Welke subsidies en steunmaatregelen voor jouw bedrijfsfinanciering?
Transformatiesteun, investeringsaftrek ... Ontdek hier op welke subsidies en steunmaatregelen je als ondernemer beroep kan doen in Vlaanderen én Brussel.
De investeringsaftrek is hervormd. Wat betekent dit voor jou?
Informatie
Databanken subsidies en steunmaatregelen voor ondernemingen
Overheden op verschillende beleidsniveaus hebben tal van steunmaatregelen gecreëerd om het bedrijfsleven te ondersteunen. Via deze algemene subsidiedatabank biedt het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) jou basisinformatie over de belangrijkste steunmaatregelen van de provinciale, Vlaamse, federale en Europese overheden. Ondernemers gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen terecht op www.premieskmo.brussel.
Niet alleen subsidies, maar ook andere steunmogelijkheden zijn in deze databanken opgenomen. Steunmaatregelen opzoeken kan via de alfabetische lijst of door het ingeven van een trefwoord in de zoekbalk. Met de zoekcriteria kan je een selectie uitvoeren op maat van jouw (investerings)project.
Ter ondersteuning van de detailhandel is er een specifieke leidraad ontwikkeld ten behoeve van winkeliers. Je kan die hier downloaden. Voor Brussel, klik hier.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024
Gebruik de kmo-portefeuille om je kost voor opleiding of advies te verlagen
Wat is de kmo-portefeuille en waarvoor kan ik het gebruiken?
De kmo-portefeuille is een Vlaamse subsidie die tot doel heeft om de werking van je onderneming te verbeteren. Je kan deze zowel voor jezelf als ondernemer als voor je kmo-medewerker inzetten. Je kan tot maximaal 7.500 EUR per jaar subidies krijgen die de kosten voor jouw gekozen opleiding of een advies verminderden. Opleiding en advies moet via een geregistreerde dienstverlener worden ingekocht. Wil je gebruik van maken van deze subsidie dan moet je gekozen opleiding of advies aansluiten bij één van de volgende thema’s:
- Bedrijfsstrategie;
- Beroepsspecifieke competenties;
- Digitalisering;
- Duurzaamheid;
- Financiële geletterdheid;
- Innovatie;
- Internationalisering.
Wil je meer weten over de thema’s, bekijk dan zeker de website van VLAIO.
Kom ik in aanmerking voor de kmo-portefeuille en hoeveel bedraagt de subsidie?
Ben je een zelfstandige, KMO-ondernemer, vrij beroeper of freelancer? Om gebruik te kunnen maken van de kmo-portefeuille moet je aan 5 voorwaarden voldoen:
- Je voldoet aan de Europese KMO-definitie (zie ook hieronder);
- De onderneming heeft een aanvaardbare rechtsvorm;
- De vestiging ligt in het Vlaams Gewest, waar ook jij of je medewerkers ook werken;
- Je bent actief in de privésector;
- De onderneming heeft een aanvaardbare hoofdactiviteit.
Indien je 5 keer ‘ja’ hebt geantwoord, dan kan je elk jaar kan tot 7.500 EUR subsidies aanvragen. De hoogte van de subsidie hangt af van de kostprijs én je ondernemingsgrootte. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen kleine en middelgrote ondernemingen.
Een kleine onderneming is een onderneming met minder dan 50 werknemers. Je hebt ook een jaaromzet van maximaal 10 miljoen EUR of een balanstotaal van 10 miljoen EUR. Voldoe je aan deze voorwaarden, dan bedraagt je subsidie 30% van de kostprijs met een maximum van 7.500 EUR.
Een middelgrote onderneming heeft minstens 50 en minder dan 250 werknemers én een jaaromzet van maximaal 50 miljoen EUR óf een balanstotaal van maximaal 43 miljoen EUR. Voldoe je aan deze voorwaarden, dan ontvang je 20% subsidie van de kostprijs.
Ook startende ondernemers kunnen gebruik maken van de kmo-portefeuille. Je onderneming moet wel actief zijn. Concreet betekent dit dat de startdatum van je onderneming in de KBO voor de indieningsdatum van de aanvraag ligt.
Hoe vraag je de kmo-portefeuille aan?
