Omgaan met online reviews
Klanten en bezoekers geven online reviews over jouw bedrijf. Dat doen ze zowel op de sociale media als elders. Hoe ga je correct om met zowel positieve als negatieve reviews?
Informatie
Review policy
Consumenten gaan steeds meer af op beoordelingen en aanbevelingen van andere consumenten wanneer zij aankoopbeslissingen nemen. Daarom is het belangrijk dat handelaren die toegang bieden tot consumentenbeoordelingen van producten, consumenten duidelijk informeren over hoe deze beoordelingen worden verzameld en verwerkt. Er dienen processen te zijn om te garanderen dat de gepubliceerde beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die de producten daadwerkelijk hebben gebruikt of aangekocht. Handelaren moeten duidelijke informatie verstrekken over de manier waarop de controles worden uitgevoerd en de manier waarop de beoordelingen worden verwerkt.
Het is een oneerlijke handelspraktijk om consumenten te misleiden met verklaringen dat beoordelingen van een product zijn ingediend door consumenten die het product daadwerkelijk hebben gebruikt of aangeschaft, wanneer er geen redelijke en evenredige stappen zijn genomen om te garanderen dat deze beoordelingen daadwerkelijk afkomstig zijn van dergelijke consumenten. Het kan bij dergelijke stappen gaan om technische middelen om de betrouwbaarheid te verifiëren van de persoon die een beoordeling plaatst.[1]
In België is het dus verplicht om een reviewbeleid te publiceren op uw webshop indien je goederen verkoopt met bijhorende productbeoordelingen.[2] Dit beleid moet zichtbaar zijn vanop dezelfde interface als die waarop de reviews gepubliceerd worden.
Raadpleeg zeker ook de richtlijnen van de FOD Economie voor extra informatie: Guidelines voor betrouwbare online reviews | FOD Economie (fgov.be)
(Onthoud: Het is niet verplicht om productbeoordelingen te publiceren. Pas als je een productbeoordelingsfunctie in uw webshop voorziet, dient er een beleid aanwezig te zijn)
Hier vind je een model van reviewpolicy.
[1] Randnummer 47 van Europese richtlijn 2019/2161 van het Europees Parlement en de Raad
van 27 november 2019: eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L2161.
[2] Art. VI.99, §7 van het Wetboek Economisch Recht.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/10/2024
Hoe omgaan met online reviews?
Iedereen is altijd en overal online. Als bedrijf kan je dus maar beter een gedegen online imago krijgen én behouden. Een ondernemer moet daarom ook aan de slag met review marketing. Het stimuleren van reviews, het reageren op reviews en het verwerken van de ontvangen feedback in de onderneming.
Reviews zijn als het ware mini-reclamecampagnes. De consument is geïnteresseerd in wat anderen te zeggen hebben voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Daarom willen we jou als ondernemer daarbij helpen. En we schuwen daarbij ook de negatieve reviews niet, want daarin schuilt feedback waar een ondernemer mee aan de slag kan. Reviews zijn dan wel een gratis marketingtool, toch voorziet 1 op de 5 ondernemers niet de mogelijkheid om een review na te laten. En zelfs als de mogelijkheid er wel is, gaan ondernemers er niet proactief mee aan de slag.
Hoe reageer je best op online reviews?
Reviews vallen meestal onder de vrijheid van meningsuiting. Gaat het om valse of manifest leugenachtige beoordelingen, dan is dat iets anders. Die kan je soms laten verwijderen of er een schadevergoeding voor vragen en/of een strafklacht neerleggen. Juridische stappen kunnen dus in sommige gevallen nuttig en nodig zijn, maar het is niet gegarandeerd dat die de gewenste resultaten zullen leveren. Het is daarnaast dus ook belangrijk dat je ingezet op het commerciële en psychologische karakter van de review én dat de reactie op de review minstens even belangrijk is. Schuw daarbij ook de negatieve reviews niet, want daarin schuilt vaak feedback waar je als ondernemer mee aan de slag kan.
Maar hoe reageer je als ondernemer dan het best op een negatieve review? We geven je hierbij alvast wat tips:
- Antwoord snel, maar niet té snel: Een snelle reactie laat potentiële klanten zien dat je de klantenservice serieus neemt. Maar wacht wel tot je eerste emotie achter de rug is.
- Zeg "Bedankt": Alle feedback is nuttig. Toon je (potentiële) klanten dat je openhartige feedback waardeert.
- Pak het probleem aan: Als de recensie een specifieke klacht bevat, leg dat uit wat je gedaan hebt of zult doen om het probleem op te lossen. Zo zijn potentiële klanten gerustgesteld.
- Hou het kort: vermijd een volledige argumentatie in het antwoord op de review.
Hoe reageer je op positieve reviews?
- Zeg "Bedankt": Bedankt de recensent dat hij of zij de tijd nam om zijn of haar ervaring te delen. Goede reviews trekken namelijk potentiële klanten aan.
- Versterk het positieve: Identificeer en herbenoem de pluspunten uit de recensie als subtiele marketing voor je product of dienst
- Nodig de klant uit: laat weten dat je de klant graag ziet terugkomen.
- Zet andere producten in de kijker: Vestig de aandacht van de recensent op andere producten of diensten uit je gamma. Doe dit subtiel, zodat het niet te opdringerig overkomt.
