeven. De in het land geldende btw is van toepassing op de verkoop aan de klant, maar niet op de invoer.  De invoer is van btw vrijgesteld. 

Als je I-OSS niet gebruikt, is de invoer aan btw onderworpen. De niet-EU verkoper moet dan een EU-vertegenwoordiger aanduiden.

Leveren van diensten

Alle telecommunicatie-, radio-, TV- en ‘langs elektronische weg verrichte diensten’ in opdracht van een niet-belastingplichtige, worden belast in de lidstaat waar de afnemer is gevestigd. Dat is dus ongeacht de plaats waar de belastingplichtige die deze diensten verricht is gevestigd.

Onder ‘langs elektronische weg’ verrichte diensten vallen onder meer de diensten bij het leveren en onderbrengen van websites, het onderhoud op afstand van programma’s en uitrusting, de levering van software en de bijwerking ervan en de levering van beelden, geschreven stukken en informatie en de terbeschikkingstelling van databanken.

 

UNIZO ledenvoordeel: 62% korting op nationale en internationale zendingen

FedEx Express levert jouw zending snel en op tijd op elke gewenste locatie, wereldwijd en van deur-tot-deur. Of het nu een zware pallet, een groot pakket of één document is, maak je keuze uit een groot aanbod aan Express diensten.  

Verzenden met FedEx Express

BTW en de One Stop Shop-regeling: herbekijk ons webinar!

Webinar OSS

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 22/08/2024

Hoofdelijke btw-aansprakelijkheid webshop

Faciliteer je de levering van goederen in België via een elektronische interface, bijvoorbeeld een webshop? In bepaalde gevallen ben je hoofdelijk aansprakelijk, samen met de leverancier, voor de betaling van de op die levering verschuldigde btw.

Die aansprakelijkheid geldt niet als je te goeder trouw handelde (je wist niet en kon niet redelijkerwijze vermoeden dat de btw niet werd betaald) en je geen fout of nalatigheid beging. Het is dus belangrijk dat je jaarlijks minstens de geldigheid van de btw-nummers van jouw leveranciers controleert. 


Ontvang je van de fiscale administratie een kennisgeving met de melding dat er ernstige aanwijzingen zijn dat jouw leverancier zijn btw-verplichtingen schendt? In dat geval moet je binnen één maand die leverancier formeel aanmanen om zijn btw-verplichtingen na te komen. Als je dit niet doet, geldt er een vermoeden van kwade trouw. Je loopt dan het gevaar om, samen met de bewuste leverancier, hoofdelijk aansprakelijk te worden gesteld voor de betaling van de btw.
 

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 20/08/2024

Nuttig voor jou