Mag je het hele jaar door kortingen hanteren?

Ja, je mag op elk moment van het jaar prijsverminderingen doorvoeren en aankondigen, ook buiten de soldenperiodes, en zelfs vlak na een soldenperiode. Er is geen maximale of minimale duur voorzien voor aankondigingen van korting. Je kan dus klanten gedurende het hele jaar verleiden met aantrekkelijke promoties.

Er geldt alleen een uitzondering tijdens de sperperiode, voor de sectoren kleding, lederwaren en schoenen.  

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024

Hoe lang mag een korting duren?

Er is geen maximum- of minimumduur voorzien voor aankondigingen van korting. Je mag dus kortingen geven van één dag, of kortingen die bijvoorbeeld langer dan 30 dagen duren. 

Let wel op: een korting is een manier om een consument aan te zetten om te kopen. Het moet dan ook gaan om een echte korting. Een korting die eigenlijk  permanent behouden blijft, is geen reëel prijsvoordeel meer voor de consument. Dit kan gezien worden als een misleidende of oneerlijke handelspraktijk.

Hou ook steeds rekening met de referentieprijs als je minder dan 30 dagen later een nieuwe korting wilt doorvoeren. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024

Mag je prijsverminderingen aankondigen op nieuwe producten?

Ja, als je korting wilt geven op producten die minder dan dertig dagen in je assortiment zijn, geldt er een verkorte referentieperiode van minimaal 7 dagen. Er kan dus na 7 dagen een korting worden gegeven op de producten. Voordien kan je enkel werken met lanceerprijzen. Dit zijn de initiële prijzen waarmee je het product op de markt brengt, zonder enige korting.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024

Mag ik voor vaste klanten een gepersonaliseerde korting geven?

Ja, dit kan zeker. Omdat je in dat geval geen algemene prijsvermindering aankondigt, hoef je ook geen referentieprijs aan te duiden. Maar let wel op: als je de “persoonlijke” korting in realiteit aan iedereen geeft, zal je toch de regels rond referentieprijs moeten toepassen.

Persoonlijke kortingen kunnen bijvoorbeeld een verjaardagskorting, of persoonlijke spaarkaart zijn.

Een banner in jouw webshop met kortingscode die door iedereen gezien kan worden, is geen gepersonaliseerde code. Je moet hierbij dus voor elk goed de referentieprijs bepalen.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024

Mogen er meerdere braderijen per jaar georganiseerd worden?

Het is inderdaad zo dat je meermaals per jaar een braderij kan organiseren (in principe zelfs 50 keer per jaar).

Het enige waar je moet op letten is dat je maar tijdens één braderij per sperperiode kortingen mag aankondigen. Per sperperiode mag uw plaatselijke ondernemingsvereniging gedurende maximum vier dagen een braderij organiseren. Tijdens een braderij in de sperperiode mogen uitzonderlijk  prijsverminderingen worden aangekondigd.

Enkele voorbeelden:

  • Winkelstraat organiseert een braderij op 4-5-6 maart en doet daarbij aankondigingen van prijsverminderingen: dat is geen probleem aangezien de braderij niet in de sperperiode valt.
     
  • Diezelfde winkelstraat organiseert een braderij op 17-18-19-20 juni en kondigt prijsverminderingen aan: ook geen probleem wanneer het de enige braderij is die in de zomersperperiode valt. Een tweede braderij (met aankondiging van prijsverminderingen) in de maand juni zou niet kunnen.
     
  • De winkelstraat organiseert een 3de braderij op 10-11-12 september met aankondigingen van prijsverminderingen:  eveneens geen probleem want de braderij valt niet in de sperperiode.
     
  • De winkelstraat organiseert een 4de braderij op 6-7-8-9 december met aankondigingen van prijsverminderingen:  toegelaten indien dit de enige braderij blijft die in de wintersperperiode wordt georganiseerd met aankondiging van prijsverminderingen. 

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/08/2024

Zijn acties zoals 2 + 1 gratis en korting bij aankoop van meerdere artikelen toegelaten?

Vervolledig je lidmaatschap om het volledig potentieel van jouw UNIZO account te ontgrendelen!

