“Ik wil mijn boterham verdienen, maar niet ten koste van mens en milieu.”
Hij was 25 jaar toen hij googelde “Hotel te koop in Gent’. Vandaag runt Steven Van Vooren samen met zijn broer Jeffrey, het Carlton Hotel en Chamade Hotel in hartje Gent. Achter de elegante gevels en de warme gastvrijheid, schuilt vooral een inspirerend verhaal van duurzaam ondernemerschap. Voor Steven is duurzaamheid vooral geen modewoord, maar wel een essentieel principe in zijn bedrijfsvoering.
“Er zijn veel mensen die discussiëren over het al dan niet opwarmen van onze aarde, en CO2-uitstoot…”, begint Steven. “Eerlijk gezegd…ik kijk daar anders naar. Ik vind je moet zorgen voor je eigen omgeving. Ik wil de planeet niet slechter achterlaten dan dat ik er gekomen ben.”
Bye bye gas
Steven heeft plannen om gas uit te faseren in beide hotels. "In Chamade gebruiken we geen gas meer. In Carlton hebben we het enkel nog nodig voor het sanitair warm water. Ik vermoed dat een volgende regering wel eens met een CO2-taks zal durven komen. Ik wil daar nu op voorbereid zijn. Hoewel de verwarmingsketels in Carlton nog niet zijn afgeschreven, plannen we om ze later simpelweg te vervangen door drie boilers: twee gewone en 1 met een warmtepomp zodanig dat de warmte die de gewone boilers afgeven, gerecupereerd wordt door de warmtepomp en dan hebben we opnieuw warm water.”
Energie delen is administratief complexer en duurder dan gedacht.
Energie delen
Beide hotels zijn voorzien van groene stroom. “Wij werken met een lokale kleine speler die ons écht groene stroom geeft. Je kan dat trouwens altijd online checken met je EAN-nummer of het effectief groene of grijze stroom opgewekt uit fossiele brandstoffen is.”
Steven dacht uiteraard ook al na over zonnepanelen, maar dat is een moeilijker verhaal. Beide hotels, zoals vaak in steden, zijn smalle en hoge gebouwen. De ruimte op het dak is dus beperkt. “Ik zou zeer graag mijn voorgevel met zonnepanelen vol hangen, maar dat mag niet van Stedenbouw Gent. Als je duurzaamheid in de praktijk wil brengen, bots je jammer genoeg soms wel op een aantal regels.”
Steven zag een alternatieve oplossing: energie delen. “Om zelfvoorzienend te zijn, zou ik 1.100 zonnepanelen nodig hebben, maar ons dak is te klein. Ik kocht met mijn andere vennootschap een loods waarop ik zonnepanelen liet op installeren met het idee om de energie te gaan delen met Chamade en Carlton. De installatie is er, maar het effectief delen van die energie blijkt administratief véél complexer en duurder dan gedacht. Dus dat plan heb ik moeten laten varen. Nu injecteer ik energie op basis van de Belpex-prijs, maar bij mooi weer kan die prijs dalen tot minder dan 0 euro per megawatt, waardoor ik, indien de panelen worden afgeschakeld, geld moet toesteken om stroom op het net zetten. Achteraf bekeken had ik het dus misschien beter niet gedaan. De loods zelf verbruikt namelijk amper de stroom die de panelen moeten opwekken, het is louter een opslagplaats.”
Ik zal altijd kiezen voor een lokale leverancier.
Materiaal en – productkeuzes
Steven probeert de duurzame kaart door te trekken tot in de kleinste details: de tafels, de stoelen, de koekjes, de thee op het ontbijt… “Je kan het zo gek niet bedenken. Over alles denken we na, van waar komt het? Is het gemaakt met duurzame materialen? Onze shampoos en douchegels zijn bijvoorbeeld vegan en zitten in grote flacons. Ik probeer daar ver in te gaan. En zeker over alles wat in de hotelkamers ligt. Het is een mentaliteit, al wil ik ook niet hypocriet in zijn… Je kan dat niet tot in het oneindige doen. Bijvoorbeeld, ik ben zelf geen vegetariër. Ik eet graag vlees, terwijl ik weet dat dat op vlak van duurzaamheid niet oké is. Toch bieden we in het hotel vlees aan, zoals charcuterie bij het ontbijt, maar het komt van lokale leveranciers zoals onze ham van Breydelham, niet van een goedkope supermarkt. Als ik moet kiezen tussen een mastodont van een leverancier of een lokale collega, dan zal ik altijd kiezen voor een lokale collega. Ons brood komt bijvoorbeeld van bij de bakker in het dorp waar ik opgegroeid ben.”
Leveranciers motiveren
Daarnaast probeert Steven ook anderen te inspireren en te motiveren. “Het is moeilijk, maar ik probeer ook mijn eigen leveranciers aan te sporen om duurzame keuzes te maken. Bijvoorbeeld, eieren van kooikippen worden niet meer verkocht in een particuliere context, wel nog in de industrie. Dat deed mijn leverancier van eieren ook. Ik koop daar voor 4000 à 5000 euro per maand aan, maar dat wou ik niet meer doen zolang hij me geen duurzamere eieren kon aanbieden. Uiteindelijk ging hij overstag en heeft hij zijn assortiment aangevuld met eieren van vrije uitloop. Ze zijn zelfs amper duurder.”
Toekomstplannen
Steven moet al beginnen nadenken als we hem vragen hoe het nóg duurzamer kan. “Ik wil nog duurzamer met water omgaan. Dat betekent niet dat ik bordjes in onze kamers ga hangen over handdoekgebruik. Dat is gewoon onzin. Dat is meestal een economisch argument om kosten te besparen door minder handdoeken te wassen. Ik vind dat als je 200 tot 300 euro voor een kamer betaalt, je als gast gewoon een schone handdoek verdient. Onze waspoeders zijn ecologisch, onze stroom is groen. En als we ons water nog efficiënter kunnen hergebruiken, vermindert de impact op de planeet bijna tot nul. Dus dan willen wij die handdoek wel 1000 keer wassen.”
Steven gaat volgend jaar de badkamers renoveren in het Carlton Hotel. ”We onderzoeken de mogelijkheid om een watersysteem te installeren om douche- en wastafelwater te hergebruiken voor de toiletten. Maar dat betekent wel dat we twee aparte afvoersystemen en twee toevoersystemen nodig hebben, en we moeten rekening houden met de legionella-wetgeving. Het zijn allemaal complexe en dure investeringen die zich misschien niet allemaal terugverdienen” Steven wil vooral verantwoord ondernemen. “Aan het einde van mijn carrière wil ik kunnen zeggen: “Ik heb mijn boterham verdiend, maar niet ten koste van mens en milieu.”
Een one-on-one begeleiding van een UNIZO-coach kan je helpen om strategische keuzes te maken of je bedrijfsvoering te optimaliseren. Op basis van jouw specifieke noden gaan we op zoek naar het traject dat het best bij jou en je onderneming past.
Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers. Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!