Het aanvragen van de subsidie gebeurt volledig digitaal en doe je via het e-loket ondernemers. Inloggen kan via e-ID of itsme. Maak je voor de eerste keer gebruik van de KMO-Portefeuille dan moet je je onderneming eerst registeren.
Ten laatste 14 dagen na de start van de opleiding of de adviesverlening kan je een subsidieaanvraag doen. Na je online-aanvraag, moet je eigen bijdrage niet later dan 30 dagen op de kmo-portefeuille rekening staan. Enkel wanneer je eigen bijdrage tijdig én correct op die rekening staat, stort de Vlaamse overheid haar bijdrage. Bij ontvangst van je factuur, kan je via het e-loket ondernemers de opdracht geven om de factuur te betalen via de kmo-portefeuille. Belangrijk om weten is dat VLAIO leeft deze deadlines zeer strikt na.
Wil je meer weten, bekijk dan de website van VLAIO.
Wil je zelf diensten via de kmo-portefeuille aanbieden?
Met kmo-portefeuille bundelt de Vlaamse overheid een pakket van subsidies voor adviesverlening en opleiding die zich richten naar ondernemers én/of hun kmo-medewerkers. Eén van de voorwaarden is dat de onderneming die gebruik wil maken van deze subsidie beroep doet op een geregistreerde dienstverlener.
Als u met uw onderneming de status van 'geregistreerd dienstverlener' verkrijgt, verhoogt u dus uw commerciële kansen. Meer informatie over de voorwaarden om een geregistreerd dienstverlener te worden vind je hier.
Ook buitenlandse dienstverleners kunnen geregistreerd worden indien ze voldoen aan de voorwaarden.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 19/08/2024
Ik ben van plan om duurzame investeringen te doen. Kom ik in aanmerking voor de ecologiesteun via VLAIO?
Ondernemingen die van plan zijn om te investeren in duurzame technologieën komen in aanmerking voor een zogenaamde ecologiepremie. Er zijn verschillende subsidiemechanismen bij VLAIO:
De Ecologiepremie+
Deze premie is een financiële tegemoetkoming voor ondernemingen die investeren in een technologie die op een limitatieve technologieënlijst staat. De technologieën zijn gecatalogeerd onder verschillende thema’s, o.a. koeling, transport, verlichting, warmte en water. Met dit subsidiemechanisme wil de Vlaamse overheid ondernemingen stimuleren om hun productieproces milieuvriendelijker en energiezuiniger te maken. Voor kmo’s gelden trouwens hogere steunpercentages. De tegemoetkoming bedraagt 15 tot 55% van de ecologische meerkost van de investering.
GREEN-investeringssteun
Dit is een steunmechanisme voor bedrijven die investeren
- om de warmtevraag/koudevraag van hun bedrijfsprocessen te vergroenen om zo de transitie te maken van fossiele brandstoffen (bv. stookolie, aardgas) naar een vorm van groene energie,
- om een proces op aardgas elektrisch maken,
- om het totale energieverbruik te verminderen. De investering moet wel “de standaardtechnologie overschrijden”.
De totale projectkosten voor de investering moeten minimaal € 50.000 bedragen. Voor kmo’s gelden hogere steunpercentages: 20 à 40% op de ecologische meerkost.
Strategische ecologiesteun
Dit is een vorm van steun voor investeringen die omwille van hun unieke bedrijfsspecifieke karakter niet kunnen gestandaardiseerd worden en daardoor niet voorkomen op de limitatieve technologieënlijst van de Ecologiepremie+. Het moet gaan om grotere ecologische investeringen vanaf 3 miljoen euro. Het steunpercentage bedraagt 20 tot 40%, afhankelijk van de grootte van de onderneming en de technologie.
Meer info over de voorwaarden, de aanvraagprocedures, kan je raadplegen op de website van VLAIO.
Vergroeningsscan met VLAIO-steun
Denkt jouw onderneming eraan om te investeren in een (industriële) warmtepomp, elektrische boiler, geothermie, warmtenet, … maar wil je eerst de technische en economische haalbaarheid van deze investering onderzoeken? Laat dan een vergroeningsscan uitvoeren door één van de 10 adviesbureaus die geselecteerd zijn door het Agentschap VLAIO. VLAIO voorziet in een tussenkomst van 85% steun met een maximum van € 10.000 (excl. BTW).
