“In 1993 ben ik gestart met computertjes bouwen in mijn kelder”, gaat Raf Coomans, zaakvoerder van Auva van start. “Zo was dat in die tijd hé, een computerwinkel ontstond nog in de kelder of in de garage. In 1998 heb ik mijn eerste echte winkel geopend in Heusden. En in 2016 ben ik in vennootschap met een collega Auva gestart. Ondertussen zijn we actief binnen drie pijlers: Auva digital (onze winkels), de B2B-afdeling (gericht of zelfstandigen en kleine kmo’s) en robotics.”

“Met mijn collega hebben we onze winkels samen onder de noemer Auva gebracht. We hebben winkels in Hasselt, Zonhoven, Diest, Heusden-Zolder, Tongeren en Maasmechelen”, legt Raf uit. “Onze winkel in Houthalen is helaas onteigend door de bouw van de Noord-Zuidverbinding.” Deze winkels omschrijft hij als “de klassieke computerwinkel. We geven advies en ontzorgen de klant. Om het met andere woorden te zeggen: wij verkopen geen routers maar draadloos internet. Wij zullen je dus niet alleen de juiste router verkopen, maar er ook voor zorgen dat hij goed geïnstalleerd is en juist werkt.” 

Samenwerkingen

Raf kiest ervoor om met Auva samen te werken met preferred partners: “Er zijn enorm veel merken, maar wij schuiven onze favoriete partners naar voor. Alle andere merken kunnen we wel bestellen. Maar onze partnerships stallen we actief uit. De eerste vraag wanneer we nadenken over een nieuw partnerschap is: “Hoe zit het met herstellingen?” Het is heel belangrijk voor ons dat we werken met merken die we zelf kunnen herstellen. Dat is onze meerwaarde als retailer, wij bieden de service aan van verkoop, installatie tot herstelling. Daarenboven wil onze klant zijn product geen twee weken opsturen om het te laten herstellen.”

Hij geeft aan dat Auva ook een van de grootste Telenet partner is in Vlaanderen. “Ook daar is een partnerschap met een merk voor mij belangrijk. Is jouw laptop kapot, dan willen wij hem kunnen herstellen. Werkt jouw internet niet, dan willen wij dat ook kunnen oplossen. We willen eigenlijk heel de keten zelf kunnen beheersen.” 

Robottechnologie

Ook voor de robotics-pijler van Auva werkt het bedrijf samen met verschillende partners. “Onze robotics afdeling is eigenlijk gestart in 2019 als een persoonlijke interesse”, vertelt Raf. “We werken daarvoor samen met Talemate. Zij maken de software en wij verdelen die. Dat is de enige software voor robots die ook Nederlandstalig werkt. En nu zitten we in een aantal projecten om te bekijken wat een robot in de zorg kan betekenen, en in de retail. De robot zou een stuk routinetaken kunnen overnemen, waardoor je jouw medewerkers meer tijd geeft voor menselijk contact. Zo’n robot gaat de mens niet vervangen, het is altijd complementair. Ook in de zorgsector kan een robot routinetaken overnemen zodat de zorgkundige meer met de patiënten kan bezig zijn.” 

E-commerce

“We zijn in 2017 gestart met onze webshop, maar dat was toen nog heel anders dan nu”, legt Raf uit. “Eigenlijk is de coronaperiode voor ons een echte gamechanger geweest. In 2018 hadden we net onze eerste afhaalautomaat gezet, en tijdens corona zat die drie keer per dag vol. Mensen konden daar zonder fysiek contact hun bestellingen ophalen of hun spullen achterlaten voor herstelling. Dat heeft onze webshop een enorme boost gegeven. “Hoewel er dagelijks bestellingen binnen komen via hun webshop, beschrijft Raf het als volgt: “Wij zijn een retailer, geen e-tailer.” Hij ziet de webshop meer als een digitale showroom of catalogus die mensen naar de winkel brengt: “Ze kijken online, maar kopen uiteindelijk in de winkel. Daar kunnen wij ook het beste onze meerwaarde bieden. Die zit in onze service: wij geven advies, wij installeren jouw product volledig en wij helpen je verder als er iets misloopt. Dat is ook wat onze klanten van ons verwachten en waarom ze blijven terugkomen.”

Derde pijler

Ook voor kleine kmo’s en zelfstandigen biedt Auva oplossingen aan. “We hebben een afdeling die zich volledig op de groep zelfstandige ondernemers en kleine kmo’s richt van nul tot tien bediende werkplekken”, gaat Raf verder. “Dat is eigenlijk ook de groep waartoe ik zelf altijd behoord heb. Ik weet dus perfect wat deze ondernemers nodig hebben. Ik begrijp bijvoorbeeld volledig dat iemand reclameert als zijn internet uitvalt, als er online plots iets niet meer werkt of bancontact moeilijk doet, zo’n dingen kan je je als kleine ondernemer niet permitteren.” 

Hij geeft aan dat B2B-klanten vooral ontzorgd willen worden: “Ze hebben geen tijd om zelf met hun IT-problemen bezig te zijn en ze zijn te klein om een IT’er in dienst te nemen. Voor zulke bedrijven is Auva de interne IT’er. Wij bieden alles aan: netwerkbeheer, cloudoplossingen, hardware en cybersecurity, maar ook ondersteuning en onderhoud. Wij zorgen ervoor dat hun IT blijft draaien, dat ze altijd bereikbaar zijn en dat hun systemen blijven werken. Auva is daarin een vaste partner. Wij kennen onze klanten persoonlijk. Zij kunnen ons direct bereiken en wij lossen het op, zonder ticketsysteem of lange wachttijden.” 

Profiel Raf Coomans

Raf Coomans
Zaakvoerder Auva NV

Het leukste aan ondernemen is voor mij… de variatie en het creatieve. Ik ben begonnen met computers bouwen in mijn kelder en ik vind het nu nog steeds heel leuk om zelf die computer uit elkaar te schroeven om het probleem op te lossen.

Ik ben het meest trots op… het feit dat er al mensen bij mij in dienst zijn voor meer dan 20 jaar. Het vertrouwen van die mensen, dat zij zo lang bij mij willen blijven, dat vind ik echt iets om trots op te zijn.

Mijn tip voor andere ondernemers is… dat ze input van anderen moeten durven aanvaarden. Voor onze webshop en branding bijvoorbeeld hebben wij ons ook laten assisteren. Je moet je laten assisteren en adviseren door experts in de materie.

Nuttig voor jou