- Hoe meer reviews hoe beter: probeer het aantal (gunstige) reviews te doen toenemen, bijvoorbeeld via Google My Business, of waarom niet via een Qr-code die de klant kan scannen bij het verlaten van de zaak?
Bekijk ook de Guidelines van de FOD Economie over online reviews:
Beluister de podcast |
---|
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024
Social Media Policy
Als ondernemer is sociale media onmisbaar. Maar ook jouw medewerkers zijn natuurlijk actief op sociale media. Als werkgever bepaal je daarom best de spelregels over hoe jouw medewerkers mogen communiceren over het bedrijf op sociale media. Dat doe je via een 'sociale media'-policy. Hieronder vind je een model:
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024
Juridische optreden tegen negatieve recensies?
Elke ondernemer wordt vroeg of laat wel eens geconfronteerd met een negatieve recensie. En soms vallen die uiteindelijk nog wel mee, maar soms gaan zo'n recensies wel heel ver. Kan je daar dan ook juridisch tegen optreden?
Meestal zal dat niet eenvoudig zijn, omdat het geven van een mening, ook een negatieve mening, onder de vrijheid van meningsuiting valt. Iedereen heeft het recht zijn of haar mening te geven, ook als iemand anders die mening als storend ervaart. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor chefs die collega-ondernemers de grond in boren.
Maar er zijn natuurlijk wel grenzen aan die vrijheid van meningsuiting:
- feitelijke onjuistheden zijn niet toegelaten: als een recensie zaken bevat die feitelijk onjuist zijn, kan je daar wél tegen optreden;
- recensies die buiten verhouding staan: wanneer een recensie wordt geschreven met als enige bedoeling te schaden ('valse reviews', bijvoorbeeld van een klant die nog nooit bij jouw is geweest), kan je ook optreden.
Wat kan je juridisch doen tegen negatieve reviews?
Als je kan aantonen dat de review vals is of feitelijke onjuistheden bevat, kan je in sommige gevallen juridische stappen overwegen:
- De recensie (laten) verwijderen? Je kunt zelf een negatieve recensie niet verwijderen, maar je kunt wel de beheerder van de website contacteren als je meent dat de beoordeling vals is of feitelijk onjuist. De beheerder kan de beoordeling dan eventueel verwijderen als die in strijd is met de voorwaarden van de website. In de praktijk moet je daarop niet te veel rekenen, maar je weet maar nooit...
- Aanmaning sturen. Als je weet wie de beoordeling plaatste, en je kan aantonen dat er foutieve beschuldigingen in de review staan, kan je natuurlijk ook nog altijd een aanmaning sturen naar die persoon om de beoordeling te verwijderen. Je kan dat zelf doen of je kan zo’n brief laten schrijven door een advocaat. Maak hierbij meteen voorbehoud om ook een schadevergoeding te vragen. Heb je de gegevens van de reviewer niet, dan kan je vragen aan de beheerder van de website om deze aan jou te bezorgen. Om die te ‘overtuigen’ daarop in te gaan, kan je eventueel ‘dreigen’ zijn eigen aansprakelijkheid in te roepen. Al zal ook dat bijvoorbeeld bij een Google of Facebook meestal niet veel indruk maken...
- Een procedure starten? Ingeval de beoordeling manifest onjuist of vals is en die jou heel wat schade berokkent, zou je ook juridische acties kunnen overwegen. Hetzelfde geldt als het voor jou een principiële kwestie is. Doe hierbij een beroep op een advocaat. Hij kan dan een burgerlijke procedure starten om de verwijdering te vragen van de review en eventueel een schadevergoeding. Als de beoordeling manifest onjuist is of vals, dan kan er sprake zijn van laster en eerroof, en kan je ook een strafklacht overwegen.
- Recht op antwoord: je kan ook een 'recht op antwoord' vragen als de review vals is of feitelijk onjuist. Binnen de 3 maanden na publicatie, kan je vragen dat het medium dat de recensie verspreidt, jouw visie op de feiten weergeeft. Zij moeten dan jouw tekst integraal, zonder aanpassingen publiceren. De tekst mag wel maximaal 1000 tekens lang zijn.
- Daarnaast kan je in die twee gevallen ook een schadevergoeding eisen. Je moet dan dus wel kunnen bewijzen dat er en fout werd gemaakt, en wat jouw schade is.
- Tot slot zou je ook een klacht wegens laster en eerroof kunnen overwegen. Dat doe je bij de politie, of via een burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter.
Ga hier niet al te licht over. Ook de persoon die de recensie schreef, kan dit soort juridische acties ondernemen als hij van oordeel is dat jouw beweringen onjuist zijn...
Je kan in principe niet juridisch optreden tegen negatieve recensies, omdat die onder de 'vrijheid van meningsuiting' vallen. Alleen wanneer je kan aantonen dat de recensie feitelijke onwaarheden bevat, of enkel is geschreven met de bedoeling om te schaden, kan je een recht op antwoord afdwingen, of een klacht wegens laster overwegen, al dan niet aangevuld met en schadevergoeding.
Overweeg altijd of het de moeite waard is juridisch op te treden. Vaak kan het beter zijn op een andere manier te reageren.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 31/07/2024