Wat als je geen tijd hebt om ook de marketingtaken van jouw onderneming erbij te nemen?

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/08/2024

Welke vormen van reclame zijn niet toegestaan?

De wet verbiedt reclame:

  • die misleidend is voor de consument, bijvoorbeeld wat de aard, de samenstelling, de oorsprong, de hoeveelheid, de beschikbaarheid, de wijze en datum van vervaardiging of de kenmerken van een product of een dienst betreft.  Ook misleidende reclame nopens de voorwaarden waaronder een product kan worden verkregen, of het nu gaat om een verkrijging ten bezwarende titel of kosteloos, een verhuring of gelijk welke andere wijze van inbezitstelling van een product is verboden;
  • die vanwege de globale indruk, met inbegrip van de presentatie, niet onmiskenbaar als reclame wordt herkend en die in dit geval niet leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig de vermelding reclame draag.  Ongevraagde reclame per e-mail moet bij de ontvangst ervan door de afnemer duidelijk en ondubbelzinnig als zodanig herkenbaar zijn;
  • die afbrekende gegevens bevat ten opzichte van een andere verkoper, zijn producten, zijn diensten of zijn activiteit.  Deze regel geldt onverminderd de bepalingen inzake afbrekende reclame en zal worden toegepast in al de gevallen waar de bestaansvoorwaarden voor vergelijkende reclame niet vervuld zijn;
  • die, onverminderd de bepalingen met betrekking tot vergelijkende reclame,  vergelijkingen inhoudt die bedrieglijk of afbrekend zijn of die het zonder noodzaak mogelijk maken een andere verkoper te identificeren;
  • die, onverminderde de bepalingen met betrekking tot vergelijkende reclame, gegevens bevat waardoor verwarring kan ontstaan met een andere verkoper, zijn producten, zijn diensten of zijn activiteit;
  • die betrekking heeft op een aanbod van producten of diensten, als de verkoper niet over een toereikende voorraad beschikt of niet werkelijk de diensten kan verlenen die, gelet op de omvang van de reclame, normalerwijze moeten voorzien zijn (dit is het zogenaamde lokvogelprocédé).  Voor elk product van meer dan 25 euro waarvan alle voorraad uitgeput is, wordt de verkoper verplicht een bon af te geven die de consument recht geeft op de aankoop van het product binnen een redelijke termijn en in de bewoordingen van het aanbod, tenzij het voor de verkoper onmogelijk is onder dezelfde voorwaarden een nieuwe voorraad aan te leggen;
  • die bij de consument de hoop of de zekerheid wekt een product, een dienst of enig voordeel te hebben gewonnen of te kunnen winnen door de werking van het toeval.  Dit verbod geldt evenwel niet voor toegelaten loterijen en voor reclame die al dan niet gratis, aanbiedingen van deelnemingstitels aan toegelaten loterijen bevat;
  • die een daad in de hand werkt die beschouwd moet worden als niet-naleving van de wet;
  • die betrekking heeft op producten of apparaten die geen geneesmiddelen zijn en waarvan ten onrechte wordt voorgehouden dat ze de medische toestand van de consument zouden verbeteren;
  • die betrekking heeft op een gratis aanbod van producten of diensten of enig ander voordeel, terwijl de consument wel degelijk iets moet betalen, behalve de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen of te laten bezorgen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024

Is er nog enige reclame voor tabaksproducten toegelaten?

Reclame voor en sponsoring van tabak, producten op basis van tabak en soortgelijke producten is totaal verboden. In dit kader is elke mededeling of handeling die rechtstreeks of onrechtstreeks tot doel heeft de verkoop te bevorderen, ongeacht de plaats, de aangewende communicatiemiddelen of de gebruikte technieken, verboden.

Dit zijn de enige uitzonderingen op die regel:

  • Reclame in dagbladen en tijdschriften die buiten de Europese Unie worden uitgegeven,
  • Reclame in publicaties die uitsluitend bestemd zijn voor professionelen uit de tabakssector,
  • Incidentele reclame in het kader van de mededeling aan het publiek van evenementen in het buitenland.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/08/2024

Regels rond direct marketing via telefoon

In de Telecomwet is er een regeling rond ‘direct marketing’ via telefoon voorzien. Wat zijn de regels?

De wetgeving op marktpraktijken bepaalt dat  geautomatiseerde oproepsystemen (dit wil zeggen oproepsystemen waar geen menselijke tussenkomst mee gepaard gaat) en faxen met het oog op direct marketing verboden is zonder de uitdrukkelijke toestemming van de geadresseerde.

