Hoe kan je telewerk praktisch organiseren in je onderneming?

Telewerk is een vrije keuze voor elke werkgever. Een werkgever kan het niet verplichten, net zoals de werknemer het de werkgever niet kan opleggen. 
Wanneer er op meer regelmatige basis wordt getelewerkt, dan is er een nationale cao van toepassing waarin de regels voor telewerk zijn uitgewerkt. Telewerk kan maar succes hebben als er duidelijke afspraken zijn . Als werkgever doe je er dus ook goed aan om een telewerkbeleid uit te werken en het mee op te nemen als clausule of addendum aan de arbeidsovereenkomst. Een voorbeeld addendum kan je onderaan deze pagina downloaden.

•    Hoe vaak wordt getelewerkt? De minimumaanwezigheid op de vloer?
•    Wanneer moet de telewerker bereikbar zijn?
•    Welke kosten worden terugbetaald?
•    Technische ondersteuning
•   ...

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/02/2024

Ik wil controleren of mijn thuiswerkende bediende goed werk levert. Wat zijn mijn mogelijkheden?

Je mag niet zomaar het huis van je werknemer binnenvallen om te controleren of hij of zij wel ijverig aan het werk is. Je werknemer moet je niet tonen waarmee hij bezig is en hij of zij hoeft je zelfs niet eens binnen te laten. Jouw medewerker thuis controleren doe je dus beter niet. Maar hoe kan je dan wel een vinger aan de pols houden in het kader van thuiswerk? 
  
Maak vooraf duidelijke afspraken over de periode waarin je werknemer bereikbaar moet zijn, wat hij of zij precies moet doen en tegen wanneer. Met duidelijke afspraken kan je naderhand objectief vaststellen of jouw werknemer ook van thuis goed werk levert. Komen er toch discussies van of merk je dat jouw thuiswerkende werknemers niet zo productief zijn als verwacht, heb je nog altijd het recht om die mogelijkheid opnieuw in te trekken.   

Laat je werknemer in de cloud werken. Zo kan je werknemer efficiënt werken en kan hij of zij rechtstreeks e-mailen naar jou en naar zijn collega’s.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/06/2024