Veel meer info lees je op de website van VLAIO.
Andere steunmaatregelen
Naast de bovenstaande maatregelen, zijn er nog tal van andere maatregelen, zoals de verhoogde investeringsaftrek.
Een overzocht van alle Energiesteun voor ondernemingen, vind je op de website van VLAIO.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/09/2024
Subsidies voor onderzoek en ontwikkeling
Heel wat overheidsinstaties geven subsidies voor Onderzoek & Ontwikkeling, en Innovatie. Kunnen jouw innovatieve toekomstplannen gesubsidieerd worden? Via de link hieronder vind je een overzicht van steunmogelijkheden volgens de verschillende overheidsniveaus. Opgelet, deze lijst is niet-exhaustief. Het volledige overzicht vind je telkens terug op de websites van VLAIO en Innoviris.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024
Strategische Transformatiesteun
Strategische Transformatiesteun is een steuninstrument van het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Ondernemingen die een transformatie met een sterk innovatief karakter doorvoeren om hun internationale concurrentiepositie te versterken, kunnen steun krijgen voor bepaalde investeringen en opleidingen binnen dit kader.
Dit subsidie-instrument is de opvolger van de strategische steunmaatregel die liep tot en met 31/12/2021. De bijgestuurde versie is sinds 1/1/2022 van kracht en verlegt bepaalde accenten.
Meer informatie over wie in aanmerking komt voor deze subsidie, hoe hoog het bedrag en het steunpercentage bedragen en welke investeringen en opleidingen in aanmerking komen, kan je vinden op de website van VLAIO:
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 05/08/2024
Brusselse investeringssubsidies
Vervolledig je lidmaatschap om het volledig potentieel van jouw UNIZO account te ontgrendelen!
Bekijk jouw lopend ledenvoordeel, je UNIZO producten, persoonlijke contacten, handige tools en aan welke organisaties je gelinkt bent.
Deze regelgeving is geregionaliseerd. Onderstaande ... De rest van de inhoud op deze pagina is afgeschermd voor leden of ingelogde gebruikers. Als UNIZO-lid heb je unieke voordelen op onze website, waardoor je een exclusieve toegang hebt tot waardevolle informatie en middelen die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften.
Neem de tijd om je lopende ledenvoordelen grondig te bekijken en ontdek de privileges die je geniet als UNIZO-lid. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming en helpt je om het maximale uit je lidmaatschap te halen. Verken ook de diverse UNIZO producten die voor jou beschikbaar zijn en begrijp hoe deze jouw zakelijke doelen kunnen ondersteunen.
Je persoonlijke contacten binnen het UNIZO-netwerk zijn waardevol; bekijk welke connecties je hebt opgebouwd en overweeg hoe je deze relaties verder kunt versterken. Het delen van ervaringen en inzichten met andere ondernemers kan leiden tot waardevolle kansen en synergieën. Maak daarnaast gebruik van de handige tools die UNIZO aanbiedt om je onderneming efficiënter te beheren en beter in te spelen op uitdagingen.
Het is ook essentieel om bewust te zijn van de organisaties waarmee je gelinkt bent. Begrijp de samenwerkingsverbanden en partnerschappen die UNIZO heeft, en overweeg hoe deze connecties kunnen bijdragen aan jouw zakelijke groei. Door betrokken te zijn bij de bredere zakelijke gemeenschap, haal je het meeste uit je UNIZO lidmaatschap.
Brusselse win-win-lening heet 'proxi-lening'
Dit is een geregionaliseerde regelgeving. Onderstaande regelgeving is van toepassing voor ondernemers gevestigd in het Brussels Gewest. De regelgeving voor de ondernemers uit het Vlaams Gewest vind je hier.
De Brusselse Proxi-lening is de tegenhanger van de vlaamse Win-win lening en de Waalse ‘coup de pouce’-lening. De Proxi-lening biedt aan particulieren de mogelijkheid geld te lenen aan Brusselse ondernemers terwijl ze tegelijkertijd van de fiscale voordelen via een belastingkrediet gekoppeld aan een waarborg genieten.
De Proxi-leningen moeten geregistreerd worden bij Finance.brussels - Proxilening.
