Wat kost een laadpaal?

Het is tegenwoordig het meest interessant om te kiezen voor een slimme laadpaal. De prijzen van een laadpaal variëren, maar starten vaak vanaf zo'n 650 euro.  Er zijn tal van leveranciers op de markt en heel wat kmo’s installeren laadpalen, al dan niet in combinatie met bv. zonnepanelen of andere uitbreidingen of wijzigingen van de installatie. Laat je goed adviseren over de nieuwe installatie, zodat deze zeker toekomstbestendig is. 

Geen plaats om een laadpaal te plaatsen? Via de Vlaamse overheid kan je een publieke laadpaal in de buurt aanvragen. Meer uitleg vind je hier.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 27/08/2024

Welke laadpaal?

Voor een laadpaal voor gewoon dagelijks gebruik heb je voldoende aan een AC-laadpaal (een laadpaal op wisselstroom). Deze hebben een vermogen van maximaal 22 kWh. Dit is meer dan voldoende om een wagen op enkele uren op te laden en de wagen binnen een dagelijkse context te gaan gebruiken. Moet je toch ver rijden en de batterij extra opladen, dan kan je gebruikmaken van een snellaadpaal. Investeren in zo’n DC-snellaadpaal (op gelijkstroom) past het best binnen een commerciële context, waarbij ook anderen gebruik maken van deze paal. De kosten zijn namelijk een pak hoger dan een gewone laadpaal (vaak 50.000 EUR of meer).

Bekijk op voorhand met een professional hoe je je installatie kan afstemmen op toekomstige energiebehoeften en welke noden er zijn. Zo kan je tot een ideale energiemix komen en het aantal laadpalen op het bedrijf afstemmen op de werkelijke noden. Meer informatie vind je in de brochure van sectororganisatie Nelectra.

Brochure laadinfrastructuur (Nelectra)

 

Je kan ook terecht bij:

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 27/08/2024

Ladder van laden en thuisladen

Ga bij het laden volgens het principe van de ladder van laden te werk en geef dit ook me jouw werknemers. Daarbij wordt trapsgewijs gekozen op welke manier geladen zal worden:

  • Eerst laden op het werk of thuis
  • Indien dit niet gaat laden aan een publieke laadpaal
  • Als laatste optie snelladen, aangezien dit de duurste optie is en het minst goed voor de batterij

Dit principe kan ook opgenomen in de car policy.

Plaats je, ter vervanging van de tankkaart, een laadpaal bij je personeel en voorzie je een laadpas dan kan een slimme laadpaal automatisch voor een terugbetaling zorgen. Stem dit af met de leverancier. De prijs die gehanteerd wordt moet in principe volgens de werkelijke kost per kWh berekend worden. Dit is echter geen evidente manier. Volgens de fiscus mag de gemiddelde energieprijs in de boordtabel van de CREG niet als norm gebruikt worden, terwijl dit in de praktijk (voorlopig) wel vaak gedaan wordt. Een eventuele andere oplossing is het plaatsen van een 2e digitale meter bij de werknemer thuis, met een energiecontract afgesloten door de werkgever. Dit zou in de praktijk de goedkoopste oplossing zijn.

Snelwijzer

Meer weten over het opladen van een elektrische wagen? Lees dan zeker onze Snelwijzer!

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 27/08/2024

Een publieke laadpaal aanvragen

Je kan publieke laadpaal in de buurt aanvragen via de Vlaamse overheid (met uitzondering van Antwerpen, Gent en Genk: zie verder). Zowel particulieren als bedrijven kunnen een aanvraag doen om een publieke laadpunt te laten installeren binnen de 250 meter van hun woning of bedrijf. Binnen de 6 maanden moet de aangestelde laadpaaloperator de infrastructuur ook effectief geplaatst hebben. In principe kan iedereen die beschikt over een volledig elektrisch voertuig (in eigendom, via een contract van huurfinanciering, huurkoop of gelijkaardig of als bedrijfswagen) een laadpunt aanvragen. Dus de werknemers kunnen ook een laadpaal aanvragen in de buurt van hun woning wanneer ze over een bedrijfswagen beschikken.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het vooralsnog niet mogelijk om een publiek laadpunt aan te vragen. Je kan via de website van Electrify.brussels wel aangeven dat er in de buurt van een bepaald adres een laadpaal nodig zou zijn.

Voorwaarden

Er gelden enkele voorwaarden.

  • Het voertuig is een volledig elektrische personenwagen (M1) of lichte vracht (N1)
  • De aanvrager (particulier - werknemer) beschikt niet over eigen parkeermogelijkheden en/of is niet in staat om zelf een laadpunt te installeren (bijvoorbeeld na negatief advies van brandweer in een ondergrondse parking).
  • Aanvragende bedrijven beschikken niet over parkeerplaatsen op privaat domein en kan dus zelf geen laadpunten installeren.
  • De aanvraag is verenigbaar met de plaatselijk geldende parkeerregels.
  • Er is geen publiek toegankelijk laadpunt op maximaal 250m wandelafstand van de woonst beschikbaar.

De aanvraag

Er kan een aanvraag voor een publieke laadpaal ingediend worden bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Dit kan al van zodra de bestelling van de wagen gebeurd is. Er moet een bewijs geleverd worden in de vorm van een inschrijvingsformulier, een bestelbon of een leasecontract voor dit voertuig. Aanvragen doe je hier:

 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 27/08/2024

Moet ik laadpalen voorzien op mijn parking?

Sinds maart 2021 geldt een verplichting voor de installatie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen van nieuwbouw of ingrijpende renovaties waarvoor je een omgevingsvergunning nodig hebt.

Daarnaast is het vanaf 2025 verplicht om oplaadpunten te installeren op parkeerterreinen van bestaande niet-residentiële gebouwen, ook wanneer er geen nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd wordt. Parkeerterreinen voor personeel of klanten met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten dan over minstens 2 oplaadpunten beschikken.

Alle verplichtingen voor laadpalen op parkings

 

 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 28/08/2024

Nuttig voor jou