Er is geen strikte definitie van outlet. Meestal wordt het gebruikt voor de verkoop van stocks die niet verkocht geraakt zijn via het klassieke winkelcircuit.
Outletwinkels zijn op zich volkomen legaal. Op voorwaarde dat ze natuurlijk de wetgeving correct volgen, maar op dat vlak is er geen enkel onderscheid tussen de gewone winkel waar de collectie voor het eerste verkocht wordt en de zogenaamde outletwinkel. Outletwinkels moeten dus op dezelfde manier de regels inzake marktpraktijken en consumentenbescherming volgen. Dat geldt zowel voor de prijsaanduiding, prijsvermindering, sper- en solden, uitverkoop, reclame, enz.
Verkopen aan lage of voordelige prijzen spreekt voor zich bij outletwinkels en is perfect mogelijk, op voorwaarde dat er niet met verlies verkocht wordt (behalve tijdens solden en uitverkoop). Dat maakt het dus mogelijk om producten meteen bij de eerste verkoopdag in de outletstore laag te prijzen (zonder aankondiging van prijsvermindering). Als je ook effectief prijsverminderingen en kortingen wil aankondigen in deze winkels betekent dat eveneens dat je ook de regels inzake kortingen daarvoor precies moet naleven.
Het vermelden van zowel de outletprijs als de catalogus/retailprijs wordt in principe gezien als een vorm van vergelijkende reclame en is toegestaan, als aan de relevante voorwaarden wordt voldaan. Je mag naar de retailprijs verwijzen, maar het mag niet de indruk wekken dat er sprake is van een korting. De retailprijs mag bovendien niet misleidend of onredelijk hoog zijn, omdat dit de consument een onjuiste indruk kan geven van het voordeel dat hij daadwerkelijk krijgt.
Let op!
Bij verkoop in outletwinkels mag er niet gesproken worden over “stockverkoop”. Deze term wordt volgens de economische inspectie immers gelijk gesteld met “uitverkoop” en dat kan enkel in de wettelijk voorziene gevallen.
Ook gewone winkels die een “outletcorner” willen inrichten in hun winkel moeten dus met de gewone regels, zoals hierboven omschreven, rekening houden.