De Proxi-lening heeft de volgende kenmerken:
- Alle zelfstandigen, kmo’s en verenigingen van het Brussels Gewest met een economische activiteit kunnen deze steun krijgen;
- De lening heeft een termijn van 5 of 8 jaar. Ze kan in één keer of maandelijks, driemaandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks terugbetaald worden;
- De rentevoet van de lening bedraagt minimaal 0,75 % en maximaal 1,50 % (wettelijke rentevoet voor 2022);
- De kredietnemer bestemt de geleende middelen uitsluitend voor de uitoefening van zijn ondernemingsactiviteit;
- De onderneming mag maximaal 250.000 euro lenen;
- De kredietgever kan per onderneming maximaal 50.000€ investeren per belastingjaar;
- De kredietgever geniet een jaarlijks belastingkrediet:
- van 4% van het geleende bedrag gedurende de eerste drie jaar;
- vervolgens van 2,5% voor de volgende jaren.
- Indien de kredietnemer niet in staat is om terug te betalen (faillissement,...), recupereert de kredietverstrekker 30% van het uitstaande bedrag via een éénmalig belastingkrediet;
- De lening is achtergesteld zowel ten opzichte van de bestaande als de toekomstige schulden van de onderneming.
De kredietverstrekkers en de kredietnemers moeten een leningsakte ondertekenen. Deze akte wordt aan de hand van het modelformulier dat door het Brussels waarborgfonds ter beschikking wordt gesteld, opgemaakt. Kredietverstrekkers en kredietnemers zullen bovendien via platformen met elkaar in contact worden gebracht, wat het sluiten van een Proxi-lening tussen deze partijen zal vergemakkelijken.
Een bijkomend voordeel van een gelijkaardige regeling in Brussel is dat er, in akkoord met Vlaanderen en Wallonië, een wederkerigheid van de maatregel kan komen. Voorlopig zal de Brusselse proxi-lening enkel gelden voor een Brusselse lener én ontlener. UNIZO zal er op aandringen dat er afspraken worden gemaakt tussen de drie Gewesten om de investeringen in een ander Gewest ook in aanmerking te laten komen voor deze maatregel.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 07/06/2024
Subsidies in de Kinderopvang
Het subsidiesysteem in de kinderopvang bestaat uit verschillende subsidietrappen:
- TRAP 0: Geen subsidies
- TRAP 1: De basissubsidie
- TRAP 2: De basissubsidie + de subsidie inkomenstarief
- TRAP 3: De basissubsidie + de subsidie inkomenstarief + de plussubsidie.
Elke soort subsidie heeft zijn eigen berekeningswijze. Hoe deze berekeningen juist in elkaar zitten en hoe de betaling ervan gebeurt leggen we je graag uit in onderstaand Webinar. Dit Webinar wordt gegeven door Dieter Vanhecke van het agentschap Opgroeien.
Een overzicht van alle subsidiemogelijkheden voor kinderopvang baby's en peuters kan je terugvinden op de website van Subsidies Kind en Gezin.
Aandachtspunt: Subsidies worden beschouwd als inkomsten en worden dus ook als dusdanig belast
Uitbreidingsronde subsidie inkomenstarief maart 2023
Op 27 februari 2023 werd de oproep gelanceerd voor nieuwe plaatsen met de subsidie inkomenstarief voor Vlaanderen (met uitzondering van Brussel, Antwerpen en Gent waarvoor een aparte oproep geldt). De oproep en het beslissingskader kan je terugvinden op de website van Opgroeien.
Als je overweegt aan een aanvraag in te dienen om de subsidie inkomenstarief te ontvangen, is het belangrijk dat je hier goed over nadenkt. Het systeem van inkomenstarief heeft heel wat gevolgen voor je werking.
Er werden drie checklists ontwikkeld die je kunnen helpen bij de overstap naar Trap 2 - inkomenstarief:
Checklist 1: Overstappen naar subsidie inkomenstarief: wat betekent dit in de praktijk?
