“Betaalbaar wonen met een hart voor mens en natuur”




“Ik had nooit gedacht dat ik een eigen winkel zou starten”, begint Nancy Windels, zaakvoerder van vida design in Roeselare haar verhaal. “Ik had wel een passie voor interieur, voor het vormgeven van ruimtes en sfeer creëren, maar ik zat oorspronkelijk op een heel ander carrièrepad.”
“Mensen denken vaak dat een interieurzaak starten enkel draait om mooie meubels kiezen, maar het gaat veel verder dan dat. Je moet concepten creëren, een visie hebben en jouw merk uitdragen. Vanaf het moment dat ik wist wat ik wilde brengen, heb ik niet achterom gekeken”, legt zij uit. “Want wat ik wilde brengen, dat bestond nog niet in Roeselare. Ofwel waren interieurwinkels heel high-end en onbetaalbaar, ofwel waren het grootschalige ketens die weinig oog hadden voor duurzaamheid. Ik wilde betaalbaar wonen brengen met een hart voor mens en natuur. Die tussenweg moest ook stijlvolle en tijdloze interieurs brengen, maar met aandacht voor herkomst, milieu-impact en sociale impact. Ik heb altijd geloofd dat je een zaak moet starten vanuit oprechte passie en overtuiging, en dat is dus ook wat ik gedaan heb met vida design.”
Duurzaamheid
Voor Nancy is duurzaamheid geen modewoord: “Het zit in alles wat we doen. We kiezen bewust voor materialen die lang meegaan, voor producten die met respect voor de mens en natuur zijn gemaakt en bij voorkeur ook in Europa. We gaan echt op zoek naar merken die aansluiten bij onze waarden: authenticiteit, vakmanschap en duurzaamheid.” Ze voegt toe dat duurzaamheid echt een trend is in de sector. “Het is niet langer een niche. Je vindt bijvoorbeeld meer en meer producten met gerecycleerde materialen en hout krijgt een FSC-label als het aan duurzaamheidsvoorwaarden voldoet. De merken waar wij mee werken zetten daar meer en meer op in, en wij blijven aan die kar trekken.”

Klantenbinding
En die insteek werkt. Want vida design groeit gestaag. “We zijn gestart met een kleine winkel. En ondertussen hebben we al twee keer uitgebreid. Door de coronaperiode hebben we besloten om ook een buiten-afdeling te openen, met duurzame buitenmeubels.” Maar, de zaakvoerster merkt wel dat het economische landschap volledig veranderd is. “We zitten in een recessie. We hebben nog maar een derde van het aantal passanten waarmee we gestart zijn. In deze moeilijke financiële tijden kiezen klanten bewuster waar ze hun geld aan uitgeven.” Dit maakt het dus nog belangrijker voor vida design om in te zetten op hun sterk verhaal. Nancy geeft aan dat ze blijven inzetten op hun persoonlijke aanpak en hun duidelijke meerwaarde: “Onze service stopt niet bij de verkoop. Wij nemen echt de tijd om samen met de klant te kijken naar wat het beste past bij hun interieur en persoonlijke stijl. We zorgen voor levering, plaatsing en nazorg. Dat is wat ons écht onderscheidt.”
E-commerce
Volgens Nancy willen klanten ook veel meer dan enkel een fysieke winkel. “Digitalisering betekent dat klanten op een andere manier winkelen. Je moet daar als retailer op inspelen. Wij zijn met onze webshop gestart in 2015. We waren daar toen heel vroeg mee. Klanten gebruiken de webshop voornamelijk als online catalogus, om inspiratie op te doen en zich voor te bereiden op hun bezoek. Met onze beleving en atmosfeer zorgen we ervoor dat de fysieke winkel nog relevant blijft. Beleving is echt alles. De klant moet een interieur kunnen voelen, beleven en zich er thuis in voelen. Dat begint bij de inrichting van onze winkel. Klanten moeten erdoor geïnspireerd worden en zich meteen kunnen voorstellen hoe een meubelstuk eruit zou zien in hun eigen woning. We nemen daarom ook de tijd om hen te begeleiden en met hen mee te denken. Klanten willen méér dan alleen producten kopen. Ze willen inspiratie opdoen, advies inwinnen en unieke stukken zien.”
Ze laat ook vallen dat de overheden hier wel een helpende rol zouden kunnen spelen: “Als retailer met een fysieke winkel moeten wij altijd dubbel investeren. Je moet werken in jouw zaak, maar ook minstens evenveel tijd investeren in het onderhouden van jouw webshop en website. Om dan nog niet te spreken van de kosten voor het runnen van een webshop. Steun daarentegen blijft beperkt. Maatregelen zoals lagere huurprijzen of een lager kadastraal inkomen zouden bijvoorbeeld de lokale handel al kunnen ondersteunen.”
Toekomstmuziek
Nancy geeft aan dat ze ook in de toekomst zullen blijven inzetten op e-commerce: “We zullen absoluut blijven inzetten op onze webshop. Maar het blijft een aanvulling op de winkel, en zeker niet de vervanging ervan. Het moet een inspiratiebron zijn, een plek waar onze klanten onze collectie kunnen ontdekken en zich kunnen voorbereiden. De echte kracht van vida design zit in de combinatie van online en offline: persoonlijk contact, advies en onze service blijven de grootste troeven.”
Behalve een bloeiende webshop, hoopt ze natuurlijk dat vida design verder kan blijven groeien en evolueren: “Zonder onze kernwaarden te verliezen. En hopelijk, in de verre toekomst kunnen we misschien dromen van een tweede winkel. Zeker als één van mijn kinderen de zaak zou willen overnemen. Maar voorlopig is dat nog een verre droom.”
In de lokale winkelstraat draait het niet om de laagste prijzen, maar om meerwaarde creëren. Het gaat om het persoonlijke advies dat je geeft aan je klanten, die maar al te graag blijven terugkomen. En net dat maakt van jou misschien wel de UNIZO Winkelhier van het Jaar 2025!