Elke week serveert Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO zijn kijk op diverse actuele thema's die voor jou als ondernemer impact hebben.

Interim of niet?

We gebruiken allemaal al wel eens een uitzendkracht. Meer dan vroeger zelfs. Dat hoeft op zich niet te verwonderen. Er heerst een tekort op de arbeidsmarkt. Het wordt alsmaar moeilijker om de juiste mensen op de juiste plaatsen te krijgen. Interims zijn dan vaak een goede, en hopelijk tijdelijke, oplossing. Interims worden dus niet alleen ingezet omdat tijdelijke vermeerdering van werk op te vangen, of iemand die plots uitvalt, maar steeds meer ook om een positie in te vullen in afwachting van de definitieve oplossing.

En wat blijkt dan soms? Dat die tijdelijke oplossing eigenlijk ook de definitieve oplossing is. Het uitzendbureau heeft een goeie uitzendkracht gestuurd die de positie perfect invult. We nemen dan graag de stap om hem of haar definitief aan te werven… En dan begint de miserie. Want had jij de kleine lettertjes van het contract wel goed nagelezen? Ze geven aan dat er een vergoeding betaald moet worden aan het uitzendbureau wanneer men deze interim “afwerft”. Misschien had jij die kleine lettertjes wel degelijk gelezen, maar ja, wanneer je echt om iemand verlegen zit, dan doen ze er minder toe. Op zich is er niks mis met die “afwervingsvergoeding”. Het uitzendbureau heeft immers geïnvesteerd: de juiste persoon gezocht en aan ons gekoppeld, en ze mogen toch ook winst maken en een marge nemen? Absoluut!

Ondernemers onder elkaar, niet waar? Maar er zijn grenzen. Wanneer de interim al maanden bij je werkt, moet je soms nog altijd een heel dure vergoeding betalen. Maar ondertussen zijn de kosten én de marge toch allang betaald? En laat ons wel wezen, de uitzendsector moet niet altijd erg veel investeren om deze profielen te vinden: werkzoekenden bieden zichzelf aan en de besten worden bij de VDAB afgeroomd. Dit moet toch op een deftige manier opgelost kunnen worden? We denken dan aan een maximale vergoeding, die de kosten en marge dekt maar niets meer, en die vermindert naargelang de tijd dat de interimkracht al aan de slag was. We spreken over ombudsdiensten waar klachten kunnen behandeld worden en dies meer. Op die manier kunnen interimkantoren opnieuw een geprefereerde partner worden van vele zelfstandige ondernemers, zonder dat we het gevoel hebben dat ze slapend rijk worden.

Danny

Nuttig voor jou