Bekijk jouw lopend ledenvoordeel, je UNIZO producten, persoonlijke contacten, handige tools en aan welke organisaties je gelinkt bent.

Ik wil lid worden

Meld je aan

Dergelijke acties zijn vormen van koppelverkoop en ... De rest van de inhoud op deze pagina is afgeschermd voor leden of ingelogde gebruikers. Als UNIZO-lid heb je unieke voordelen op onze website, waardoor je een exclusieve toegang hebt tot waardevolle informatie en middelen die specifiek zijn afgestemd op jouw behoeften.

Neem de tijd om je lopende ledenvoordelen grondig te bekijken en ontdek de privileges die je geniet als UNIZO-lid. Dit inzicht kan van onschatbare waarde zijn voor jouw onderneming en helpt je om het maximale uit je lidmaatschap te halen. Verken ook de diverse UNIZO producten die voor jou beschikbaar zijn en begrijp hoe deze jouw zakelijke doelen kunnen ondersteunen.

Je persoonlijke contacten binnen het UNIZO-netwerk zijn waardevol; bekijk welke connecties je hebt opgebouwd en overweeg hoe je deze relaties verder kunt versterken. Het delen van ervaringen en inzichten met andere ondernemers kan leiden tot waardevolle kansen en synergieën. Maak daarnaast gebruik van de handige tools die UNIZO aanbiedt om je onderneming efficiënter te beheren en beter in te spelen op uitdagingen.

Het is ook essentieel om bewust te zijn van de organisaties waarmee je gelinkt bent. Begrijp de samenwerkingsverbanden en partnerschappen die UNIZO heeft, en overweeg hoe deze connecties kunnen bijdragen aan jouw zakelijke groei. Door betrokken te zijn bij de bredere zakelijke gemeenschap, haal je het meeste uit je UNIZO lidmaatschap.

 

Mag u uw klanten een gratis cadeau geven bij aankoop van een product of dienst?

Een gratis cadeau geven bij aankoop van een product is een vorm van koppelverkoop.

Dat is in principe toegelaten, zolang het geheel geen verkoop met verlies is.

Ook het gratis weggeven van gadgets of kleine cadeautjes, los van een aankoop, is toegelaten.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 31/07/2024

Aan welke regels moet je je houden als outletwinkel?

Er is geen strikte definitie van outlet. Meestal wordt het gebruikt voor de verkoop van stocks die niet verkocht geraakt zijn via het klassieke winkelcircuit.

Outletwinkels zijn op zich volkomen legaal. Op voorwaarde dat ze natuurlijk de wetgeving correct volgen, maar op dat vlak is er geen enkel onderscheid tussen de gewone winkel waar de collectie voor het eerste verkocht wordt en de zogenaamde outletwinkel. Outletwinkels moeten dus op dezelfde manier de regels inzake marktpraktijken en consumentenbescherming volgen. Dat geldt zowel voor de prijsaanduiding, prijsvermindering, sper- en solden, uitverkoop, reclame, enz.

Verkopen aan lage of voordelige prijzen spreekt voor zich bij outletwinkels en is perfect mogelijk, op voorwaarde dat er niet met verlies verkocht wordt (behalve tijdens solden en uitverkoop). Dat maakt het dus mogelijk om producten meteen bij de eerste verkoopdag in de outletstore laag te prijzen (zonder aankondiging van prijsvermindering). Als je ook effectief prijsverminderingen en kortingen wil aankondigen in deze winkels betekent dat eveneens dat je ook de regels inzake kortingen daarvoor precies moet naleven.

Het vermelden van zowel de outletprijs als de catalogus/retailprijs wordt in principe gezien als een vorm van vergelijkende reclame en is toegestaan, als aan de relevante voorwaarden wordt voldaan. Je mag naar de retailprijs verwijzen, maar het mag niet de indruk wekken dat er sprake is van een korting. De retailprijs mag bovendien niet misleidend of onredelijk hoog zijn, omdat dit de consument een onjuiste indruk kan geven van het voordeel dat hij daadwerkelijk krijgt.

Let op!

