“Je eigen ding kunnen doen: What’s not to like?”
“Ben ik freelancer of ondernemer”, dat is een vraag die Lut Van Renterghem zichzelf wel vaker stelt: “Maar eigenlijk speelt terminologie op zich geen rol. Ik wil loskomen van één werkgever en verschillende projecten kunnen combineren. Er zijn veel te veel toffe verhalen om uit te schrijven om me vast te zetten bij één bedrijf.”
“Met Ribbels versterk ik andere ondernemers in hun groeiambities door communicatie met een plan. Mijn doelgroep zijn ondernemers die zelf geen communicatieve kracht aan boord hebben. Ik zet mezelf in de markt als een communicatiestrateeg. Dat is misschien een zwaar woord, maar mijn bedoeling is om het verhaal van het bedrijf naar boven te halen en op scherp te zetten. Zodat ze altijd weten wat te doen en vertellen, op een manier die bij hun bedrijf past. En er is minder nodig dan je denkt, dat is mijn motto.”
“Om klanten te vinden zet ik in op mijn eigen visibiliteit. Ik ga naar netwerking events en post stelselmatig één bericht per week op LinkedIn. In het begin had ik wel drempelvrees. Het voelde een beetje creepy, om mezelf op de voorgrond te zetten na 28 jaar als werknemer, waar het niet om mij, maar om het bedrijf draaide. Maar als solopreneur of ondernemer moet je jezelf tonen. Is dat jezelf verkopen? Je kunt het ook anders bekijken: Je versterkt mensen en brengt meerwaarde aan boord. Jij biedt hen een service die ze zelf niet in huis hebben. Als je het zo bekijkt, is ‘jezelf verkopen’ niks vies. Ik begin nu op het punt te komen dat de opdrachten als vanzelf naar me toekomen.”
“Mijn bedoeling was oorspronkelijk om een distinctie te maken tussen mijn freelanceprojecten en de projecten die ik aanneem via Ribbels. Met Ribbels wilde ik vooral kortstondige trajecten doorlopen, van een drietal maanden. Voor de freelanceopdrachten dacht ik dat het eerder projectmatig zou lopen. Maar ik merk dat mensen graag creativiteit en inspiratie willen blijven tanken. #Makeithappen-gehalte, dat ook. En ik realiseer mij dat het eigenlijk wel fijn is om een stuk van de strategie mee uit te rollen, na de intensieve periode. Ik ga dat meenemen in mijn eigen projecten. Er is dus veel kruisbestuiving.”
“Mijn brein is mijn kostbaarste goed. Ik moet dat goed verzorgen. Mijn motto is ‘Pay yourself first’. Ik start mijn dag met een koude douche, een koffie en een wandeling op het strand. Na het ontbijt vlieg ik erin. Want eens ik begin te werken en in mijn focus zit, kan ik niet goed stoppen. Ik werk zeer graag en dan riskeer ik mezelf voorbij te lopen. Het freelancen laat mij toe om die balans zelf te bewaken. En op die manier kan ik ook plezier in mijn werk en leven verweven.”
“Als freelancer en solopreneur vind ik het wel spijtig dat de perceptie heerst dat groeien als ondernemer alleen maar groter worden is. Freelancers ondersteunen en versterken andere ondernemers bij hun groei. Ik wil so far alleen blijven in mijn zelfstandigheid en eigen agenda, en versterk me waar opportuun met aanvullende complementaire profielen.”