Documenten en vergunningen
Alles wat je moet weten over de export van voedingsmiddelen, geneesmiddelen en gezondheidsproducten. En over specifieke regelgeving rond ATA-carnet, SASO certificaat, Toegelaten Exporteur en Erkend Entrepothouder.
Informatie
Export van voedingsmiddelen. Wat moet je weten?
Voedingsmiddelen zijn in de EU onderworpen aan strenge kwaliteit- en veiligheidsnormen. Vaak wordt dan ook in de internationale handel gevraagd naar documenten die uitsluitsel geven over de kwaliteit van de verhandelde goederen, dit om te vermijden dat de export van verdorven voeding, zieke dieren of planten gezondheidsrisico’s met zich zouden meebrengen in het land van import.
Gezondheidscertificaten verklaren dat de goederen waarover ze een uitspraak doen niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Deze certificaten worden afgeleverd door de overheid van het land van uitvoer en begeleiden de uit te voeren producten. Bij ons in België is het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV) bevoegd voor levende planten, dieren en voeding. Het FAVV is daarom de gemachtigde instantie om te garanderen dat deze producten die vanuit België worden uitgevoerd, aan bepaalde sanitaire-, fytosanitaire-, voedsel-, en/of voederveiligheidseisen voldoen. Deze garantie wordt afgeleverd onder de vorm van een certificaat. Op de website van het FAVV kan je controleren of jouw product in het land van bestemming mag worden ingevoerd en welke certificaten je hiervoor nodig heeft.
Opgepast!
- voor de uitvoer van producten van dierlijke oorsprong voor humane consumptie heb je een exporterkenning nodig. Meer info vind je hier.
- specifiek voor de uitvoer van groenten en fruit heb je een fytosanitair certificaat nodig. Deze certificaten worden verstrekt op basis van inspecties van de producten vooraleer de producten worden geëxporteerd. Deze inspectie bestaat hoofdzakelijk uit een visuele controle, maar kan ook laboratoriumonderzoek inhouden.
Kostprijzen van de certificaten variëren en zijn afhankelijk van het type product en de vereiste controle.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/09/2024
Export van geneesmiddelen of gezondheidsproducten. Wat moet je weten?
Geneesmiddelen en gezondheidsproducten zijn onderworpen aan strenge veiligheids- en kwaliteitsnormen. Vaak wordt in internationale handel dan ook gevraagd naar documenten die uitsluitsel geven over de kwaliteit van de verhandelde goederen. Gezondheidscertificaten worden afgeleverd door de overheid van het land van uitvoer en begeleiden de uit te voeren producten. Het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) is bevoegd voor het uitgeven van certificaten voor alle medisch gerelateerde producten. Voor sommige producten is een specifieke exportvergunning nodig. Kostprijs, procedures en wachttijden vindt u op de website van het FAGG onder uw productcategorie.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/09/2024
Tijdelijke in- of uitvoer: ATA-carnet
In sommige gevallen wil je goederen tijdelijk in één of meerdere landen in- en uitvoeren, bijvoorbeeld in het kader van deelname aan een beurs. Je kan in dat geval kiezen voor opeenvolgende aangiften voor tijdelijke in- of uitvoer, of voor het gebruik van een ATA-carnet. Indien je meerdere landen bezoekt, is een ATA-carnet (Temporary Admission Carnet) vaak de beste optie. Het ATA-carnet is nuttig in het kader van beurzen, tentoonstellingen, het opsturen van handelsmonsters en voor beroepsmateriaal. Belangrijk bij het gebruik van het ATA-carnet is ondermeer dat jouw goederen minder dan 1 jaar in het buitenland blijven en terugkomen in hun oorspronkelijke staat.