De telecomwet legt echter wel bijkomende bepalingen op voor andere vormen van ongevraagde communicatie. Daarbij wordt in eerste instantie gedacht aan ‘direct marketing’ via de telefoon. De wet voorziet in een Bel-me-niet-meer-lijst. Particulieren en ondernemingen die zich hebben ingeschreven op deze lijst, mogen niet meer telefonisch worden gecontacteerd voor direct marketing doeleinden.

Sinds 4 augustus 2012 kan elke abonnee (zowel natuurlijke als rechtspersonen ) zijn telefoonnummer(s) laten registreren op deze lijst. Registratie kan online via de Bel-me-niet-meer-lijst. Van zodra dat gebeurd is, mag geen enkele onderneming nog via telefoon bellen naar die telefoonnummers met het oog op direct marketing. Elke onderneming die aan direct marketing wil doen via de telefoon, moet dus eerst het adresbestand dat ze wil contacteren, ontdubbelen met de Bel-me-niet-meer-lijst.

Let op: dit is niet kosteloos! Voor de geldende tarieven en meer uitleg over uw verplichtingen: https://www.dncm.be/nl/lijst_aankopen/prijzen.

De Economische Inspectie staat in voor het opsporen en vervolgen van inbreuken op deze bepalingen.

Een klant bellen met loutere informatie mag wel nog steeds. Daarvoor hoeft u dus niet eerst die bel-me-niet-meer-lijst te controleren.

Let ook op: het volstaat niet om in een contract of in uw algemene voorwaarden op te nemen dat de klant u toestemming geeft om hem toch te contacteren, ongeacht een eventuele inschrijving op de ‘bel-me-niet-meer-lijst’. Ook al zou u zo’n bepaling hebben voorzien, als de klant is ingeschreven op de lijst mag u deze klant niet bellen in het kader van direct marketing.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024

Je wilt een flyer op straat uitdelen om reclame te maken voor je bedrijf.

Waarmee dien je rekening te houden?

  • Bij het uitdelen van flyers op de openbare weg moet je rekening houden met lokale regelgeving. In veel gemeenten is voorafgaande toestemming vereist. Soms moet je ook zorgen voor iemand die de weggegooide flyers opruimt. Het is belangrijk dat je geen overlast veroorzaakt en de openbare orde, netheid en veiligheid respecteert.
 
  • Op de flyer moeten de volgende elementen duidelijk worden vermeld:
    • Gegevens van de onderneming: commerciële naam, ondernemingsnummer, adres, eventueel telefoonnummer (indien u dat nodig acht).
    • De vermelding ‘Verboden op de openbare weg te gooien’
    • Verantwoordelijke uitgever’ (v.u.): zowel de volledige naam als diens  (persoonlijk) adres dienen te worden vermeld. (Bij problemen wordt eerst de verantwoordelijke uitgever aangesproken en vervolgens de organisatie).
 
  • Als de flyer een commerciële actie promoot:
    • Het aanbod moet schriftelijk, ondubbelzinnig en leesbaar zijn.
    • Indien van toepassing ook de totaalprijs (inclusief BTW) en eventuele andere kosten vermelden
    • Duidelijke beschrijving van de actie, met eventuele voorwaarden zoals "bon alleen geldig bij aankoop," "geen minimumbedrag vereist," "één bon per klant," en "enkel originele bonnen zijn geldig."

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/09/2024

Ben ik verplicht om prijzen te vermelden in mijn reclamefolder?

Neen. In de reclamefolder van een winkel is het niet verplicht om een prijs te geven bij de producten. (Bron: FOD Economie)

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/09/2024

Reclame per mail sturen naar klanten

Mailings zijn vaak enorm interessante manieren om klanten te informeren over uw aanbod, of potentiële klanten te prospecteren. Maar let op: algemene mailings met reclame sturen, is niet zomaar toegelaten. 

Principe

In principe is het versturen van algemene mailings met reclame zelfs specifiek verboden zonder toestemming van de bestemmeling. Dat betekent dus dat je eigenlijk eerst een duidelijke toestemming moet hebben van de bestemmeling om hem of haar op te nemen in jouw mailinglijst. Heb je die toestemming niet, dan mag je die mailing dus niet daar die persoon versturen. 

