Omgaan met online reviews
Klanten en bezoekers geven online reviews over jouw bedrijf. Dat doen ze zowel op de sociale media als elders. Hoe ga je correct om met zowel positieve als negatieve reviews?
Informatie
Review policy
Consumenten gaan steeds meer af op beoordelingen en aanbevelingen van andere consumenten wanneer zij aankoopbeslissingen nemen. Daarom is het belangrijk dat handelaren die toegang bieden tot consumentenbeoordelingen van producten, consumenten duidelijk informeren over hoe deze beoordelingen worden verzameld en verwerkt. Er dienen processen te zijn om te garanderen dat de gepubliceerde beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die de producten daadwerkelijk hebben gebruikt of aangekocht. Handelaren moeten duidelijke informatie verstrekken over de manier waarop de controles worden uitgevoerd en de manier waarop de beoordelingen worden verwerkt.
Het is een oneerlijke handelspraktijk om consumenten te misleiden met verklaringen dat beoordelingen van een product zijn ingediend door consumenten die het product daadwerkelijk hebben gebruikt of aangeschaft, wanneer er geen redelijke en evenredige stappen zijn genomen om te garanderen dat deze beoordelingen daadwerkelijk afkomstig zijn van dergelijke consumenten. Het kan bij dergelijke stappen gaan om technische middelen om de betrouwbaarheid te verifiëren van de persoon die een beoordeling plaatst.[1]
In België is het dus verplicht om een reviewbeleid te publiceren op uw webshop indien je goederen verkoopt met bijhorende productbeoordelingen.[2] Dit beleid moet zichtbaar zijn vanop dezelfde interface als die waarop de reviews gepubliceerd worden.
Raadpleeg zeker ook de richtlijnen van de FOD Economie voor extra informatie: Guidelines voor betrouwbare online reviews | FOD Economie (fgov.be)
(Onthoud: Het is niet verplicht om productbeoordelingen te publiceren. Pas als je een productbeoordelingsfunctie in uw webshop voorziet, dient er een beleid aanwezig te zijn)
Hier vind je een model van reviewpolicy.
[1] Randnummer 47 van Europese richtlijn 2019/2161 van het Europees Parlement en de Raad
van 27 november 2019: eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L2161.
[2] Art. VI.99, §7 van het Wetboek Economisch Recht.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/10/2024
Hoe omgaan met online reviews?
Vervolledig je lidmaatschap om het volledig potentieel van jouw UNIZO account te ontgrendelen!
Bekijk jouw lopend ledenvoordeel, je UNIZO producten, persoonlijke contacten, handige tools en aan welke organisaties je gelinkt bent.
... De rest van de inhoud op deze pagina is afgeschermd voor leden of ingelogde gebruikers. Als UNIZO-lid heb je unieke voordelen op onze website, waardoor je een exclusieve toegang hebt tot waardevolle informatie en middelen die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften.
Neem de tijd om je lopende ledenvoordelen grondig te bekijken en ontdek de privileges die je geniet als UNIZO-lid. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming en helpt je om het maximale uit je lidmaatschap te halen. Verken ook de diverse UNIZO producten die voor jou beschikbaar zijn en begrijp hoe deze jouw zakelijke doelen kunnen ondersteunen.
Je persoonlijke contacten binnen het UNIZO-netwerk zijn waardevol; bekijk welke connecties je hebt opgebouwd en overweeg hoe je deze relaties verder kunt versterken. Het delen van ervaringen en inzichten met andere ondernemers kan leiden tot waardevolle kansen en synergieën. Maak daarnaast gebruik van de handige tools die UNIZO aanbiedt om je onderneming efficiënter te beheren en beter in te spelen op uitdagingen.
Het is ook essentieel om bewust te zijn van de organisaties waarmee je gelinkt bent. Begrijp de samenwerkingsverbanden en partnerschappen die UNIZO heeft, en overweeg hoe deze connecties kunnen bijdragen aan jouw zakelijke groei. Door betrokken te zijn bij de bredere zakelijke gemeenschap, haal je het meeste uit je UNIZO lidmaatschap.
Social Media Policy
Als ondernemer is sociale media onmisbaar. Maar ook jouw medewerkers zijn natuurlijk actief op sociale media. Als werkgever bepaal je daarom best de spelregels over hoe jouw medewerkers mogen communiceren over het bedrijf op sociale media. Dat doe je via een 'sociale media'-policy. Hieronder vind je een model:
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024
Juridische optreden tegen negatieve recensies?
