Hoe stel je een geldige offerte op?

De wet leg geen specifieke voorwaarden op waar een offerte aan moet voldoen. Uiteraard zorg je er wel voor de klant op basis van de offerte een duidelijk beeld heeft van wat besteld zal worden, en wat de totale kost zal zijn (inclusief belastingen, bijkomende kosten, ...). 

Zorg er ook voor dat je de vermeldingen opneemt die verplicht op alle bedrijfsdocumenten moeten staan. Als je met algemene voorwaarden werkt, neem je die best ook op. Je verwijst er dan naar op de voorzijde van de offerte. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 02/08/2024

Is enkel een ondertekende offerte bindend?

Jouw klant heeft per kerende mail jouw offerte bevestigd voor akkoord. Hij ondertekende de offerte zelf niet. Is deze offerte nu bindend?
 
Absoluut!

Een contract komt tot stand door de aanvaarding van een aanbod, zoals een offerte. Als de klant de offerte heeft aanvaard, dan is de overeenkomst geldig, én bindend.

Voor overeenkomsten met een kleinere waarde (minder dan 3500 euro) volstaat zelfs een mondeling akkoord, hoewel je het dan wel lastiger zal hebben om de overeenkomst te bewijzen. Voor overeenkomsten met een waarde vanaf 3500 euro moet je sowieso een geschreven akkoord hebben. Een mail is zo'n geschrift, waardoor je in principe het bewijs zal kunnen leveren dat de offerte werd aanvaard. De klant kan dan enkel nog proberen aantonen dat hij die mail niet verzonden heeft, maar dat bewijs zal uiteraard niet eenvoudig te leveren zijn.

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 02/08/2024

Mag je een kost aanrekenen voor het opmaken van een offerte?

Een offerte wordt verondersteld gratis te zijn, ook als er nadien geen overeenkomst uit voorkomt. 

Uiteraard kan je steeds anders overeenkomen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om zeer belangrijke voorstudies. En commercieel gezien kan het ook interessant zijn om een kost aan te rekenen voor de offerte, die je dan later in minder brengt bij een eventuele bestelling.

Als je echter een kost aanrekent, ben je wel verplicht om de klant op voorhand te informeren over de prijs van de offerte, en zorg je er voor dat de klant daar (schriftelijk) mee akkoord gaat. Het volstaat dus niet om pas bij het afleveren van het bestek de kostprijs erop te vermelden. Dan heeft de klant immers niet kunnen instemmen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 02/08/2024

Kan je die offerte nog intrekken?

Bij het opmaken van een offerte voor een klant heb je een essentiële kostenfactor over het hoofd gezien, waardoor jouw vraagprijs veel te laag ligt en je geld dreigt te verliezen. Kan je deze offerte nog intrekken of zit je er aan vast?  

De offerte die je aanbiedt, zelfs al is deze bij wijze van spreken op een bierkaartje geschreven, heeft juridische gevolgen. De offerte is immers een aanbod, of de eerste stap naar het sluiten van een contract.

Drie situaties zijn mogelijk:

1) Het aanbod heeft de bestemmeling nog niet bereikt.

In dit geval kan het aanbod nog worden ingetrokken, bijvoorbeeld door met een sneller communicatiemiddel dan de aanbodbrief, de bestemmeling te laten weten dat het aanbod niet zal gelden.

2) Het aanbod heeft de bestemmeling wel bereikt en bevat een geldigheidsduur.

Bijvoorbeeld: "Deze offerte is geldig tot ....", of nog "Deze offerte is geldig gedurende ... kalenderdagen."

In dit geval moet die tijdsduur gerespecteerd worden. Aanvaardt de klant het voorstel binnen die termijn, dan is er een overeenkomst gesloten. Doet de klant niets tijdens de aangegeven geldigheidsduur van de offerte, dan vervalt ze van zodra de aangegeven termijn om is.

3) Het aanbod heeft de bestemmeling wel bereikt en bevat geen geldigheidsduur.

In dit geval moet je een 'redelijke geldigheidsduur' respecteren. Met andere woorden: ook al is er geen uitdrukkelijke geldigheidsduur opgenomen in het aanbod, dan nog mag je het niet zomaar intrekken.

Wat een redelijke geldigheidsduur is, moet van geval tot geval bekeken worden, en in laatste instantie oordeelt de feitenrechter hier over.

Dit moet wel genuanceerd worden in die zin dat wanneer de fout zodanig duidelijk is dat elk redelijk persoon zou moeten weten dat het om een fout ging, de aanvaarding van het aanbod niet tot een geldige overeenkomst kan leiden. Bijvoorbeeld: wanneer een toestel van 10.000 euro in een aanbod verkeerdelijk aan 1.000 euro wordt aangeboden.  Ook in zo'n geval laat u evenwel best zo snel mogelijk aan de klant weten dat het om een materiële vergissing ging.

Let wel, een aanbod wordt uiteraard alleen maar geldig aanvaard, voor zover de partijen het eens zijn over de zaak en de prijs, en over alle andere essentiële voorwaarden die vermeld zijn in het voorstel.

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/08/2024

Nuttig voor jou