Hoe weet je of jouw klanten zullen betalen?

Wanneer jouw klant in de financiële problemen zit, is de kans uiteraard kleiner dat je jouw geld zult krijgen. Een goede manier om invorderingsproblemen te voorkomen, is daarom nagaan of de andere partij kredietwaardig is.

Publieke databanken

Eerst en vooral kan je beroep doen op publieke databanken. Zo kan je zelf de jaarrekening van een vennootschap downloaden via de balanscentrale van de Nationale Bank van België.

Wil je jaarrekeningen checken van ondernemingen in het buitenland, dan kan je terecht bij volgende instellingen:

Kredietrapporten

Daarnaast kan je kredietrapporten per onderneming opvragen bij gespecialiseerde bureaus zoals Coface Services  of Graydon Belgium. De kredietrapporten die deze organisaties opmaken, geven inzicht in de financieel-economische gezondheid van ondernemingen.

UNIZO - leden genieten 50% korting op het uitgebreide GraydonCreditsafe standaardpakket

Naar het ledenvoordeel

Helaas blijft het risico op wanbetaling steeds bestaan, ook bij vermogende partijen. Zo heeft de overheid een zeer slechte reputatie als het op tijdig betalen aankomt. Ook bij overheidsopdrachten moet je dus goed jouw facturen opvolgen. Bij een laattijdige betaling door de staat kan je wel verwijlintresten aanrekenen vanaf het aflopen van de betaaltermijn, al zal je die in de meeste gevallen expliciet moeten opeisen.

Als je twijfelt over de kredietwaardigheid van jouw klant, is het aan te raden een kredietlimiet vast te leggen. Zeker bij een reeks bestellingen kan je best een maximumbedrag bepalen. Wees dan ook wel kordaat als die limiet bereikt is.

Verder kan je je ook indekken door het vragen van een bankgarantie, een wissel of kan je ook factoring overwegen.

Tot slot spreekt het voor zich dat als je werkt met tussentijdse betalingen, en jouw klant slaagt er niet in die tijdig te voldoen, je beter de werken/levering stillegt, tot er betaald is, om verdere schade te voorkomen.

Beluister de podcast

Kredietwaardigheid van internationale partners checken? 

Herbekijk ons webinar

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/08/2024

Mag ik altijd een voorschot vragen wanneer ik iets verkoop?

Vervolledig je lidmaatschap om het volledig potentieel van jouw UNIZO account te ontgrendelen!

Bekijk jouw lopend ledenvoordeel, je UNIZO producten, persoonlijke contacten, handige tools en aan welke organisaties je gelinkt bent.

Ik wil lid worden

Meld je aan

... De rest van de inhoud op deze pagina is afgeschermd voor leden of ingelogde gebruikers. Als UNIZO-lid heb je unieke voordelen op onze website, waardoor je een exclusieve toegang hebt tot waardevolle informatie en middelen die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften.

Neem de tijd om je lopende ledenvoordelen grondig te bekijken en ontdek de privileges die je geniet als UNIZO-lid. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming en helpt je om het maximale uit je lidmaatschap te halen. Verken ook de diverse UNIZO producten die voor jou beschikbaar zijn en begrijp hoe deze jouw zakelijke doelen kunnen ondersteunen.

Je persoonlijke contacten binnen het UNIZO-netwerk zijn waardevol; bekijk welke connecties je hebt opgebouwd en overweeg hoe je deze relaties verder kunt versterken. Het delen van ervaringen en inzichten met andere ondernemers kan leiden tot waardevolle kansen en synergieën. Maak daarnaast gebruik van de handige tools die UNIZO aanbiedt om je onderneming efficiënter te beheren en beter in te spelen op uitdagingen.

Het is ook essentieel om bewust te zijn van de organisaties waarmee je gelinkt bent. Begrijp de samenwerkingsverbanden en partnerschappen die UNIZO heeft, en overweeg hoe deze connecties kunnen bijdragen aan jouw zakelijke groei. Door betrokken te zijn bij de bredere zakelijke gemeenschap, haal je het meeste uit je UNIZO lidmaatschap.

 

Wat kan je doen als je vermoedt dat je klant binnenkort failliet zal gaan?

In principe zijn er niet echt veel mogelijkheden. Veel zal afhangen van wanneer de klant juist failliet zal gaan. De faillissementswetgeving bepaalt dat vanaf het vonnis van faillissement, de rechter alle handelingen van de gefailleerde die dateren tot en met 6 maanden vóór dat vonnis moet nakijken (die periode van 6 maanden noemt men de verdachte periode). Alle handelingen die de gefailleerde in die 6 maanden heeft gesteld, en die een ernstig nadeel kunnen zijn voor andere schuldeisers, kan de rechter als niet-geldig bestempelen. Op die manier probeert men situaties tegen te gaan waarbij bepaalde schuldeisers die weten dat een faillissement nakend is, zich nog vlug veilig stellen ten nadele van de andere schuldeisers. Dat wil niet zeggen dat alle transacties die in die periode hebben plaatsgevonden, per definitie ongeldig zijn. Alleen transacties die ‘abnormaal’ zijn, zullen teruggedraaid kunnen worden.

