In het uitdagende zakelijke landschap van vandaag staan Belgische kmo's voor tal van obstakels op het gebied van financiële administratie. Intrum, de marktleider in credit management services, biedt met de UNIZO Incassoservice een directe oplossing om met uw bedrijf aan de nieuwe regelgeving te voldoen en de continuïteit van uw financieel beheer te garanderen.

Het conformiteitsdilemma

Sinds 1 september 2023 is een nieuwe wetgeving op minnelijke invordering van consumentenschulden van kracht. Het steeds veranderende landschap van financiële regelgeving kan ontmoedigend zijn voor kmo's. Het bijhouden van de nalevingsvereisten is niet alleen essentieel; het is verplicht. De UNIZO Incassoservice van Intrum treedt op als de bewaker van compliance en neemt de last van uw schouders.

Intrum leeft alle wetten en regelgeving strikt na zodat u juridische risico's en boetes kan vermijden. Samenwerken met een ervaren partner zoals Intrum biedt de gemoedsrust dat aan de eisen van de nieuwe incassowet wordt voldaan.

Het dichten van de betalingskloof

“De harde realiteit is dat de betalingskloof, het tijdsverloop tussen de overeengekomen betalingstermijn en de effectieve betalingstermijn, in België gestegen is met 57% voor particuliere klanten. Mijn verwachting is dat die betalingskloof na invoering van de nieuwe incassowet nog verder oploopt wanneer bedrijven niet opletten.” zegt Guy Van Mullem, KMO Director Intrum Benelux.

 

Betalingskloof consumenten, bedrijven & overheden (Bron: European Payment Report 2023)

 

Kmo’s in België zitten vast tussen de wil om te besparen en de nood aan investeringen in technologie en personeel om laattijdige betalingen effectief terug te dringen. Dit terwijl hun systemen om onbetaalde facturen op te volgen vaak hopeloos verouderd zijn. De opvolging van laattijdige betalingen is tijdrovend – gemiddeld besteden Belgische bedrijven 69 dagen per jaar aan de opvolging van onbetaalde facturen.

Kmo's hebben een partner nodig die de betalingskloof verkleint en tegelijkertijd de regelgeving respecteert en een positieve klantbeleving behoudt. De UNIZO Incassoservice doet precies dat.

 

Openstaande facturen - Workload bij Belgische bedrijven

 

Maatschappelijk verantwoorde incasso

Klantgericht debiteurenbeheer is veel meer dan alleen een positieve klantbeleving. Het gaat om het opbouwen van langdurige relaties die gedijen, zelfs in financieel uitdagende tijden met hoge inflatie en stijgende rente.

Een klantgerichte aanpak in debiteurenbeheer resulteert in tevreden klanten. Klanten voelen zich gehoord en gerespecteerd, zelfs wanneer er financiële verplichtingen zijn. Dat resulteert in een beter klantenbehoud en herhaalde zakelijke kansen. Door ook in de financiële afwikkeling klantgericht te opereren, bouwt men duurzame relaties op. Deze relaties helpen uw bedrijf groeien, aangezien loyale klanten meer geneigd zijn om nieuwe producten of diensten af te nemen en aan te bevelen aan anderen. 

Tot slot, de UNIZO Incassoservice is de sleutel tot succes voor kmo’s, met garanties voor compliance, financiële stabiliteit en maatschappelijk verantwoorde schuldeninning. Met Intrum als uw partner kunt u vol vertrouwen de uitdagingen van de moderne zakelijke wereld tegemoet treden, in de wetenschap dat uw financieel beheer in deskundige handen is.

Een compleet arsenaal aan ervaren Customer Advisors, een hypermodern call center, een reeks doordachte aanmaningsbrieven, juridische expertise en digitale oplossingen staan voor u klaar wanneer een klantenfactuur onbetaald blijft.

Voor een optimale financiële gezondheid in tijden van hoge inflatie, rentestijgingen en veranderende wetgeving?

Activeer de UNIZO Incassoservice

Nuttig voor jou