“Mijn grootste plezier? Ondernemers vooruit helpen!”
Na een succesvolle carrière in loondienst besloot Ann Van de Velde de sprong te wagen als freelancer. “Ik maakte midden in de coronaperiode de overstap naar een nieuw bedrijf en was jaloers op de freelancer die mij aan het inwerken was. Dat heeft mij aan het denken gezet en nu ben ik zelf al 3,5 jaar freelancer. Vanuit mijn brede ervaring als office manager en executive assistant help ik kleine ondernemingen en zaakvoerders met allerlei projecten. Mijn focus ligt op ondernemers die ergens mee vastlopen en nood hebben aan optimalisatie of een klankbord.”
“Mijn belangrijkste criterium voor projecten is dat ik ondernemers wil ondersteunen, maar ze moeten zelf ook tot een oplossing willen komen en mee willen denken. Ik denk graag mee naar een oplossing, maar als het té uitvoerend werk is zal ik het project weigeren. Ik wil graag uitgedaagd worden en dat is mede ook waarom ik de sprong naar het freelancen heb gewaagd.”
“Voorlopig heb ik zelf nog geen klanten moeten zoeken. Zij komen tot bij mij via mond-tot-mondreclame via mijn direct en indirect netwerk. Soms word ik daar onzeker van, maar het is ook een compliment. Als freelancer ben jij de onderneming, dus daar moet je blijvend aan werken. Je moet blijvend contacten leggen. Voorlopig heb ik geen website. En ik weet dat ik daar op termijn wel iets aan moet doen, maar voorlopig zit mijn agenda meer dan gewenst vol. Dus we zien wel hoe het loopt.”
“Ik vind het als freelancer tof dat ik zelf aan het stuur zit en zelf controle heb over mijn dag. Ik heb graag afwisseling. Na mijn ochtendwandeling plan ik mijn dag. Ik vind het heel tof om voor verschillende klanten op één dag te werken. Om het werkbaar te houden verdeel ik mijn dag in blokken. Mijn klanten weten dat ook. Als het kot in brand staat, dan mogen ze bellen, anders behandel ik het tijdens het blok dat ik voor hun heb ingepland.”
“Voor een succesvolle samenwerking is vertrouwen een belangrijke factor, maar ook communicatie en feedback zijn essentieel. Niemand is perfect, maar als je frustraties of problemen niet uitspreekt, zal er ook niets veranderen. Ik vraag dus regelmatig wat er beter kan. Met klanten die ik niet regelmatig zie, probeer ik toch twee keer per jaar een ijkmoment in te plannen.”
“Ik heb wel gemerkt dat een krachtig netwerk belangrijk is. Met een aantal collega-freelancers hebben we een soort lerend netwerkje uitgebouwd. We kunnen elkaar vragen stellen en inspiratie bij elkaar opdoen. Ik geniet daar echt enorm van om te connecteren met andere freelancers.”