Welke vermeldingen moeten er op een klantenkaart staan?

Er zijn geen strikte regels die bepalen wat er op een spaarkaart of klantenkaart moet vermeld staan.

Qua vermeldingen is het wel best aan te raden deze gegevens op te nemen:

  • Welke aankopen recht geven op een aanvulling op de spaarkaart + hoeveel de spaarkaart daarmee aangevuld wordt (m.a.w. de toepassingsvoorwaarden van de spaarkaart)
  • Verkooppunten waar de spaarkaart kan gebruikt worden (tenzij ze geldt in alle verkooppunten of als er maar één verkooppunt is)
  • Geldigheidsduur (tenzij de spaarkaart onbeperkt geldig blijft) + eventueel de niet toepassing tijdens wel bepaalde periodes (braderijen, soldenperiodes,...) of de niet toepassing met andere (tijdelijke) kortingen
  • De identiteit van de uitgever van de spaarkaart. Vermeld in elk geval de naam, het adres en het ondernemingsnummer van jouw zaak. 

De klant mag uiteraard op geen enkele manier misleid of bedrogen worden.

Zodra de spaarkaart of klantenkaart de vorm aanneemt van een tombola of wedstrijd (geen zekerheid van een korting, maar een kans op winst in een tombola of wedstrijd) dan moeten uiteraard de regels daarvoor ook gevolgd worden, die kan je hier vinden.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/09/2024

Wat bij stopzetting van de klantenkaart?

Wanneer je een einde maakt aan uw klantenkaart, dan heeft de klant recht op het aangeboden voordeel naar verhouding van de vroegere aankopen.

  • bijvoorbeeld: een volle spaarkaart geeft een korting van 10 € bij een volgende aankoop, dan zal een halfvolle klantenkaart recht geven op 5 € korting bij een volgende aankoop.

De stopzetting wordt best vooraf aangekondigd in de winkel. Ook als je op de klantenkaart geen geldigheidsdatum hebt gezet, moet de klant immers een 'redelijke' termijn krijgen om de kaart in te wisselen. Maak de stopzetting van jouw zaak dus tijdig bekend, en stuur jouw klanten die een klantenkaart hebben best ook een bericht. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/09/2024

Nuttig voor jou