Bij verkoop in outletwinkels mag er niet gesproken worden over “stockverkoop”. Deze term wordt volgens de economische inspectie immers gelijk gesteld met “uitverkoop” en dat kan enkel in de wettelijk voorziene gevallen.

Ook gewone winkels die een “outletcorner” willen inrichten in hun winkel moeten dus met de gewone regels, zoals hierboven omschreven, rekening houden.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024

Is verkoop met verlies toegelaten?

Verkoop met verlies is in principe verboden. Verkoop met verlies is de verkoop tegen een prijs die niet ten minste gelijk is aan de prijs waartegen de onderneming het goed heeft gekocht of die zij zou moeten betalen bij herbevoorrading.

In bepaalde gevallen is verkoop met verlies wel toegelaten:

  • naar aanleiding van soldenverkoop of een uitverkoop;
  • Goederen die vatbaar zijn voor snel bederf en niet langer bewaard kunnen worden;
  • goederen die technisch voorbijgestreefd zijn of beschadigd zijn (vb. naar aanleiding van waterschade, brand, …);
  • wanneer een concurrent verkoopt aan een prijs die voor u verlieslatend is, mag u afstemmen op de prijs van uw concurrent.

Met een uiterst beperkte winstmarge verkopen of tegen inkoopprijs verkopen is toegelaten.

Bij een gezamenlijk aanbod (koppelverkoop) van goederen is er slechts sprake van een (verboden) verkoop met verlies indien de samengetelde aankoopprijs van de verschillende producten in het aanbod lager is dan de (gezamenlijke) verkoopprijs. Je kan dus één product uit het gezamenlijk aanbod met verlies verkopen mits dat verlies wordt gecompenseerd door de andere producten in het aanbod.

Verkoop met verlies tussen professionelen

Het verbod om met verlies te verkopen geldt ook tussen professionelen onderling (bv. tussen distributeur en eindverkoper). Structureel verworven kortingen (je krijgt bijvoorbeeld bij elke bestelling 10% korting van jouw leverancier) en 80% van de volumekortingen die het voorbije jaar werden gekregen voor hetzelfde goed, kunnen worden afgetrokken van de inkoopprijs, bij het bepalen of er al of niet sprake is van verkoop met verlies. Eenmalige kortingen op een bestelling komen niet in aanmerking.

Verkoop met verlies bij diensten

Leveranciers van diensten en fabrikanten van goederen vallen niet onder het verbod om met verlies te verkopen, omdat er hier geen sprake is van een herbevoorradingsprijs. Een producent die grondstoffen aankoopt, produceert immers een ander product (afgewerkt of half afgewerkt product) met het oog op doorverkoop.

Toch kan ook de verkoop met verlies van diensten of de combinatie van de verkoop van een goed en een dienst een oneerlijke handelspraktijk zijn. Dit kan het geval zijn wanneer de diensten bijvoorbeeld tegen een extreem lage prijs worden verkocht met als enige bedoeling een concurrent te schaden of uit de markt te prijzen, waarna de prijs terug normale proporties aanneemt. De beoordeling van het verboden karakter van dergelijke praktijken komt steeds toe aan de hoven en rechtbanken.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 01/10/2024

Moet je een archief bijhouden van alle prijsverminderingen die je hebt doorgevoerd?

Ja, het is sterk aan te raden om een archief van prijswijzigingen bij te houden. Je archiveert best de toegepaste prijzen en promo’s samen met de toepasselijke data.

Hoewel er geen wettelijke termijn is vastgelegd die bepaalt hoelang ondernemingen prijshistorieken moeten bewaren, is het verplicht om te kunnen aantonen dat de consument daadwerkelijk een voordeel ontvangt.

De bewijslast ligt dus volledig bij jou. Bij een eventuele controle door de inspectie moet je binnen een maand kunnen bewijzen dat de informatie die je verstrekt over prijzen en aanbiedingen correct is.

Als je niet kan bewijzen dat de consument daadwerkelijk een voordeel ontvangt, kan dit worden gezien als een misleidende handelspraktijk.

Fout opgemerkt? Laatst gewijzigd: 31/07/2024

Nuttig voor jou