Het ATA-carnet is dus een specifiek douanedocument, dat gebruikt wordt voor de tijdelijke uitvoer, tijdelijke invoer, wederuitvoer en wederinvoer, alsook voor de doorvoer van goederen. Onder dekking van het ATA- carnet kan je zonder betaling van douanerechten en/of heffingen jouw goederen tijdelijk invoeren in de landen die bij het ATA-netwerk zijn aangesloten.
Momenteel zijn 80 landen lid van dit netwerk: alle landen van de Europese Unie maar ook verschillende belangrijke handelspartners van België zoals de V.S., China, India en Rusland. Zie deze website.
Het ATA-carnet zelf bestaat uit een voor- en achtercover, een aantal pagina’s die bestemd zijn voor de douaneformaliteiten in de derde landen en twee pagina’s die bestemd zijn voor de douane bij vertrek en terugkeer in België. Er wordt telkens een bladzijde achterge laten bij de douaneautoriteiten bij aankomst en vertrek uit het derde land, net zoals bij vertrek en aankomst in België. Bij elke bladzijde van het carnet hoort ook een stamblad dat in het carnet blijft zodat de volledige cyclus blijvend kan worden opgevolgd.
Praktisch
Check hier of de landen van bestemming van jouw goederen aangesloten zijn bij de ATA-conventie.
Sinds 1 januari 2015 kan een ATA-carnet enkel digitaal worden aangevraagd op e-ATA.EU. De handleiding van de Federatie van Belgische Kamers van Koophandel helpt je stap voor stap doorheen de aanvraag van het ATA-carnet. Voor meer informatie kan je terecht bij jouw regionale Kamer van Koophandel. Je vindt de contactgegevens en openingsuren van de Kamer van Koophandel in jouw regio op de website van de Federatie van Belgische Kamers van Koophandel.
De basisprijs van een ATA-carnet is 200 euro. Daarnaast betaal je een waarborg van 50 euro, die je wordt terugbetaald nadat het ATA-carnet terug werd bezorgd aan de Kamer van Koophandel en indien het correct gebruikt werd. Deze waarborg is een internationaal geldende waarborg die de individuele waarborgen, die je anders in elk afzonderlijk land zou betalen, vervangt. Ondernemers die geen lid zijn van een Kamer van Koophandel betalen tevens een supplement van 45 euro. Daarnaast is in de ATA-conventie ook vastgelegd dat je verplicht een ATA-verzekering moet nemen. De premie hiervoor betaal je bij het verkrijgen van het ATA-carnet en is een percentage van de waarde van de goederen.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/09/2024
Wat moet je doen wanneer een klant in Saudi-Arabië vraagt naar een SASO certificaat?
Voor de import van de meeste industrie- en consumentengoederen in Saudi-Arabië moet een conformiteitsattest (Certificate of Conformity – CoC) kunnen worden voorgelegd.
Dit certificaat geeft aan dat de goederen voldoen aan de technische voorschriften van de Saudi-Arabische standaardiseringsorganisatie SASO (Saudi Arabian Standards Organisation).
Deze technische voorschriften betreffen in het bijzonder de bescherming van de volksgezondheid, van de consument, van de nationale veiligheid, van de religieuze en openbare orde en de bescherming tegen bedrieglijke praktijken. Het product dat u wenst te exporteren naar Saudi-Arabië moet door een gespecialiseerde instantie getest worden alvorens u dergelijk SASO certificaat kunt verkrijgen.
Volgende bedrijven zijn in België actief en geaccrediteerd voor Saudi-Arabië:
In deze context is het ook zeer belangrijk Saber te vermelden.
Saber is een elektronisch platform waarmee importeurs of fabrikanten conformiteitscertificaten kunnen registreren voor consumentenproducten, geïmporteerd of lokaal vervaardigd, om de Saudische markt te kunnen betreden.
Op de website van Saber vindt u informatie over de werking van het platform.
