Mobiliteit in Brussel
Om de mobiliteit in Brussel vlot te laten verlopen moeten grote ondernemingen een bedrijfsvervoerplan hebben. Ook de lage emissiezone en de invoering van een maximale snelheid in het Brussels Gewest helpen om de mobiliteit leefbaar houden.
Informatie
Bedrijfsvervoerplan Brussel
In Brussel is een bedrijfsvervoerplan voor elk bedrijf met meer dan 100 werknemers VERPLICHT. De Brusselse overheid stelt een aantal tools ter beschikking die u kunnen helpen om het woon-werk verkeer van uw werknemers en klanten in kaart te brengen en te optimaliseren.
Ook als KMO met minder dan 100 werknemers kan u ook, vrijblijvend, van deze tools gebruik maken.
Als vertrekpunt voor een mobiliteitsbeleid in uw onderneming of een volledig bedrijfsvervoerplan , kan u best gebruik maken van de enquête voor uw werknemers. Die vindt u terug op https://mobiliteitsenquete.brussels . Daar kan u op basis van de gegevens van al uw werknemers, op een kaart, bekijken welke verkeersstromen ze veroorzaken. U krijgt er ook een berekening van de milieu-impact van deze verkeersstromen.
U kan bij de MIVB, de Brusselse vervoersmaatschappij een ‘bereikbaarheidsfiche’ laten opstellen, op maat van uw onderneming. Die kan u dan aan klanten en werknemers ter beschikking stellen. U kan deze aanvragen bij de MIVB (www.mivb.be --> professionals --> uw bedrijf --> bedrijfsmobiliteit --> bereikbaarheidsfiche) . De fiche is niet gratis, de prijs bedraagt 776,69 €, maar MIVB en Gewest dragen 50 % bij, in het kader van de bedrijfsvervoersplannen
Om het carpoolen te bevorderen, kan u zich registreren op www.carpool.be
Info
Alle informatie over de Brusselse bedrijfsvervoersplannen is terug te vinden op de website van Leefmilieu Brussel
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024
Nieuwe kalender van de Lage Emissie Zone (LEZ) nu ook voor goederenvervoer
Het Brussels Parlement heeft op 4 oktober 2024 beslist om de geplande mijlpaal van 1 januari 2025 van de Lage-emissiezone (LEZ) uit te stellen tot 1 januari 2027 voor alle betrokken voertuigen.
Brussel is in 2018 een lage-emissiezone geworden. Vanaf 2025 zullen de LEZ-normen ook gelden voor vrachtverkeer. Tot op heden golden de LEZ-normen enkel voor auto’s, bestelwagens en minibusjes/bussen/touringcars.
Op 1 januari 2027 zullen de toegangsvoorwaarden tot het Gewest ook vrachtwagens omvatten. Op de LEZ-agenda van het Brussels Gewest kan vind je een overzicht vinden van de toelatingsvoorwaarden en de datum van inwerkingtreding. Deze is op het moment van schrijven nog niet aangepast aan de nieuwe opgeschoven verstrenging.
Diverse begeleidingsmaatregelen
Er zijn een aantal begeleidingsmaatregelen die gepaard gaan met de LEZ:
• Dagpas: het blijft mogelijk om met een niet-conform voertuig in het Gewest te rijden door een dagpas aan te schaffen. U kunt maximaal 24 dagpassen per kalenderjaar en per voertuig kopen.
• LEZ-premie: een premie voor Brusselse professionals (zelfstandigen, micro-ondernemingen, kmo’s) voor de vervanging van een bedrijfsvoertuig (categorie N1) dat onder de toegangsvoorwaarden van de LEZ valt. Die premie kan tot € 15.000 bedragen en kan gebruikt worden voor de aankoop of de leasing van een nieuw elektrisch bedrijfsvoertuig en voor de aankoop en de installatie van een laadpaal voor een elektrisch voertuig.
• Diensten van de facilitator Laadinfrastructuur en facilitator Mobility & Fleet: bestemd voor onder andere bedrijven met het oog op begeleiding bij het beheer en de elektrificatie van hun wagenpark en de installatie van laadpalen voor elektrische wagens.
• De Haven van Brussel stelt gratis een transportdeskundige ter beschikking van de bedrijven die gevestigd zijn op het Havengebied om hen te helpen hun goederenstromen te optimaliseren.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024
Vanaf 2025 is de plaatsing van elektrische laadpunten in parkings verplicht
Wie elektrische auto zegt, zegt ook laadpunt. Dat is logisch! In 2 jaar tijd zijn er ruim 5.700 laadpunten bijgekomen in de straten van Brussel. Tegen 2035 beoogt het Gewest dit aantal op te trekken tot 22.000. Omdat opladen op straat niet zal volstaan om aan alle behoeften te voldoen, is voor de privésector ook een rol weggelegd in deze transitie.
