Ik wil samenwerken met een influencer. Heb ik daarvoor een schriftelijke overeenkomst nodig?

Je beperkt de kans op discussies wanneer afspraken schriftelijk worden vastgelegd. Mondelinge overeenkomsten zijn weliswaar geldig maar natuurlijk moeilijk te bewijzen. E-mails kunnen in principe ook als schriftelijk bewijs dienen. Best maak je een duidelijk en goed geschreven contract. Je toont alleen maar je professionaliteit en met faire en duidelijke bewoordingen hoeft dat ook absoluut geen afschrikwekkend effect te hebben.

Als je wilt samenwerken met een influencer voor meerdere opdrachten, kan je eventueel werken met een kadercontract dat enkele bepalingen bevat die gelden voor alle opdrachten (bv. bepalingen rond auteursrechten; exclusiviteit etc. ). Dat kadercontract kan je dan aanvullen met bijzondere overeenkomsten uitgewerkt voor de verschillende specifieke opdrachten (hoe ziet de opdracht eruit; wat zijn de kpi’s?; hoe zal de vergoeding eruit zien? etc…).

Tip: Vermeld ook dat dit een overeenkomst tussen ondernemingen is, waarbij de influencer niet onder jouw gezag staat, noch in jouw naam of voor jouw rekening zaken afsluit. Zo is de verhouding duidelijk en vermijd je nadien dat men de overeenkomst zou kwalificeren als een arbeidsovereenkomst of een handelsagentuurovereenkomst.

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/08/2024

Influencers - aangifte voordelen

Ik doe als restaurantuitbater beroep op 'content creators' voor de promotie van mijn zaak. Die betaal ik niet in geld, maar in de vorm van gratis eten. Nu vraagt mijn accountant een lijst van wie welke dag is langs geweest.  Die zou per bezoek een fiche moeten aanmaken om aan te geven aan de fiscus betreffende btw voor hun service. Ik moet dan op die lijst de bedragen koppelen zodat er is geweten hoeveel ze 'betaald' geweest zijn in de vorm van gratis eten en voor hun diensten. Ben ik verplicht om dit te doen?

De vraag van je accountant is terecht.

Inkomsten van influencers zijn belastbaar op dezelfde manier als die van andere ondernemers, zowel op het vlak van de inkomstenbelasting als de btw: 

  1. Inkomstenbelastingen: de voordelen in natura die een influencer ontvangst (zoals cadeaus of gratis maaltijden) zijn belastbaar als beroepsinkomen (of soms divers inkomen indien slechts occasioneel), m.n. als 'voordeel alle aard'
  • Het restaurant moet dus een fiche opmaken van het voordeel dat het toekende aan de influencer
  • De waarde van dat voordeel moet gelijk zijn aan het bedrag dat de influencer normaal gezien had moeten betalen (dus de ‘menukaart-prijs’ van het gratis verkregen eten en drinken)
  • Ter info: het restaurant kan het toegekende voordeel veelal aftrekken als beroepskost in de vennootschapsbelasting
  1. Btw: influencers leveren diensten, dus zijn in beginsel onderworpen aan de btw. De influencer moet dus in principe een factuur opmaken voor zijn/haar diensten

De influencer kan echter een aanvraag indienen bij de fiscus om gebruik te maken van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen, als zijn/haar jaarlijkse omzet 25.000 EUR niet overschrijdt. In dat geval verschuiven de btw-verplichtingen naar het restaurant. Die laatste moet dan een factuur uitreiken voor de diensten die de influencer leverde en de daarop verschuldigde btw voldoen.

Let op: De fiscus kan het toegekende voordeel toevoegen aan de winsten van de ondernemer als de influencer dat niet aangeeft.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024

Moet een influencer een btw-nummer hebben?

Moet ik als influencer een btw-nummer hebben?

Ja!  Als influencer verricht je diensten, waardoor je onderworpen bent aan de btw-regels.

Je moet dus een btw-nummer aanvragen, facturen uitschrijven (of werken met self-billing) en de periodieke btw-aangifte indienen.

Je kan wel, net als alle ondernemingen, beroep doen op de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen, als je aan de voorwaarden voldoet. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 21/08/2024

Nuttig voor jou