SASO heeft aangekondigd dat vanaf 1 december 2019 de registratie van conformiteitscertificaten via het online platform Saber verplicht wordt voor de volgende technische voorschriften:
- technische voorschriften voor textielproducten;
- technische voorschriften voor trailers en semi-trailers;
- technische voorschriften voor detergenten;
- technische voorschriften voor kleine zonnepanel
Een overzicht van de voorschriften vindt u op de webiste van Saber.
Voor meer informatie over de Saudische markt, zie de webiste van Flanders Investment & Trade.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/09/2024
Wat is een vergunning Toegelaten Exporteur? Hoe kunt u hiervan gebruik maken?
Indien u regelmatig goederen van preferentiële oorsprong exporteert, kan u gebruik maken van de vergunning toegelaten exporteur. Met deze vergunning is het niet langer nodig om EUR.1 of EUR-MED certificaten aan te vragen. Indien u over de vergunning toegelaten exporteur beschikt, volstaat immers een factuurverklaring ongeacht de waarde van de goederen. De douane-autoriteiten kennen u als toegelaten exporteur een nummer van een douanevergunning toe, dat in de factuurverklaring moet worden vermeld. Houd er rekening mee dat u te allen tijde de preferentiële oorsprong van de goederen moet kunnen aantonen aan de administratie.
Praktisch
U kan een vergunning toegelaten exporteur aanvragen bij de Gewestelijke Directie van de Douane en Accijnzen waaronder uw bedrijf valt. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van FOD Financiën.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/09/2024
Wat is een Erkend Entrepothouder en hoe kan u dit statuut aanvragen?
Het accijnsstatuut ‘Erkend Entrepothouder’ is het meest omvattende van de accijnsstatuten. In tegenstelling tot de andere statuten, die enkel accijnsgoederen mogen ontvangen uit Europese lidstaten, kan de Erkende Entrepothouder de schorsingsregel genieten om accijnsgoederen te produceren, verwerken, stockeren en om deze goederen te ontvangen en verzenden binnen België of van en naar een andere Europese lidstaat. De Erkende Entrepothouder mag ook goederen onder schorsing versturen voor uitvoer buiten de Europese Unie of ontvangen van buiten de Europese Unie. Hiervoor moet hij evenwel samenwerken met een Geregistreerde Afzender.
De plaats waar de accijnsgoederen onder de schorsingsregel worden geproduceerd, verwerkt, gestockeerd, waar ze worden ontvangen of van waaruit ze worden verzonden, is het ‘Belastingentrepot’. De term ‘Erkend Entrepothouder’ verwijst naar de persoon die de vergunning heeft, de term ‘Belastingentrepot’ verwijst naar de plaats waarover de vergunning werd uitgegeven. Beide termen zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Let op: een Erkend Entrepothouder kan enkel onder de schorsingsregel verzenden naar klanten die eveneens een accijnsstatuut bezitten en meer specifiek naar een andere Erkend Entrepothouder in België en naar een Erkend Entrepothouder, een Geregistreerde Geadresseerde of een Tijdelijk Geregistreerd Geadresseerde die in een andere lidstaat is gevestigd (zie website FOD Financiën voor meer info).
Eén van de voorwaarden waaraan u moet voldoen om het statuut Erkend Entrepothouder te kunnen verkrijgen is het houden van een minimumvoorraad op jaarbasis. Wat de andere voorwaarden zijn om dit statuut te verkrijgen vraagt u best na bij Unizo Internationaal.
Als Erkend Entrepothouder moet u een aantal verplichtingen naleven. U moet onder andere een borg stellen van 10% én een accijns-technische boekhouding bijhouden. Welke verplichtingen u nog heeft onder dit statuut vraagt u best na bij Unizo Internationaal.
De eigenlijke registratie en betaling van de te betalen accijnzen verloopt volgens een specifieke procedure. Meer informatie hierover kunt u verkrijgen bij Unizo Internationaal.