Uitzondering

Er geldt wel een belangrijke uitzondering, voor bestaande klanten. Je mag dergelijke algemene mailings met reclame sturen naar bestaande klanten, ook zonder hun voorafgaande toestemming. Voorwaarde is dan wel:

  1. dat de reclame te maken betrekking heeft op gelijkaardige producten als degene die die klant in het verleden heeft afgenomen; 
  2. je in de mailing de mogelijkheid geeft om uit te schrijven
niet voor louter informatieve mails

Deze strenge regels gelden enkel voor reclame via mailings. Het is natuurlijk steeds toegestaan om mailings te sturen die louter informatief zijn, en geen promotie of reclame tot doel hebben. Bijvoorbeeld het versturen van een handleiding van een bepaald product opsturen aan de groep klanten die recent dat product hebben gekocht. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/10/2024

Reclame voor gokken

Er is vanaf 1 september 2024 een algemeen verbod op reclame voor kansspelen, behalve in de gevallen die uitdrukkelijk door de Koning worden toegestaan. De reclame in kwestie betreft elke vorm van communicatie die rechtstreeks/onrechtstreeks tot doel heeft om kansspelen te promoten of aan te zetten tot gokken. Het aanbrengen van de merknaam of het logo wordt als reclame beschouwd.
 

Wettekst te vinden in artikel 61 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers: 

Het is verboden reclame te maken voor kansspelen, behalve in de gevallen die uitdrukkelijk door de Koning worden toegestaan bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad.

Voor de toepassing van het tweede lid, wordt verstaan onder “reclame”, elke vorm van communicatie die rechtstreeks of onrechtstreeks tot doel heeft om kansspelen te promoten of aan te zetten tot gokken, ongeacht de plaats, de aangewende communicatiemiddelen of de gebruikte technieken. Het aanbrengen van de merknaam of het logo of de twee wordt eveneens als reclame beschouwd.

 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/08/2024

Is een vergunning nodig voor gevelreclame of een reclamebord?

Onderstaande tekst betreft regionale materie geldig in het Vlaams Gewest.
Klik hier voor de info van het Brussels Gewest.

Wil je een reclamebord of -constructie plaatsen, dan heb je hiervoor een vergunning nodig vanaf het bord of de constructie groter is dan 1m2.

Je kunt je zijgevel dus zeker benutten voor publiciteit, maar er zijn regels waar je rekening mee moet houden. Als de reclame zichtbaar is vanaf de openbare weg, valt dit onder de Vlaamse Publiciteitsverordening die sinds 1 januari 2024 van kracht is. Deze verordening vervangt de verouderde wetgeving en heeft een breed toepassingsgebied. Het geldt voor alle publiciteitsinrichtingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg en waarvoor een omgevingsvergunning of meldingsakte nodig is. Alle publiciteitsinrichtingen moeten voldoen aan de algemene voorwaarde van goede ruimtelijke ordening.

Bijkomende voorwaarden:

  • Verkeersveiligheid: De publiciteit mag de verkeersveiligheid niet negatief beïnvloeden, bijvoorbeeld door de zichtbaarheid van verkeerssignalen te verstoren.
  • Technische eisen: Voor knipperende, flitsende of bewegende publiciteitsboodschappen gelden specifieke voorwaarden. Zo kunnen LED-borden zonder automatische helderheidsaanpassing geen vergunning krijgen om hinder en verkeersveiligheidsrisico’s te beperken.

Soorten publiciteitsinrichtingen:

  1. Zaakgebonden publiciteitsinrichtingen: Deze term vervangt het oude ‘uithangbord’ en omvat nu ook projecties en constructies. De publiciteit moet een link hebben met de producten of diensten die op die locatie worden aangeboden.
  2. Niet-zaakgebonden publiciteitsinrichtingen: Dit betreft publiciteit zonder link met een bedrijf op de locatie, zoals een LED-bord op een braakliggend terrein dat reclame maakt voor verschillende bedrijven. Voor deze inrichtingen moeten contactgegevens verplicht vermeld worden.

Aanvraag van een vergunning:

De vergunning moet worden aangevraagd bij het gemeentebestuur, dat de aanvraag beoordeelt volgens de Vlaamse Publiciteitsverordening en de eigen gemeentelijke regelgeving. Het begrip ‘goede ruimtelijke ordening’ blijft van toepassing, en gemeenten kunnen strengere normen hanteren.

Het is aan te raden om vooraf contact op te nemen met de dienst ruimtelijke ordening of omgevingsambtenaar van de gemeente om je dossier goed voor te bereiden en verrassingen te voorkomen.

 

 

CONCLUSIE
  • Voor een niet-lichtgevend reclamebord van max. 4 m² tegen de gevel van uw bedrijfsgebouw heb je geen vergunning nodig, tenzij je gemeente dat wel expliciet bepaald heeft.
  • Een vrijstaand reclamepaneel of een groter en/of verlicht bord behoeft wel een vergunning.
  • Hou steeds minimaal 1,5 meter stoepruimte vrij voor voetgangers.
  • Bij twijfel: vraag je wegbeheerder en je gemeente/stad wat kan en wat niet.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 13/11/2024

Nuttig voor jou