Vermelding verantwoordelijke uitgever verplicht?

Is het verplicht om de verantwoordelijke uitgever te vermelden, ook al staan alle firmagegevens sowieso al op de folder?

De wet verplicht je inderdaad naam en adres van de verantwoordelijke uitgever te vermelden (mag afgekort worden als V.U.), als rechtstreeks aanspreekpunt voor een eventuele vervolging, als er onrechtmatige of strafbare vermeldingen zouden in staan. In de wetgeving is sprake van “enigerlei drukwerk”, wat aangeeft dat de verantwoordelijke uitgever in theorie op álle soorten drukwerk dient vermeld (affiches, strooibiljetten, tijdschriften, overlijdensberichten, naamkaartjes, facturen,…). 

In de praktijk wordt de naleving van deze verplichting enkel gecontroleerd voor drukwerken van een zeker belang. Met een eenvoudig naamkaartje zal je, zolang er geen schadelijke vermeldingen op staan, bijvoorbeeld weinig risico op vervolging lopen. Uiteindelijk moet jij de afweging maken. Op jouw promotiefolder dien je in ieder geval een verantwoordelijke uitgever te vermelden.

Op digitale publicaties hoef je geen verantwoordelijke uitgever te vermelden. De auteur is aansprakelijk.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 11/09/2024

Gelijknamig bedrijf dient klacht in. Moet u uw handelsnaam nu veranderen?

Nadat u al een jaar bezig ben onder een duidelijke en goed klinkende handelsnaam, krijgt u een aangetekende brief van een advocaat in de bus, namens een ander bedrijf met dezelfde naam. De advocaat maant u nu aan uw handelsnaam te wijzigen, zoniet zal hij namens zijn cliënt juridische stappen ondernemen. U heeft een jaar lang geïnvesteerd in uw naambekendheid en nu zou u van nul moeten herbeginnen. Kan dat zomaar?

Betwistingen over het gebruik van dezelfde handelsnaam door meerder firma’s worden, ook door de rechter, geval per geval bekeken.

  1. Daarbij wordt rekening gehouden met de benaming zelf. Deze hoeft niet identiek zijn. Verwarring is ook mogelijk bij gelijkluidendheid of visuele gelijkenis.
  2. Ook de ligging van de ondernemingen van de betrokken ondernemingen wordt mee in overweging genomen. Spreken zij hetzelfde marktgebied aan of niet? De beoordeling zal verschillen naargelang het om bedrijven met een lokaal, regionaal of nationaal klantenbereik gaat.
  3. Ook wordt bekeken of de ondernemingen een gelijkaardige of verschillende activiteit uitoefenen.

In uw geval roept de andere onderneming wellicht deze verwarring in. Daarover kan misschien gediscussieerd worden. Maar het is inderdaad niet uit te sluiten dat een rechtbank hier de verwarring inroept. Als u dit wil betwisten, raad ik aan om hiervoor een raadsman te consulteren die hierop aangetekend kan op reageren.

Als UNIZO-lid kan u hiervoor beroep doen op een met UNIZO samenwerkende advocaat. Die biedt u een gratis eerste gesprek en/of advies van max. 1 uur, waarna u nog altijd vrij kan beslissen welke verdere stappen u al dan niet zet. Alle info hierover vindt u op www.unizo.be/advocaat

TIP

Om problemen als deze in de toekomst te voorkomen, kan u overwegen uw handelsnaam als merk te laten beschermen. Dit kost gemiddeld 250 € voor een bescherming gedurende 10 jaar. Alle info over merkbescherming en de mogelijkheid van een online depot kan u hier terugvinden.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 29/11/2024

Je maakt als freelancer mooie creaties voor je opdrachtgever maar wie is nu eigenaar?

Auteursrechten komen in de regel toe aan diegene die gecreëerd heeft. Hij die de foto’s maakte, zij die het artikel schreef en zij die het logo ontwierp,… Iedereen is eigenaar van zijn eigen creatie en wordt hierbij beschermd door het Intellectueel eigendomsrecht. Dat betekent dat iemand anders niet zomaar jouw werk mag gebruiken, hij moet hiervoor jouw toestemming vragen. Als je als freelancer foto’s maakt voor de website van een opdrachtgever behoud je de intellectuele eigendomsrechten van deze beelden. Het is niet omdat een opdrachtgever betaalt voor een werk dat de auteursrechten ook automatisch aan jou worden overgedragen.

Stel dat je enkele maanden na je opdracht merkt dat het bedrijf waarvoor je werkte de foto niet meer enkel gebruikt voor de website maar plots een volledige mediacampagne uitrolt met jouw foto in verschillende dagbladen en op grote billboards langs de weg. Dan had je opdrachtgever hiervoor jouw toestemming moeten vragen. En dan kan je hiervoor een extra vergoeding vragen.

Tot zover de algemene basisregel. Partijen kunnen natuurlijk in overeenkomst bepalen om deze regel niet toe te passen. Bijvoorbeeld “Met deze overeenkomst wordt het auteursrecht overgedragen” of “de auteur ontvangt voor elke exploitatie die hij overdraagt een vergoeding van .. EURO.”

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 03/06/2024

Gratis analyse intellectuele rechten

Via de FOD Economie kan je jouw onderneming gratis laten doorlichten door een expert in intellectuele rechten. Die gaat dan na welke intellectuele rechten al op jouw naam staan, welke bescherming die bieden, welke andere zaken in jouw onderneming eventueel beschermd zouden moeten worden op het vlak van intellectuele rechten, wat de kosten zijn die daarmee verbonden zijn, ... 

Het proces verloopt in verschillende stappen, en op het einde krijg je een rapport dat je in staat stelt een concreet actieplan uit te werken. 

Deze dienst is gratis, en richt zich zowel op ondernemers die niets van intellectuele rechten kennen en zich daarom een beeld willen vormen van de mogelijkheden, als op meer ervaren ondernemers die nieuwe opportuniteiten willen onderzoeken. 

Meer info

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 13/06/2023