Om de erkenning als Erkend Entrepothouder aan te vragen, moet u een schriftelijke aanvraag indienen bij de Gewestelijke Directie der Douane en Accijnzen in het gebied waar uw toekomstige belastingentrepot zich zal bevinden. De aanvraag van de vergunning is gratis. Er zijn wettelijk geen termijnen vastgelegd voor de aflevering ervan: hoelang dit duurt, hangt vaak ook af van de aangeleverde informatie en de audit die moet plaatsvinden voordat de vergunning wordt afgeleverd. Bij het afleveren van een vergunning Erkend Entrepothouder zal u een uniek registratienummer worden toegekend. Het nummer bestaat uit twee letters die het land aangeven (bv. BE voor België), gevolgd door een reeks cijfers en letters. Dit nummer zal eveneens automatisch worden ingebracht in een Europese databank, System for the Exchange of Excise Data, of kortweg SEED. Dit laat ondernemers en betrokken overheden uit andere landen toe na te gaan of u over de vergunning beschikt:
Tip: controleer in de SEED-databank of uw handelspartner een geldig accijns-registratienummer heeft!
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 06/09/2024
Wat is een EORI-nummer?
Je bent al enige tijd importeur van bepaalde goederen op de Belgische markt. Nu liet de Administratie Douane en Accijnzen je weten dat je daarvoor over een EORI-nummer moet beschikken. Je dacht dat dit enkel vereist is in geval je goederen exporteert. Hoe zit dat nu precies?
EORI staat voor “Economic Operators Registration and Identification”. Het EORI-nummer is een uniek identificatienummer dat bedrijven moeten gebruiken bij de gegevensuitwisseling met de douane in alle lidstaten van de Europese Unie. Het EORI-nummer is verplicht voor alle exporterende bedrijven en is sinds 9 januari 2017 ook verplicht bij de import van goederen in de Europese Unie. Dankzij het EORI-nummer kan de douane alle marktdeelnemers die douanehandelingen stellen op dezelfde manier identificeren. Deze registratie is verplicht en dient te gebeuren vóór het aanvangen van de douaneformaliteiten.
In België komt het EORI-nummer overeen met het KBO-nummer, maar je moet wel je toestemming geven voor publicatie van deze gegevens in de TAXUD-EORI databank. Elke marktdeelnemer dient zich te registreren bij de douaneautoriteit van de plaats waar hij gevestigd is. Zelfs wanneer de eerste verrichting in een andere lidstaat plaatsvindt, moet je een EORI-nummer aanvragen in de lidstaat waar je gevestigd bent. Heb je nog geen EORI-nummer, dan moet je je tijdig registreren bij de EORI-cel door een aanvraagformulier in te vullen. Meer informatie over de aanvraag van een EORI-nummer vind je op de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen.
Checken of u al een EORI-nummer heeft? Dat doet u zo:
- Voorbeeld: uw KBO-nummer is 0314.595.348
- Uw EORI-nummer wordt BE0314595348 (zonder spaties, zonder punten)
- Op de TAXUD-EORI databank komt u terecht op de publieke website van de Europese Commissie waar u de geldigheid van EORI-nummers kan verifiëren.
- U geeft uw EORI-nummer in (in ons voorbeeld is het EORI-nummer BE0314595348)
- Indien de boodschap « This EORI number is valid » verschijnt, dan betekent dit dat u reeds over een bestaand en geldig EORI-nummer beschikt. U dient dus geen nieuwe aanvraag in te dienen.
- Indien de naam en het adres ontbreken en u deze toch openbaar wenst te maken, dan kan u daarvoor een formulier invullen
- Voortaan heeft u zowel voor export als voor import in de Europese Unie, een EORI-nummer nodig.
- Als u al een EORI-nummer heeft voor export, kan u datzelfde nummer gebruiken voor importzendingen.
- Heeft u nog geen nummer, registreer u dan snel bij de EORI-cel door een aanvraagformulier in te vullen.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 23/02/2023