Elke ondernemer wordt vroeg of laat wel eens geconfronteerd met een negatieve recensie. En soms vallen die uiteindelijk nog wel mee, maar soms gaan zo'n recensies wel heel ver. Kan je daar dan ook juridisch tegen optreden?
Meestal zal dat niet eenvoudig zijn, omdat het geven van een mening, ook een negatieve mening, onder de vrijheid van meningsuiting valt. Iedereen heeft het recht zijn of haar mening te geven, ook als iemand anders die mening als storend ervaart. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor chefs die collega-ondernemers de grond in boren.
Maar er zijn natuurlijk wel grenzen aan die vrijheid van meningsuiting:
- feitelijke onjuistheden zijn niet toegelaten: als een recensie zaken bevat die feitelijk onjuist zijn, kan je daar wél tegen optreden;
- recensies die buiten verhouding staan: wanneer een recensie wordt geschreven met als enige bedoeling te schaden ('valse reviews', bijvoorbeeld van een klant die nog nooit bij jouw is geweest), kan je ook optreden.
Wat kan je juridisch doen tegen negatieve reviews?
Als je kan aantonen dat de review vals is of feitelijke onjuistheden bevat, kan je in sommige gevallen juridische stappen overwegen:
- De recensie (laten) verwijderen? Je kunt zelf een negatieve recensie niet verwijderen, maar je kunt wel de beheerder van de website contacteren als je meent dat de beoordeling vals is of feitelijk onjuist. De beheerder kan de beoordeling dan eventueel verwijderen als die in strijd is met de voorwaarden van de website. In de praktijk moet je daarop niet te veel rekenen, maar je weet maar nooit...
- Aanmaning sturen. Als je weet wie de beoordeling plaatste, en je kan aantonen dat er foutieve beschuldigingen in de review staan, kan je natuurlijk ook nog altijd een aanmaning sturen naar die persoon om de beoordeling te verwijderen. Je kan dat zelf doen of je kan zo’n brief laten schrijven door een advocaat. Maak hierbij meteen voorbehoud om ook een schadevergoeding te vragen. Heb je de gegevens van de reviewer niet, dan kan je vragen aan de beheerder van de website om deze aan jou te bezorgen. Om die te ‘overtuigen’ daarop in te gaan, kan je eventueel ‘dreigen’ zijn eigen aansprakelijkheid in te roepen. Al zal ook dat bijvoorbeeld bij een Google of Facebook meestal niet veel indruk maken...
- Een procedure starten? Ingeval de beoordeling manifest onjuist of vals is en die jou heel wat schade berokkent, zou je ook juridische acties kunnen overwegen. Hetzelfde geldt als het voor jou een principiële kwestie is. Doe hierbij een beroep op een advocaat. Hij kan dan een burgerlijke procedure starten om de verwijdering te vragen van de review en eventueel een schadevergoeding. Als de beoordeling manifest onjuist is of vals, dan kan er sprake zijn van laster en eerroof, en kan je ook een strafklacht overwegen.
- Recht op antwoord: je kan ook een 'recht op antwoord' vragen als de review vals is of feitelijk onjuist. Binnen de 3 maanden na publicatie, kan je vragen dat het medium dat de recensie verspreidt, jouw visie op de feiten weergeeft. Zij moeten dan jouw tekst integraal, zonder aanpassingen publiceren. De tekst mag wel maximaal 1000 tekens lang zijn.
- Daarnaast kan je in die twee gevallen ook een schadevergoeding eisen. Je moet dan dus wel kunnen bewijzen dat er en fout werd gemaakt, en wat jouw schade is.
- Tot slot zou je ook een klacht wegens laster en eerroof kunnen overwegen. Dat doe je bij de politie, of via een burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter.
Ga hier niet al te licht over. Ook de persoon die de recensie schreef, kan dit soort juridische acties ondernemen als hij van oordeel is dat jouw beweringen onjuist zijn...
Je kan in principe niet juridisch optreden tegen negatieve recensies, omdat die onder de 'vrijheid van meningsuiting' vallen. Alleen wanneer je kan aantonen dat de recensie feitelijke onwaarheden bevat, of enkel is geschreven met de bedoeling om te schaden, kan je een recht op antwoord afdwingen, of een klacht wegens laster overwegen, al dan niet aangevuld met en schadevergoeding.
Overweeg altijd of het de moeite waard is juridisch op te treden. Vaak kan het beter zijn op een andere manier te reageren.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 31/07/2024