Kamal Kharmach: "Ondernemen is niet voor pussies"
Bij het grote publiek staat Kamal Kharmach (32) vooral gekend als comedian en televisiepersoonlijkheid. In het programma Geld gezocht duikt hij samen met ex-K3’tje Kristel Verbeke in de portefeuille van Vlamingen, met Andermans zaken helpt hij ondernemingen (financiële) orde op zaken te stellen. Maar hoe zit het met Kharmach zelf? Want naast mediafiguur blijkt hij ook een volleerd ondernemer, al lijkt dat traject eerder verborgen te blijven. Hoog tijd om Kharmachs zaken te ontdekken. Zeker nu zijn keynote Leren ondernemen eraan komt.
Zo’n 10 jaar geleden, in 2014, betreedt Kharmach het ondernemerslandschap: hij opent een donutzaak. “Daar ben ik nog steeds heel trots op. Als jonge ondernemer zonder enige ervaring wist ik binnen het jaar niet één maar meerdere vestigingen van dat merk uit de grond te stampen.” Al zijn de eerste stappen in de ondernemerswereld ook meteen een eyeopener voor de comedian: “Toen merkte ik al snel dat een ondernemer en een zelfstandige niet hetzelfde zijn. Een bakker is graag bakker, maar daarom niet per se graag zelfstandige.”
Volgens Kharmach zit het zelfstandige aspect hem in bijvoorbeeld het regelen van maaltijdcheques en vakantiedagen. Ondernemen beslaat het creëren, van idee tot uitwerking. “Ik ben gebeten door dat laatste: het creëren. Het bezorgt je de nodige stress, maar vooral veel adrenaline.”
De creatiedrang is duidelijk zichtbaar in Kharmachs ondernemersparcours, dat zich uitstrekt van horecavestigingen tot ervaringen binnen de vastgoedsector. Zo prijkt bijvoorbeeld een volledig logistiek systeem voor de donutzaken prijkt op zijn CV. “De opstart van iets, daar leef ik voor. Zeker als het een bepaalde techniciteit vereist. Het is een echte meerwaarde om datgene wat ik doceer ook effectief in de praktijk te ervaren of toe te passen.” Want ja, ook dat is een van de vele verdoken petjes die Kamal Kharmach op zet: hij is docent Bedrijfseconomie aan de hogeschool. Wat een mogelijkheden biedt een subliem agendabeheer toch!
Leren ondernemen
Dat het ondernemen niet altijd van een leien dakje loopt, heeft ook Karmach al ondervonden. “Ik ben een ervaringsdeskundige op alle vlakken, want ook ik ging al eens de mist in. Denk bijvoorbeeld aan een laattijdige btw-aangifte of familiebanden die veranderen door samen zaken te doen, ik maakte het mee. ” Net dat is de sterkte van Karmach in het programma Andermans zaken, waarin hij ondernemingen in moeilijkheden adviseert. “De ondernemingszin van de deelnemers is meestal geen probleem. Dat is maar goed ook want dat is een aangeboren iets, een soort instinct.” Waar het dan vaak wel fout loopt? De bedrijfsvoering. En net dat kan je volgens Kharmach perfect leren. “Dat probeer ik niet alleen op televisie over te brengen, maar ook via mijn nieuwe keynote Leren ondernemen die later dit jaar in de zalen te zien zal zijn.” Daarin bundelt Kharmach al zijn onderneem-ervaringen, opgestoken vanuit zijn eigen parcours en verschillende televisieprogramma’s.
Live naar de ondernemerstips van Kamal Kharmach gaan luisteren? Praktische ideeën en aandachtspunten mee naar huis nemen, na een gezellige avond met een gezonde dosis humor?
Boek dan nu je tickets voor de nieuwe liveshows “Leren ondernemen” van Kamal Kharmach, in samenwerking met UNIZO.
Maar hij blijft bescheiden over zijn expertise, ook al riep de krant De Standaard hem in januari nog uit tot bedrijvendokter. “De eer volledig zelf opstrijken, voelt niet juist aan. Vaak word ik ondersteund door een heel team, zeker als het op programma’s aankomt. Ik heb gewoon het meest openbare CV van Vlaanderen.” Dat hij daarnaast geen allesweter is, wil hij ook aanstippen. Want een ondernemer leert levenslang bij, vindt Kharmach. “Ikzelf vertrek juist vanuit een commerciële insteek. Daarom leer ik veel bij van ondernemers die vanuit een idealisme ondernemen.” Hiermee verwijst hij naar Ruth en haar biobloemenboerderij uit Andermans zaken, zij stond niet meteen te springen voor online reclame. “Maar het is net sterk als een ondernemer ergens tegenin gaat omdat het niet bij de merknaam past. Die volharding heb je nodig.”
‘Ons moemoe’
Dat het minder goed gaat met een onderneming, moeten we ook durven toegeven. Want falen is een essentieel onderdeel van ondernemen, volgens Kharmach. “Het zijn net mensen die het meest gevallen zijn, die het vaakst hebben moeten opstaan en dus het meeste weten.” Volgens Kharmach is het dus een kwestie van te volharden in jouw idee. “De drive van ondernemers is van onschatbare waarde. En die kan je alleen maar bij gelijkgestemde zielen vinden. Mijn tip: ga je idee nooit pitchen aan ‘ons moemoe’, dan is het nooit goed. Klop liever aan bij andere ondernemers, of bij een organisatie zoals UNIZO.”
Niet alleen het netwerk van ondernemers, maar ook de UNIZO-coaches bieden een meerwaarde voor bedrijven, zegt Kharmach. “Ze begeleiden ondernemers in goede en slechte tijden. Met hun jarenlange ervaring zien ze het probleem meteen.” Toepasselijk, zou je denken, vermits Kharmach de rol van UNIZO-coach zelf met glans zou vervullen. “Ik heb echt al getwijfeld om me hiervoor op te geven, al heel vaak.” Maar zijn agenda liet het nooit toe.
“Meer en meer wil ik via ondernemen een maatschappelijke meerwaarde creëren, terwijl vroeger de focus eerder lag op het financiële luik.” En net dat doet UNIZO volgens Kharmach: “Eigenlijk is het een beetje de vakbond voor ondernemers, al gebruiken ze die term zelf niet graag.” Een eigen project met een grote maatschappelijke relevantie staat ook nog op de wishlist van Kharmach. “Mijn droom is om ooit een sociaal maatwerkbedrijf te starten, maar opnieuw: de agenda laat het momenteel niet toe.” De focus van Kharmach ligt momenteel bij zijn keynote Leren ondernemen, die later dit jaar verschijnt. “Zelfs als je geen onderneming hebt, nodig ik je uit. Echt iedereen kan er iets van opsteken. Want ik ben ervan overtuigd: de beste ondernemers zijn huismoeders en -vaders die elke dag opnieuw het volledige huishouden weten te managen.”
Hoe kan ik optimaal starten en groeien? Hoe verwerf ik meer financieel inzicht? Hoe optimaliseer ik de werking van mijn bedrijf? Hoe bouw ik aan een strategie om te groeien… Worstel ook jij als ondernemer met dit soort vragen? Dan zijn onze UNIZO-begeleidingstrajecten beslist iets voor jou! Onze eigen “Kamals” – zeg maar ondernemerscoaches – luisteren naar jou, zetten het vergrootglas op je bedrijf, voeren intensieve gesprekken, geven je tips en adviezen, schrijven een rapport waarmee je zelf verder aan de slag kan.
Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers. Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!