Wat je wel kan doen, is beroep doen op het buitengerechtelijke minnelijk akkoord in het kader van een gerechtelijke reorganisatie. Dat houdt in dat je als schuldenaar een afbetalingsplan kan opstellen met minstens twee schuldeisers. Als dat plan wordt neergelegd op de griffie van de ondernemingsrechtbank, dan speelt die verdachte periode niet. Met andere woorden: zelfs wanneer de schuldenaar toch nog binnen de 6 maanden failliet zou gaan, blijft het afbetalingsplan geldig. Let wel op: om zo’n buitengerechtelijk afbetalingsplan op te stellen, moet men met minstens twee schuldeisers zijn.

Buiten die mogelijkheid kan je natuurlijk steeds waarborgen eisen van de klant (zoals een pand op bepaalde goederen), maar de kans bestaat dus dat als de schuldenaar binnen de 6 maanden failliet gaat, dat pand niet kan gebruikt worden als argument ten aanzien van de andere schuldeisers.

Een typisch voorbeeld is een eigendomsvoorbehoud opnemen in de verkoopovereenkomst. Zo’n voorbehoud stelt dat de koper pas eigenaar wordt als de volledige verkoopprijs is betaald. Als de koper dan failliet gaat, dan kan hij de goederen nog gaan terughalen uit het faillissement.

Sinds 2018 is het ook mogelijk om zo’n eigendomsvoorbehoud te registreren in het pandregister. Dat is geen verplichting, maar het geeft je wel een extra zekerheid: de curator kan dan nog moeilijk dat eigendomsvoorbehoud betwisten. Zo’n registratie heeft wel een kostprijs, die afhangt van de waarde van het goed (zie FAQ Pandregister | FOD Financiën (belgium.be)). Dat gaat van 21 euro voor goederen onder 10.000 euro tot 500 euro voor goederen met een waarde van meer dan 500.000 euro.

Beluister de podcast

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/08/2024

Zeven concrete tips in verband met wanbetaling b2b

Wanbetaling is een problematiek die je als ondernemer niet volledig kunt uitsluiten. Je moet immers een afweging maken tussen toegevingen om jouw klanten te behouden en het handhaven van een strikte betalingspolitiek. Creatief zijn is dus de boodschap.

Wij geven je 7 concrete tips:

Tip 1

Veel  ondernemers spreken in hun algemene voorwaarden van verwijlintresten bij niet betaling van een factuur en dan nog eens aangerekende kosten als er een aangetekend schrijven moet gestuurd worden. Dit vermijd je best. Jouwklanten weten immers dat men nu tijd heeft om te betalen totdat ze een aangetekend schrijven zullen ontvangen. In plaats daarvan kan je in jouw algemene voorwaarden stellen dat er bij wanbetaling een interest wordt aangerekend van zo'n 8% + een schadebeding van 10% ( dat dan mee dient om de kosten voor herinneringen op te vangen).

Tip 2

Wens je eerst een betalingsherinnering te sturen vooraleer je een aangetekend schrijven stuurt, dan moet je dit onmiddellijk doen na de overschrijding van de termijn. In de herinneringsbrief stel je dat de klant een beperkte termijn heeft om te betalen (bv. 8 kalenderdagen). Indien de betaling nog niet volgt, kun je hen met een aangetekend schrijven in gebreke stellen,  met de melding dat als ze nu nog niet betalen binnen de 8 kalenderdagen, je de zaak zal overdragen aan een raadsman/incassobureau. Telkens wanneer je een brief stuurt, kan je ook al de administratieve kosten, intresten en schadebeding aanrekenen!

Tip 3

Wens je jouw ‘slechte’ betalers toch krediet te geven, dan kan je hen eventueel ook een vijftal dagen voor het vervallen van de factuur contacteren, om hen aan de vervaldag te herinneren. Dit is inderdaad wel wat confronterend, maar kan wel effectief zijn.

Tip 4

Veel ondernemers hebben het gevoel dat zij zich niet kunnen permitteren om de slechte betalers aan de deur te zetten. Je moet wel bedenken dat als je met kleine marges en termijnen van 90 of 120 dagen te maken hebt, je eigenlijk geen omzet meer genereert van deze klanten. Daarbij komt nog het extra werk, zoals de opvolging van de facturen, het werk dat je investeert om de aanmaningen te sturen… Je maakt dus eigenlijk verlies op die factuur... Onderneem dus wel degelijk actie!

Tip 5

Je kan zeker overwegen of het niet gunstiger zou zijn om het risico te nemen om je‘slechtste’ betalers de mededeling te geven dat je enkel en alleen nog maar bij contante betaling zal leveren. Misschien zal je een paar klanten kwijt spelen, maar ze genereren eigenlijk toch geen omzet. De klanten die je wel kan behouden, daar zal je wel winst uit halen.

Tip 6

Verder zou je even kunnen nadenken of er andere manieren zijn voor jouw klanten op voorhand of onmiddellijk te laten betalen.  In sommige dienstensectoren zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn met een soort “abonnementsformule” met vaste maandelijkse betalingen te werken, waarbij de dienstverlener zeker(der) is van zijn betaling, en de klant zeker is van geregelde contacten en een vaste maandelijkse kost.

Tip 7

Je kan er ook voor kiezen een beroep te doen op:

de Incassoservice van UNIZO

een advocaat via UNIZO

Herbekijk ook ons webinar 'Veilig & op tijd betaald worden door je buitenlandse klant'

Webinar

 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/08/2024

Nuttig voor jou