Welke aanwervingskanalen gebruiken?

Er bestaat een heel ruime waaier aan manieren om nieuwe medewerkers te vinden. De combinatie van diverse kanalen verhoogt uw kansen op succes. Je moet vooraf wel een duidelijke keuze maken: laat je zich bij jouw zoektocht bijstaan door externe deskundigen, besteed je de hele rekruteringsprocedure uit (als die optie betaalbaar is), of rekruteer je toch liever op eigen houtje?

Kijk in jouw eigen omgeving

Het makkelijkst allicht is even te polsen in de eigen omgeving, bij vrienden en kennissen, collega-ondernemers, leveranciers of klanten. Misschien kennen zij iemand die in aanmerking komt voor de job? Ook een oproep in jouw bedrijf, bijvoorbeeld aan een centraal prikbord in de onderneming, kan effect hebben, want misschien schuilt er wel een geschikte kandidaat in de familie- of kenniskring van één van jouw medewerkers.

Nodig spontane sollicitanten uit

Spontane sollicitaties kosten je niks en gaan doorgaans uit van gemotiveerde kandidaten. Nodig interessante sollicitanten misschien al even uit voor een gesprekje, ook al heb je niet meteen een vacature. Beantwoord sowieso elke spontane sollicitatie bij jouw bedrijf.

Ga in zee met de VDAB en Actiris

De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding, kortweg VDAB, is met zijn uitgebreid netwerk aan plaatselijke kantoren en bemiddelaars, een heel nuttig kanaal om personeel te rekruteren. Zorg er alleszins voor dat de regionale contactpersoon bij deze overheidsdienst jouw bedrijf leert kennen en weet wat de in te vullen job exact inhoudt. Ook de plaatselijke Werkwinkel kan jou uit de nood helpen, al dan niet in overleg met de VDAB of RVA.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is Actiris de dienst voor arbeidsbemiddeling. De consulenten van de Dienst Werkgevers van Actiris kunnen je wegwijs maken in de specifieke Brusselse maatregelen. Meer info vind je op www.actiris.be

Misschien een selectiekantoor?

Te rade gaan bij een selectiekantoor heeft enkele voordelen: zo’n bureau is doorgaans gespecialiseerd in één of andere beroepssector, is vertrouwd met de marktsituatie en kan je deskundig begeleiden bij jouw zoektocht. Maar gratis is die dienstverlening natuurlijk niet. Vooral wanneer je specifieke, gekwalificeerde profielen zoekt, kan het inschakelen van zo’n selectiekantoor de meerkost waard blijken.

Het uitzendkantoor biedt soepele oplossingen

Ook uitzendkantoren kunnen een uitkomst bieden, zowel voor arbeiders- als bediendenfuncties. Wanneer je medewerkers via het uitzend- of interimkantoor in huis haalt, ben je als gebruiker formeel geen werkgever; je oefent enkel het feitelijk gezag uit. De uitzendkrachten blijven in dienst van het uitzendkantoor, maar komen tegen vergoeding bij jou werken voor een af te spreken periode. Dat kan voor slechts één dag, maar ook voor meerdere maanden of langer. Groot voordeel is dat zowat alle risico’s en administratieve formaliteiten bij het uitzendkantoor blijven. Je hoeft zelf ook niet op zoek te gaan naar een geschikte kandidaat. Dat doet het interimkantoor voor jou. Ben je tevreden, dan kan je de interimkracht voor langere dienst in jouw bedrijf houden en hem of haar eventueel zelf in dienst nemen, wanneer dat voor jou past. Zeker voor jo als starter is interimarbeid de ideale manier om ervaring op te doen met delegeren zonder al formeel iemand te moeten aanwerven. Lees meer over interimarbeid.

Gebruik zeker het internet

Via jobwebsites als www.vacature.com, www.jobat.be, www.monster.com, www.indeed.bewww.stepstone.be, …, uiteraard jouw eigen bedrijfswebsite, maar ook via sociale media als www.facebook.com, www.twitter.com en www.linkedin.be, kan je jouw vacature bekendmaken. Daarbij moet je er wel van uit gaan dat online rekrutering veeleer geschikt is voor het werven van (hoger) gekwalificeerd personeel. Zowat iedereen zit tegenwoordig op het internet, maar niet allemaal om naar een job te zoeken. Zo blijken mondelinge rekrutering in jouw omgeving en advertenties in de lokale pers over het algemeen meer aangewezen voor het vinden van ongeschoolde arbeiders en lager geschoolde bedienden.

Een jobadvertentie in de geschreven pers?

Eventueel lukt een aanwerving ook via een advertentie in een plaatselijke krant of in een vakblad, al zal o.m. het kostenplaatje daarin een belangrijke overweging vormen. Bovendien is het opstellen van een eenvoudige en duidelijke advertentie een kunst op zich.

Al gedacht aan een stageplaats in uw bedrijf?

Nam je overigens al contact op met een school die een studierichting in jouw vakgebied heeft? Door uw onderneming aan te bieden als stageplaats voor studenten, smeed je banden die vaak uitmonden in een aanwerving.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/09/2024

Nuttig voor jou