Bezit u als onderneming over een parking van meer dan 10 plaatsen voor uw werknemers of uw bezoekers, dan moet u tegen 1 januari 2025 waarschijnlijk een minimumaantal laadpunten voor elektrische voertuigen voorzien.
Dit is wat u moet weten:
Het besluit van 29/09/2022 laat dit afhangen van het aantal parkeerplaatsen en de bestemming van uw parking (kantoren, woningen of andere functies):
Voor parkings van kantoren:
- Vanaf 1 januari 2025: minstens 10% van het aantal plaatsen, met een minimum van 2 oplaadpunten.
- Vanaf 1 januari 2030: minstens 20% van het aantal plaatsen.
- Vanaf 1 januari 2035: minstens 30% van het aantal plaatsen.
Voor parkings van woningen:
Vanaf 1 januari 2025: 1 oplaadpunt per parkeerplaats van bewoners die toegang hebben tot de parking en beschikken over een elektrisch voertuig.
Voor andere parkings (openbare parkings of parkings bij handelszaken):
- Vanaf 1 januari 2025: minstens 5% van het aantal plaatsen.
- Vanaf 1 januari 2030: minstens 10% van het aantal plaatsen.
- Vanaf 1 januari 2035: minstens 30% van het aantal plaatsen.
Deze regels gelden voor bestaande parkings. Nieuwe parkings moeten onmiddellijk de nieuwe quota toepassen die voorzien zijn voor 2035.
Verscherpte veiligheidsvoorschriften
Om brandgevaar te voorkomen en de veiligheid van de gebruikers te waarborgen, moet bij de plaatsing van oplaadpunten aan de volgende eisen worden voldaan (zie besluit van 29/09/2022):
- Het oplaadpunt moet geïnstalleerd worden op een onbrandbaar of brandwerend oppervlak;
- Het laden van een voertuig moet verplicht gebeuren met behulp van hiervoor voorziene oplaadpunten;
- De elektrische installaties moeten voldoende vermogen hebben om de voertuigen te laden en moeten gekeurd zijn door een erkend orgaan volgens het AREI;
- De oplaadpunten moeten uitgerust kunnen worden met een fysieke bescherming of moeten hoog genoeg worden geplaatst om mogelijke beschadiging door een voertuig te voorkomen, maar ze moeten wel bereikbaar blijven voor personen met beperkte mobiliteit (PBM).
Er gelden ook bijkomende regels voor overdekte parkings (noodstopknop, ventilatie, verbod op het installeren van snellaadpunten...) en voor overdekte parkings van groter dan 1250m² of op een niveau lager dan -1 (rookmelder). U vindt alle regels in het besluit van 29/09/2022.
Zit u nog met vragen? Dan kan de facilitator u helpen!
Om de omschakeling naar de verplichtingen voor 2025 vlotter te laten verlopen, stelt het Gewest gratis een “Facilitator laadinfrastructuur” ter beschikking. Deze kan u helpen om uw parking aan de normen te laten voldoen en al uw vragen te beantwoorden: welk type oplaadpunten moet u installeren? En hoeveel? Met welk vermogen? Welke gevolgen heeft dit voor uw elektrische installatie? Welke subsidies zijn er? Wat is de return on investment voor de plaatsing van “semi-publieke” oplaadpunten? Hoe verleent u toegang aan derden? Hoe kunt u ervoor zorgen dat de oplaadpunten tijdens de kantooruren beschikbaar zijn voor uw werknemers?...
Neem contact met hem op via dit e-mailadres: Facilitator.laadinfra@leefmilieu.brussels
Raadpleeg ook de installatiegids, waarin het voorbereidings- en installatieproces stap voor stap wordt beschreven en de meest voorkomende vragen en problemen aan bod komen.
Meer informatie op www.electrify.brussels
Link naar het besluit van 29/09/2022: Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29/09/2022 tot vaststelling van de verhouding van de oplaadpunten voor parkings evenals bepaalde bijkomende veiligheidsvoorwaarden die van toepassing zijn (openjustice.be)
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024
Welke voertuigen vallen onder het toepassingsgebied van de lage emissie?
De maatregel heeft betrekking op de volgende voertuigen die in België, of het buitenland, ingeschreven zijn:
- Personenwagens;
- Bestelwagens van minder dan 3,5 ton (voertuigcategorie N1 op de grijze kaart);
- Bussen en autocars.
In 2018 mogen alleen dergelijke dieselvoertuigen met Euro 1-norm of zonder Euronorm niet in Brussel rondrijden.
Voertuigen die niet voldoen aan de criteria voor toegang tot de LEZ kunnen mits de toekenning van een betalende dagpas toch toelating krijgen om in het Brusselse Gewest te rijden. In dat geval kunnen ze jaarlijks maximaal acht dagen in het Gewest rijden. Eenmaal de acht dagen opgebruikt zijn, moet het voertuig de toegangsregels naleven.
