Het autosalon heeft nog maar net de deuren gesloten en wie er op zoek is gegaan naar een nieuwe bedrijfswagen heeft zelf kunnen zien dat het aanbod ontzettend groot is. Maar wat kies je nu best? 

Keuzestress. Je moet een beslissing maken die je dagdagelijks leven de komende 4 à 6 jaar zal beïnvloeden, dus je wilt wel liefst de juiste bedrijfsauto kiezen die het best past bij je noden en wensen. Maar er is zoveel aanbod en soms ook verwarrende informatie, dat je al snel het spreekwoordelijke bos door de bomen niet meer ziet. Wij proberen je alvast te begeleiden in je keuze.

Welke aandrijving?

We begeven ons al meteen op gevaarlijk terrein want we zouden hier makkelijk een eindeloos epistel kunnen schrijven over de finale brandstofkeuze. Dat gaan we even niet doen en laat je vooral niet wijsmaken dat je slechte keuzes kan maken. Als je de TCO, of de total cost of ownership bekijkt, dan worden echt alle elementen mee in rekening gebracht, dus ook zaken als de fiscaliteit (aftrekbaarheid), restwaarde, brandstofkost, enz. In die oefening zou het zo maar kunnen dat een (bijna verketterde) diesel, toch goedkoper uitkomt dan een volledig elektrische auto.

Zeker bij een volledige operationele leasing waarbij de leasemaatschappij de auto ook terugneemt én waarin alle elementen vervat zitten, krijg je een goed beeld van de prijsverschillen tussen de verschillende aandrijfvormen. Vaak zien we dat de keuze voor een groot stuk ingegeven is door een bewuste aanpak van vergroening van het wagenpark (minder CO2), waarbij bedrijven het aanbod beperken tot elektrische wagens. Daarom gaan we ons in dit artikel ook beperken tot volledig elektrische modellen.

De SUV meute, of toch niet?

Er is ook goed nieuws want de (vaak opgelegde) keuze voor een EV wil gelukkig niet zeggen dat je nauwelijks opties vindt in de markt. Autoconstructeurs hebben de laatste jaren sterk ingezet om hun elektrisch aanbod uit te breiden, dus voor elke koetswerktype vind je wel een mooi aanbod. Ga je dan volgen in de trend van de SUV? Of kies je toch voor een berline of break? We zetten even de voor- en nadelen op een rij:

SUV’s of Crossovers (die laatste houden een beetje het midden tussen een SUV en een hatchbak) worden natuurlijk vaak gekozen voor hun hogere rijpositie en de daaraan gekoppelde makkelijker instap. Zeker voor minder soepele passagiers is dat een belangrijk argument. Je krijgt met een SUV ook een ruim interieur en vaak een grote koffer. Mar vergis je niet, een SUV biedt niet per definitie het grootste koffervolume. Als stouwruimte een belangrijke prio is voor jou, kijk dan zeker ook naar een station wagon omdat die vaak nog beter scoren op het vlak van koffervolume.

Mogelijke nadelen van de SUV-keuze is natuurlijk de prijs, die vaak duurder is, en het grotere formaat dat maakt dat je minder vlot kan parkeren. Al is het overzicht rondom de wagen dan weer wel vaak beter. Grootste pijnpunt is echter het verbruik, wat zeker in het geval van een EV een impact heeft op het rijbereik. Door de hogere positie en de minder aerodynamische vorm zijn SUV’s zelden een zuinigheidskampioen.
Onze favorieten: BMW iX1 – Kia EV3 – Ford Explorer

Stationwagens of breaks worden nog steeds een beetje stiefmoederlijk behandeld, maar we zien toch een duidelijke trend naar een groter aanbod. In het marktoverzicht van elektrische wagens van Autofans (www.autofansmagazine.be) nemen ze beetje bij beetje meer plaats in, en dat is begrijpelijk. Ze zijn gezinsvriendelijk, hebben een lager verbruik dan een SUV, en pakken vaak uit met het grootste koffervolume. Neem het maar van ons aan dat het EV-aanbod de komende jaren dus nog flink zal uitbreiden in dit segment.

Eigenlijk zijn er ook weinig objectieve nadelen. Ze kunnen soms als minder stijlvol worden aanzien (dat is natuurlijk een kwestie van smaak), en ze zijn minder hoog dan een SUV wat de instap of het laden van zware objecten minder makkelijk maakt.
Onze favorieten: VW ID.7 – BMW i5 – Audi A6 Avant

Sedans zijn in Europa niet zo populair, hoewel ze vaak wat goedkoper zijn en een degelijke koffer krijgen. Kijk maar naar taxi’s die vaak gewone koffermodellen zijn. Helaas is de koffer iets minder vlot toegankelijk omdat je niet beschikt over een grote laadopening. Wie vaak een hond vervoert, kan die natuurlijk niet in de afgesloten koffer steken. Kortom: een sedan is een prima keuze, maar minder veelzijdig.
Onze favorieten: Mercedes EQS – Hyundai Ioniq 6 – VW ID.7

Hatchbacks krijgen dan weer wel die 5de deur of kofferklep waardoor ze meteen veel bruikbaarder zijn. Hun koffer is natuurlijk niet zo volumineus als bij een SUV of een break, maar toch blijken ze in praktijk behoorlijk functioneel. Aan hun design kan je soms moeilijk zien of het een sedan of een vijfdeurs is, en dat is soms een esthetisch pluspunt.
Onze favorieten: Mazda 6e – Renault R5 – Citroën ëC3

MPV’s tot slot of Multi-Purpose Vehicles zijn lange tijd razend populair geweest, met dank aan de Renault Espace die de trend heeft aangewakkerd. Soms zijn ze gebouwd op basis van een bestelwagen en daarom zijn ze extreem veelzijdig qua zitplaatsen. Ze zijn ook ruim voor gezinnen die meer dan 5 zitplaatsen nodig hebben, en ze zijn de ideale partner voor lange reizen. Aan de minkant zijn ze omvangrijk (daardoor niet altijd de zuinigste van de hoop) en missen ze mogelijk het sportieve gevoel van een sedan of hatchback.
Onze favorieten: VW ID.Buzz – Maxus Mifa

Powered by Autofans.be

​​​​​​​Welke aandrijfvorm kies je nu best? En is elektrisch altijd de beste keuze?

Vanuit fiscaal oogpunt lijkt de keuze voor 100 % elektrische bedrijfswagens de meest vanzelfsprekende. Toch blijft ook het aanbod aan wagens met andere aandrijfvormen groot. In deze video van op het afgelopen Autosalon overloopt een expert van Autofans voor jou de verschillende mogelijkheden, elk met hun voor- en nadelen en de afwegingen die je daarbij als ondernemer kan maken.

VIND JE NOG EEN DIESEL OP HET AUTOSALON 2025?

Nuttig voor jou