Als je een aanvraag wil indienen voor de subsidie inkomenstarief is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van de gevolgen voor je werking. De subsidie inkomenstarief brengt namelijk heel wat verplichtingen met zich mee. Daarnaast zijn er ook gevolgen indien je niet voor al je plaatsen in een locatie de subsidie inkomenstarief zal ontvangen.) Deze checklist kan je onderaan terugvinden in de downloadzone
Deze checklist geeft een overzicht van alle zaken waarmee je rekening dient te houden.
Wil je een uitgebreid financieel plan opmaken op te bekijken wat de financiële gevolgen zijn voor je opvang? Dan kan je hiervoor gebruik maken van het Financieel Kompas Kinderopvang. Dit financieel Kompas Kinderopvang vind je terug onderaan in de downloadzone. Wil je enkel een inschatting maken van hoeveel subsidies je zou ontvangen? Dat kan aan de hand van de tools op de website van Opgroeien.
Checklist 2: Aandachtspunten bij het indienen van je aanvraag
In deze checklist vind je alle voorwaarden en informatie om een aanvraag in te dienen in voor de oproep voor Vlaanderen in maart 2023.
3. Ik heb een subsidiebelofte inkomenstarief gekregen, wat moet ik doen om te starten?
Als Opgroeien je een positieve beslissing bezorgt krijgt je een subsidiebelofte. Dat wil zeggen dat je het nodige zal moeten doen om je werking aan te passen zodat je klaar bent op de subsidie inkomenstarief te ontvangen en dus een subsidietoekenning aan te vragen. Deze checklist kan je hierbij helpen.
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 26/12/2023
Welke premies bestaan er voor investeringen in duurzame gebouwen in het Brussels Gewest?
De Brusselse regering bundelt onder de overkoepelende naam RENOLUTION.Brussels de 42 premies om te helpen bij renovaties. De RENOLUTION-premies zijn de overkoepelende naam van de voormalige Energiepremies, de Premie voor de renovatie van het woonmilieu en de Premie voor de verfraaiing van gevels.
Er is steun beschikbaar van de gemeenten, het gewest en de federale overheid. Bovendien zijn de meeste van deze financiële steunmaatregelen cumuleerbaar. Specifieke informatie over de 42 RENOLUTION-premies vind je op de pagina RENOLUTION-premies.
Wie komt in aanmerking voor de RENOLUTION-premies?
Iedereen die met het gebouw te maken heeft, kan RENOLUTION-premies aanvragen: eigenaars-bewoners, verhuurders, huurders, beheerders van gebouwen, enz. Er bestaan echter voorwaarden voor elke premie, want er zijn verschillen tussen premies die toegankelijk zijn voor alle type aanvragers, of enkel voor bepaalde type aanvragers (eigenaars, verhuurders, ...).
Meer info over de werken die in aanmerking komen: De RENOLUTION-premies en subsidies
Welke gebouwen komen in aanmerking ?
De premies gelden enkel voor gebouwen gelegen in het Brussels Hoofdstedelijke Gewest. De voorwaarden en de toegekende bedragen zijn dezelfde, ongeacht het gebied of de wijk waarin het gebouw is gelegen.
De premies zijn er voor alle soorten gebouwen: eengezinswoningen, appartementsgebouwen, kantoren, winkels, scholen, industrieën, enz. De premie-aanvraag kan betrekking hebben op een volledig gebouw of slechts op een gedeelte daarvan.
De premies gelden enkel voor gebouwen ouder dan 10 jaar. De datum waarmee rekening wordt gehouden, is die uit de kadastrale legger.
Wie moet de werken uitvoeren?
Je mag de werken niet zelf uitvoeren. Zelfs als je een factuur opstelt, zal deze ongeldig zijn in het kader van jouw premie-aanvraag. Alle werken die in aanmerking komen voor een premie moeten volledig worden uitgevoerd door een professionele onderneming (of aannemer) waarmee je een ondernemingsovereenkomst hebt gesloten en die geregistreerd is bij de KBO, btw-plichtig is en beschikt over een gereglementeerde toegang tot het beroep.
De RENOLUTION-premies zijn formeel toegankelijk via IRISbox, het digitale loket van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deze regeling maakt het mogelijk om premie-aanvragen in te dienen tot 12 maanden na de saldofactuur.
Voor al jouw vragen over renovaties :
- Voor particulieren: Homegrades
- Voor professionelen: Facilitator Duurzame Gebouwen
Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 30/09/2024