De dagpas zal beschikbaar zijn vanaf de zomer 2018. De praktische modaliteiten (bedrag, enz.) voor het verkrijgen van een dagpas moeten nog worden vastgelegd. Roetfilter geplaatst? Een roetfilter verschaft geenszins toelating om de LEZ binnen te komen of er in rond te rijden. De EURO-norm is van tel, ook als men een retrofit-roetfilter geplaatst heeft. In 2018 vallen benzinevoertuigen nog niet onder het toepassingsgebied, maar de regels zullen in de komende jaren veranderen. De regels inzake de LEZ zijn ook van toepassing op in het buitenland ingeschreven. Die voertuigen zullen zich moeten registreren
Op welke voertuigen is de LEZ niet van toepassing?
- Gemotoriseerde tweewielers (categorie L);
- Vrachtwagens (> 3,5 ton) voor het transport van goederen (categorie N2 en N3);
- Landbouw- en bosbouwtrekkers (met rupsbanden of wielen);
- Elektrische voertuigen;
- Voertuigen op waterstof;
- Kampeerwagens;
- Prioritaire voertuigen; dwz voertuigen met een of meerdere blauwe zwaailichten en een speciaal geluidssignaal (bijvoorbeeld politievoertuigen);
- Voertuigen die in noodsituaties of bij reddingswerken worden gebruikt op verzoek van de brandweer, de politie, het leger, de civiele bescherming of de wegen-autoriteiten;
- Legervoertuigen;
- Voertuigen met een Belgisch "O" en die reeds langer dan 30 jaar in verkeer zijn gesteld. Hetzelfde geldt ook voor de voertuigen die niet in België zijn ingeschreven;
- Voertuigen die sinds meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen en die worden gebruikt voor commerciële doeleinden waarvoor het "oldtimervoertuig" deel uitmaakt van het "businessconcept";
- Voertuigen die speciaal aangepast zijn voor het transport van personen met een handicap. Het voertuig moet zijn ingeschreven vóór 1 januari 2018;
- Voertuigen die uitgerust zijn met een rolstoellift;
- Voertuigen die speciaal uitgerust zijn voor het onderhoud en de controle van infrastructuren en installaties van algemeen nut;
- Voertuigen die speciaal aangepast zijn voor markten, beurzen, optochten en ambulante handel.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024
Maximumsnelheid van 30 km/u wordt de regel in Brussels Gewest
Op 1 januari 2021 wordt in heel het Brussels Gewest de maximumsnelheid van 30 km/u de regel en niet langer de uitzondering.
Dit betekent in de praktijk dat u, met uitzondering van de grote assen waar de maximumsnelheid 50 of 70 km/u blijft, op alle wegen binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest maximum 30 km/u mag rijden. Het zijn deze uitzonderingen die duidelijk zullen worden aangegeven met verkeersborden.
De algemene regel van 30 km/u zal aan de invalswegen naar Brussel met verkeersborden worden aangegeven. De nieuwe snelheidsbeperking geldt voor alle weggebruikers, dus ook voor taxi's, bussen, fietsers (speedpedelecs), elektrische steps... en dus ook op busbanen en fietspaden.
Meer informatie op de website www.mobiliteit.brussels
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024
Hogere premies voor vervanging van bestelwagens omwille van Low Emission Zone
Dit is een geregionaliseerde materie, die enkel van toepassing is voor ondernemers die in het Brussels gewest zijn gevestigd. In Vlaanderen bestaat er geen gelijkaardige premie, behalve in de Stad Gent.
In 2022 zijn in Brussel alle wagens met EURO4-motor (diesel/hybride) niet meer toegelaten. De steunmaatregel voor de ondernemingen die deze voertuigen willen vervangen, wordt nu aangepast. Sommigen zeggen versterkt, maar dan wel enkel voor de overschakeling naar elektrische bestelwagens. De vraag blijft of deze wagens al, aan toegankelijke prijzen, ter beschikking zijn?
In elk geval, de premies voor elektrische bestelwagen ter vervanging van EURO 4 fo ter vervanging van andere dieselwagens, bedraagt tot 15.000€. De nieuwe subsidieregeling is als volgt :
Bedrijven die hun bestelwagen met een verbrandingsmotor wouden vervangen door een bakfiets, konden steun krijgen die tot 70% van het totale bedrag bedraagt, met een maximum van 4.000 euro per bakfiets of 2.000 euro voor een fietskar.
Helaas is de Cairgo bike-premie tijdelijk niet meer beschikbaar. Als uw aanvraag is ingediend vóór de uiterste datum van 31/01/2023 stuur je uw bewijsstukken via cairgobikepremie@gob.brussels uiterlijk op 1 mei 2023. De premie wordt aangevraagd via Brussel Economie en Werkgelegenheid (BEW). De premie werkt echter met terugwerkende kracht: aankopen die zeven maanden voor de invoering van de premie zijn gedaan, zullen in aanmerking komen.
Na het ontvangen van de premie moet u aan bepaalde verplichtingen voldoen.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 25/11/2024