In de Telecomwet is er een regeling rond ‘direct marketing’ via telefoon voorzien. Wat zijn de regels?
De wetgeving op marktpraktijken bepaalt dat geautomatiseerde oproepsystemen (dit wil zeggen oproepsystemen waar geen menselijke tussenkomst mee gepaard gaat) en faxen met het oog op direct marketing verboden is zonder de uitdrukkelijke toestemming van de geadresseerde.
De telecomwet legt echter wel bijkomende bepalingen op voor andere vormen van ongevraagde communicatie. Daarbij wordt in eerste instantie gedacht aan ‘direct marketing’ via de telefoon. De wet voorziet in een Bel-me-niet-meer-lijst. Particulieren en ondernemingen die zich hebben ingeschreven op deze lijst, mogen niet meer telefonisch worden gecontacteerd voor direct marketing doeleinden.
Sinds 4 augustus 2012 kan elke abonnee (zowel natuurlijke als rechtspersonen ) zijn telefoonnummer(s) laten registreren op deze lijst. Registratie kan online via de Bel-me-niet-meer-lijst. Van zodra dat gebeurd is, mag geen enkele onderneming nog via telefoon bellen naar die telefoonnummers met het oog op direct marketing. Elke onderneming die aan direct marketing wil doen via de telefoon, moet dus eerst het adresbestand dat ze wil contacteren, ontdubbelen met de Bel-me-niet-meer-lijst.
Let op: dit is niet kosteloos! Voor de geldende tarieven en meer uitleg over uw verplichtingen: https://www.dncm.be/nl/lijst_aankopen/prijzen.
De Economische Inspectie staat in voor het opsporen en vervolgen van inbreuken op deze bepalingen.
Een klant bellen met loutere informatie mag wel nog steeds. Daarvoor hoeft u dus niet eerst die bel-me-niet-meer-lijst te controleren.
Let ook op: het volstaat niet om in een contract of in uw algemene voorwaarden op te nemen dat de klant u toestemming geeft om hem toch te contacteren, ongeacht een eventuele inschrijving op de ‘bel-me-niet-meer-lijst’. Ook al zou u zo’n bepaling hebben voorzien, als de klant is ingeschreven op de lijst mag u deze klant niet bellen in het kader van direct marketing.